Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ester Wallin (1928 - 2009) vid Upsala-Ekeby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Ester Wallin (1928 - 2009) vid Upsala-Ekeby

    Jag upplever att jag inte får något riktigt grepp över vad var och en av de olika formgivarna vid Upsala-Ekeby har skapat. När jag exempelvis söker på forumet efter de olika formgivarna får jag mängder med träffar.

    På Grödinge Antik & Design AB:s lysande hemsida om Upsala-Ekeby finns både bra fakta utifrån modellnummer och korta biografier om de formgivare som har verkat där. Jag och många med mig känner sig säkert en aning osäkra ibland, när man försöker att identifiera utifrån svagt stämplade, felstämplade och ostämplade föremål. Man hade önskat sig att alla föremål i Grödinges samlingar var fotograferade.


    När nu inte så är fallet, föreslår jag att vi tillsammans med utgångspunkt från Grödinges uppgifter dokumenterar de olika formgivarnas produkter-unika eller serieproducerade, stora och små.

    Ester Wallin (1928 - 2009)

    Född i Björneborg i Finland, där hon hade egen keramikverkstad i femton år, innan hon kom till Sverige på sextiotalet. Efter en tid i Sollebrunn och Göteborg bosatte hon sig i Bromölla i Skåne. Där fortsatte hon att arbeta med keramik men även måleri blev aktuellt för henne. Under åren 1969-71 var Ester Wallin frilanskonstnär för Upsala-Ekeby och framställde ett stort antal föremål till kollektionen, bland annat ett antal figuriner. 1971 började hon på Rörstrand där hon verkade fram till 1973. Innan hon kom till Upsala-Ekeby hade hon varit formgivare och konstnärlig ledare för Tilgmans keramik 1967-69. Därefter har hon varit verksam i sin egen verkstad i Bromölla, Skåne. I december 2009 avled Ester Wallin.

    Från Grödinge Antik & Design AB:s lysande hemsida om Upsala-Ekeby
    Född i Björneborg i Finland, där hon hade egen keramikverkstad i femton år, innan hon kom till Sverige på sextiotalet. Efter en tid i Sollebrunn och G...

  • #2
    9082 E Apa, figur 15 cm 1969-73 Ester Wallin

    Upsala-Ekeby keramik från 1969 med nr 9000 - Nr Beskrivning Mått År Konstnär 9000 M Angelika, askfat 5 x 13 cm ...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      1131 E Figur, viking 14 cm 1971- Ester Wallin
      1000 nr från 1971 Nr Bild Beskrivning Mått År Konstnär 1000 T Fat 3 x 14,5 cm 1971- Berit Ternell 1001 T ...


      Ester WallinClick image for larger version

Name:	1131 EW.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	513489
      Last edited by Kaptenen; 2011-04-25, 22:42.

      Comment


      • #4
        2002 E Katt med rosett, figur 15,5 x 15 cm 1972- Ester Wallin
        Keramik från 1972 - 73 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 2000 E Ljuslykta 1972- Ester Wallin 2001 E Lj...


        Click image for larger version

Name:	2002 EW.jpg
Views:	1
Size:	64,7 KB
ID:	513490
        Last edited by Kaptenen; 2011-04-25, 22:35. Anledning: Lagt till information

        Comment


        • #5
          Tack så mycket!

          Stämmer modellnr med stämplarna på dina figuriner?

          Comment


          • #6
            0137E LÖv Tavla 29x19 1970 Ester Wallin
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              0147E Rådjur tavla 29x22 1970 Ester Wallin
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                0146E Rådjur Ester Wallin
                Bifogade filer
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  0151 Vikingar av Ester Wallin. 16 cm höga. (I UE-boken står det 18 cm!) Bredden ärockså 16 cm.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ester Wallin bok

                    jag köpte en bok/Häfte av EW alla djur o figurer som hon gjorde på UE ,på mässan i sthlm den är bra med bilder och text rad under .Click image for larger version

Name:	Ester wallin.jpg
Views:	1
Size:	28,5 KB
ID:	546386

                    Comment


                    • #11
                      Här ett ytterfoder nr 3 av Ester Wallin.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Appar (inte något man laddar ner) utan ett par apor som Ester Wallin signerat och gjort på UE.
                        Jag har aldrig varit så kontant med UE-boken. Och inte heller denna gång kan jag hitta. Nr 4 3145/945 verkar det stå. Höjd 11 cm. Någon som vet mer?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ett stilleben på en väggplatta från 1970-talet med nummer 0140 E. 37 x 17 cm.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Damfotboll

                            Fotbollsflicka av Ester Wallin finns i två versioner i UE-boken: Nr 2008E och 2009E från 1972.
                            På min finnas bara signaturen ew och inget mer och den är 13 cm hög. Det kan röra sig om olika storlekar?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Damfotboll

                              Som av en händelse gjorde jag ett sent besök i Falkenberg och där hittades en dam med fotboll och det dagen efter Olivia Schough från just Falkenberg gjort en insats i landslaget!
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X