Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Mannen på bilden är Jonas Nilsson - Nilsjohans VD, chef och primus motor. Tiden är som du säger efter att Hackman har tagit över.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      'Den glada köksparaden' kunde vara kolossala möten med upp till 30 000 besökare. Det var ju Köksklubbens medlemmar som regelmässigt blev inbjudna till dessa väldiga evenemang. Där bjöds på demonstrationer av Nilsjohans senaste prylar och uppträdande av den tidens A-kändisar mm. En liten present från sortimentet till besökarna var ofta obligatorisk. Men de sluga Köksklubbsmedlemmarna tog förstås emot presenterna som de dagen efter sålde tillbaka till ortens järnhandlare för klingande kontanter. För att stävja detta ofog märktes presentartiklarna med "Köksklubben" eller "Den glada köksparaden". Det lär också ha hänt att presentversionen av varan tillverkades i en annorlunda färg etc.

      Du har alltså autentiska Nilsjohanpresenter.
      Detta var väldigt intressant information, det du skriver här på slutet. Så om en produkt är märkt med Köks-klubben så är det alltså en gåva de fått vid Den glada köksparaden? Hur har du fått reda på detta? (Jag håller på med en artikel om just detta tema och är nyfiken på om det finns någon källa jag kan använda mig av ) (:

      Vänligen
      Maria

      Comment


      • #33
        Prima NS står det på denna trearmade ljusstake med en kula i mitten. 13 x 13 x 13 cm och 6,5 cm hög.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          En märklig liten kandelaber som jag aldrig har sett tidigare - vare sig "live" eller i trycksaker. Jag gissar att den hör hemma på 1950-talet - hellre tidigare än sent. Det finns ju en serie ljusstakar och kandelabrar i modern design av Thylstrup för Nilsjohan - "Mariastaken" - hette (alla) dessa så vitt jag minns. De märkvärdigaste i den serien var gjorda av plast och mässing. Mässing i foten, ljuspipan och droppskålen, plast i skaftet.

          Nu först upptäcker jag Marias fråga från april 2017 - om "Köksklubben"-märkning av medlemspresenter - och var jag har fått den uppgiften ifrån.

          Jag jobbade på Svenska Dagbladet mellan 1992 och 2002. Där någonstans i mitten gjorde jag en stor artikel om NJ - har för mig (utan ett minnas knivskarpa) att det blev en helsida eller ett helt uppslag i gamla lakansstora lördagsbilagan "Magasinet". Inför detta projekt letade jag upp och intervjuade flera NJ-medarbetarna som hade haft nyckelpositioner i företaget. Jag talade med en av försäljarna - han hade slitit ut en en mängd Opelbilar under sin tid hos NJ. Jag hade också flera långa samtal med Sonja Katzin - nu sedan nära år avliden - men då den sista levande medarbetaren från NJ:s designkontor. Jag hade flera långa samtal med en av provkökets medarbetare. Jag lyckades hitta Jonas Nilssons son, och fick tillfälle att rota i hans kökslådor - det ni. Dessa nämnda och ytterligare några talade jag med under arbetet med artikeln. Uppgiften om Köksklubbens presenter kan komma från någon av dem - eller också finns uppgiften i boken om NJ - Nils-Johan, 100 år i kökets tjänst - en bok som varje NJ-intresserad bör skaffa (endast antikvariskt numer).

          Comment


          • #35
            Tack HgF!
            Men fyrklöver eller fyrväppling har du väl sett? Min kandelaber måste väl vara en lite utvecklad variant. https://www.google.se/search?q=fyrkl...=1508729542381

            Comment


            • #36
              Burköppnare Kickan visade jag på inlägg nr 30. Här är burköppnare Brix i både svart och vitt. Under etiketten finns info om JarKey och att det är dansken Alf Rimer som formgivit. NilsJohan satte på en etikett och sålde!
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Svarte Jan 1030

                Svarte Jan är en mockasked som man tänkte sälja till länder där man talade både engelska och tyska (tänk jag visste inte att mockasked heter Demitasse spoon på engelska - tänk vad man får lära sig!). En gång såld på Domus för 49 kronor (?) som extrapris. Skedarna är 9,6 cm långa.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  En rostfri pincett för en femma är "bra att ha" tänkte jag. När jag kom hem fick jag se varumärket Nilsjohan!, så den var kanske tänkt för kökslådan istället för verktygslådan?
                  Jag passar på att visa en rostfri tesked från Nilsjohan modell Japan.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Kräftknivar

                    Inte säsong just nu men om några månader är det dags för lerhummer eller "larjhommer" och då kan Arnold komma till pass. https://www.st.nu/artikel/lerhummer-funkar-alltid Kommer från Stockholm 4 men är importerad och rostfri!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2019-04-23, 18:19.

                    Comment


                    • #40
                      Snapphane-grill i läckra pastellfärger för 105:- hjälper Karl-Gerhard till att sälja åt Nilsjohan. Det är en annons från 1959 i boken "Köp! Folkhemmets reklam" på bokförlaget Max Ström av Joel Stolpe Montan och Jan Cederquist som grillen även kan "värma upp konserver och annan färdiglagad mat och hålla maten varm". En grill långt innan Husqvarna kom med sin kupol 1973! https://digitaltmuseum.se/021026362245/mikrovagsugn
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        När jag i lördags köpte detta set med fyra rostfria koppar och tillhörande ställning var jag övertygad om att det var typ glöggmuggar. Stämpeln med Nilsjohan avgjorde och allsvenska Varbergs Bois fick ett blygsamt bidrag till kassan. Hemma hittade jag detta inlägg på PES (var annars?) http://precisensan.com/antikforum/sh...4-Äggpocherare. Men jag blir ändå lite tveksam Varför lägger man ett pocherat ägg i en rostfri mugg för pocherar gör man väl i ett vattenbad och fångar upp för t ex Ägg Benedict https://www.koket.se/sveriges_master.../agg_benedict/
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2020-02-04, 17:17.

                        Comment


                        • #42
                          En sockertång i "Sweden´s finest silverplate" 10 cm. Tidbit tongs för den internationella marknaden. Skillnad på titbit och tidbit? https://www.grammarphobia.com/blog/2...it-titbit.html
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Grilla och gratinera

                            Snapphane kallades den bordsgrill Nilsjohan sålde. Och givetvis fanns det ett litet häfte från 1961 med recept. Här ett fantasifullt recept på äpplen under snön! Fallfrukt? Teckningar: Hans Björkenfeldt. Foto: Kerstin Bernhard och Ateljé Bogstedt.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Kul potatis

                              "...för stekning eller kokning att serveras till finare kött- och fiskrätter..." Potatiskulan från Nilsjohan i stainless steel och med handtag i trä (björk?). 15 cm och kulan 2,5 cm Ø. Kul för vem? Hembiträdet?
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X