Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Hjälp mig gärna att samla ihop bilder och information om Nilsjohans produkter!

Jag har precis kollat igenom lite grejer i mina gömmor för att se vad jag egentligen har från Nilsjohan. Dock har jag inte riktigt koll på det här med köksklubben och köksparaden och vad det nu heter. Jag har några prylar märkta under med texten "köksklubben". Är dessa från Nilsjohan alltså?

Vore tacksam för hjälp att få klarhet i detta!

'Den glada köksparaden' kunde vara kolossala möten med upp till 30 000 besökare. Det var ju Köksklubbens medlemmar som regelmässigt blev inbjudna till dessa väldiga evenemang. Där bjöds på demonstrationer av Nilsjohans senaste prylar och uppträdande av den tidens A-kändisar mm. En liten present från sortimentet till besökarna var ofta obligatorisk. Men de sluga Köksklubbsmedlemmarna tog förstås emot presenterna som de dagen efter sålde tillbaka till ortens järnhandlare för klingande kontanter. För att stävja detta ofog märktes presentartiklarna med "Köksklubben" eller "Den glada köksparaden". Det lär också ha hänt att presentversionen av varan tillverkades i en annorlunda färg etc.

Du har alltså autentiska Nilsjohanpresenter.

Tack för upplysande svar HgF!

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Brickan Monica i två versioner får ge ett bidrag till tråden. Jag tror att brickan finns i många hem utan att man vet att det är en produkt från Nilsjohan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    apr 2009

Köksklubben

Här är tre prylar som delades ut till Köksklubbens medlemmar när den glada paraden kom till stadens hotell.
    Först en gapefruktkniv med sitt böjda blad och nylonskaft. Därefter en liten saltsked i nysilver och slutligen en plastburk med skruvlock tillverkad i Danmark av Erik Kold (nr 6002). Mer om NilsJohan finns här http://precisensan.com/antikforum/sh...=k%F6ksklubben

Medlem Loppistantens avatar
    Reg.datum
    jan 2015

Kaffesked

Citat Ursprungligen postat av Pearlyz Visa inlägg
    Tycker Nilsjohan har släppt eller varit delaktig i så många häftiga köksprylar och annat. Men det är svårt att hitta något samlat om deras prylar någonstans. Så nu har jag startat ett projekt med att samla in:
    1: namn
    2: bild
    3: information (vad användes saken till, hur många färger, etc)

Detta kommer jag samla ihop i min blogg. Just nu ser det ut så här: http://helensprylar.bloggsida.se/hus...johan-a-till-o

Som ni ser är det vääääldigt tomt!

Jag skulle vara oerhört tacksam för all information och bilder (gärna originalkartong om det finns) som jag får lov att använda till min blogg.
    Namn:  IMG_5181.jpg
Visningar: 393
Storlek:  125,2 KBNamn:  IMG_5185.jpg
Visningar: 334
Storlek:  59,1 KBNamn:  IMG_5186.jpg
Visningar: 395
Storlek:  97,3 KB
    Hej
    Jag har en loppisaffär och hittade denna sked, märkt med Nils Johan EPNS ALP. Electro Plated New Silver. Hade aldrig sett att Nils Johan gjort nysilver bestick.
    Den kostar 30 kr om du vill köpa den (+ 7 kr porto).
    Hör av dig, Loppistanten

Reg.datum
    apr 2009
    Att Nilsjohan! även krängde porslin visste jag inte förrän jag fick tag i denna assiett - 18 cm Ø. Inget om tillverkare och utropstecknet tyder väl på slutskedet.

Skeden är Amsterdammodellen. Fanns med i sortimentet under de stora åren på 50- och 60-talen FF. Designen är sannolikt av Åkerlind och tillverkningen ägde rum i Sverige.

Tallriken är från tiden då företaget NJ hängde på gärsgårn. Det är någon form av rekonstruerat NJ som marknadsför tallriken. Jag tror loggan kom ca 78 och ca 82 var konkursen ett faktum.

Reg.datum
    apr 2009
    Eivor heter denna runda sockerkaksform med handtag och gjord i aluminium. Den rymmer 1,8 liter och är 30 cm lång.

Reg.datum
    apr 2009

Gullringen

Donut eller munk säger man kanske idag. Men Nils-Johan kallade sin kaksprits för Gullringen. (Lägg märke till att citationstecknen har en tysk utformning med det första nedsänkt - men så är det en import - varifrån?) Kartongen är märkt 1841/53. Kan den vara från 1953?
    Vill man se resultat finns det eje5666 gjort här (nr 56 ff) men tomten kallar det flottringar! http://precisensan.com/antikforum/sh...k-framme/page6

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •