Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kaffesked

    Ursprungligen postat av Pearlyz Visa inlägg
    Tycker Nilsjohan har släppt eller varit delaktig i så många häftiga köksprylar och annat. Men det är svårt att hitta något samlat om deras prylar någonstans. Så nu har jag startat ett projekt med att samla in:
    1: namn
    2: bild
    3: information (vad användes saken till, hur många färger, etc)

    Detta kommer jag samla ihop i min blogg. Just nu ser det ut så här: http://helensprylar.bloggsida.se/hus...johan-a-till-o

    Som ni ser är det vääääldigt tomt!

    Jag skulle vara oerhört tacksam för all information och bilder (gärna originalkartong om det finns) som jag får lov att använda till min blogg.
    Click image for larger version

Name:	IMG_5181.jpg
Views:	1
Size:	125,2 KB
ID:	557033Click image for larger version

Name:	IMG_5185.jpg
Views:	1
Size:	59,1 KB
ID:	557034Click image for larger version

Name:	IMG_5186.jpg
Views:	1
Size:	97,3 KB
ID:	557035
    Hej
    Jag har en loppisaffär och hittade denna sked, märkt med Nils Johan EPNS ALP. Electro Plated New Silver. Hade aldrig sett att Nils Johan gjort nysilver bestick.
    Den kostar 30 kr om du vill köpa den (+ 7 kr porto).
    Hör av dig, Loppistanten

    Comment


    • #17
      Att Nilsjohan! även krängde porslin visste jag inte förrän jag fick tag i denna assiett - 18 cm Ø. Inget om tillverkare och utropstecknet tyder väl på slutskedet.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Skeden är Amsterdammodellen. Fanns med i sortimentet under de stora åren på 50- och 60-talen FF. Designen är sannolikt av Åkerlind och tillverkningen ägde rum i Sverige.

        Tallriken är från tiden då företaget NJ hängde på gärsgårn. Det är någon form av rekonstruerat NJ som marknadsför tallriken. Jag tror loggan kom ca 78 och ca 82 var konkursen ett faktum.

        Comment


        • #19
          Eivor heter denna runda sockerkaksform med handtag och gjord i aluminium. Den rymmer 1,8 liter och är 30 cm lång.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Gullringen

            Donut eller munk säger man kanske idag. Men Nils-Johan kallade sin kaksprits för Gullringen. (Lägg märke till att citationstecknen har en tysk utformning med det första nedsänkt - men så är det en import - varifrån?) Kartongen är märkt 1841/53. Kan den vara från 1953?
            Vill man se resultat finns det eje5666 gjort här (nr 56 ff) men tomten kallar det flottringar! http://precisensan.com/antikforum/sh...k-framme/page6
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Jag var tvungen att leta fram min egen "Gullringen". Jag minns med välbehag då vi för några år sedan provkörde den med receptet som finns på kartongen. Det blev tok-goda små ringar, "snabbt, lätt och roligt" - precis som utlovas på förpackningen.

              Jag ser nu att det står "import" på förpackningen. Men jag har talat med en av medarbetarna i NJ:s provkök (länge sedan nu, 15 år sedan). Hon menade att den sk spritsen - själva munkgöraren - tillverkades i Sverige och då jag pratade med henne var verktyget - pressformen mm - tillfälligt utlånad till Norge där man gillade dessa Gullringar särskilt mycket och behövde få ett gäng spritsar tillverkade. Enligt henne var det det gamla originalverktyget som fortfarande användes. Jag tror att 1953 som startår för denna artikel kan vara riktig.

              Comment


              • #22
                En Cyklon N:R 727 i originalförpackning! Rostfri visp, helt inkapslad mekanism och drivhjul av plast för mjuk gång och dessutom jämn o. tyst. Vilsamt handgrepp!
                På undersidan av kartongen har Nils-Johan utnyttjat ytan för att placera en bild av äggskäraren Pullan, som är en kvalitetsprodukt. (Den jag äger finns någonstans i en låda men där har där den rostfria tråden gått av.....)
                Formgivare åt Nils-Johan är enligt HgF en verkmästare på detta inlägg: http://precisensan.com/antikforum/sh...shink-is-sissi
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Här kommer ett litet bidrag från mig - en "KAK- Petter". Jag antar att man "stämplar" degen och får lite olika form på småkakorna. Setet är helt oanvänt men kartongen har gulnat med åren. Vet inte ålder på Petter men kanske 40- tal? Dock torde den fungera utmärkt även idag
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Kul med din Petter TinaSand - tack för det!
                    Produktutveckling kallas det väl när Nya Cyklon introduceras och dessutom är den patentsökt! Jag misstänker att det har att göra med att det finns två växlar. Sätter man veven i det övre hålet och vevar så går det betydligt snabbare. När kom Nya Cyklon? Om inte PES-are vet så måste man väl plöja igenom annonser i typ Allt i hemmet (motsv) men det kan ju också vara kul......
                    Men allting går ju bättre med elektricitet https://www.youtube.com/watch?v=csRqxVXR-N0
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2016-04-27, 19:45.

                    Comment


                    • #25
                      Gullringen 2.0. På inlägg nr 20 visade jag en "Gullringen". Den här måste vara en senare modell och i lite annat utförande. Särskilt är kartongen och texten modernare och här nämns både "donuts" och "doughnuts". I texten finns både Traktörpannan och Pompe - andra produkter från Nilsjohan. Inget tyder på att det skulle vara import som den förra, så det måste vara tillverkningen av denna version som HgF syftar på i inlägg nr 21 ovan.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Loggan med vita versaler på blå botten börjar att fasas in 1962. Men det betyder inte att om den loggan kom dag ett - så var alla produkter förpackade så dag två. Det tog gott och väl större delen av 1960-talet innan alla produkter rättade in sig i ledet under den nya loggan.

                        Comment


                        • #27
                          Begreppet "folkhemmet" skapades av Per Albin Hansson och så möblerade Ingvar Kamprad och köket försåg Nilsjohan med utrustning av allehanda slag. Symboler för lycka finns på denna kopparbunke med både hästsko och fyrklöver (fyrväppling). "Handförtent" är den även om avsikten väl aldrig var att använda den för matlagning utan att som prydnad hänga på köksväggen och till regelbunden putsning......
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Rudolf

                            Svarta eller svarte Rudolf är det inte här, utan vite Rudolf. Men nog vore det mer passande med att hitta den vinröda Rudolf som lär finnas med tanke på Malagas vinstänkta redd - för det var väl inte vitt vin som stänkt ner reddenhttps://www.youtube.com/watch?v=1XOX-_UndBI
                            Men Singoalla av Adam Thylstrup lär det vara.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2016-08-09, 19:44.

                            Comment


                            • #29
                              Både rak och böjd smörkrusare i rostfritt från Nilsjohan. Fatty hade väl inte någon framtid när först Flora sedan både Lätta och Lätt o Lagom m fl kom på marknaden.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Kickan

                                Burköppnare under överskåpet har jag haft mycket länge. Att den kom från Nilsjohan visste jag nog men inte att namnet var Kickan. Nu har jag hittat en nygammal "i originalförpackning". Inget märkligt med det - möjligen en bild på mannen "i kökets tjänst sedan 1888" (tremänning till min far). Men framförallt att Nilsjohan hade konsumentkontakt i Lidköping men det var väl så efter Finlands uppköp av både Rörstrand och Nilsjohan.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X