Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hittade denna skål. Vet någon vem formgivaren är?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hittade denna skål. Vet någon vem formgivaren är?

    Har tittat på Orrefors hemsida men inte hittat något där. Den är inte signerad. Tacksam för lite hjälp från kunniga, det är kul att lära sig. Tacksam för hjälp:-)
    Bifogade filer

  • #2
    Vad jag kan se så är det 4551 Lotus ritad av Lars Hellsten. Jag tror att den är centrifugerad.
    DG

    Comment


    • #3
      Glas eller kristall

      Är det glas eller kridtall, vet du det?

      Comment


      • #4
        Repris på min "glas-skola" här på PES: Helkristall och lättkristall och sodaglas

        . . . beträffande din fråga om "glas eller kristall": Det är en typ av kristallglas (förkortat talesätt: kristall) där hos din skål från Orrefors, men det finns olika typer av kristall - och så sodaglas . . . alla dessa är varianter av GLAS ! Den röda texten här nedan är ett kompletterande svar på din fråga.

        Man kan väl begrunda en liten förenklad glas-skola:

        GLAS bildas genom smältning under kemisk reaktion vid upp till 1 600 celsiusgrader av material ur följande huvudgrupper (dessutom tillsätts luttringsmedel och färgande komponenter) :

        1. Kvartssand (kiseldioxid).
        2. Soda (natriumkarbonat) eller pottaska (kaliumkarbonat).
        3. Kalksten (kalciumkarbonat) eller blymönja (blyoxid).

        Ungefärliga "recept" enligt Carl Hermelins redogörelse från sent 1900-tal:

        Sodaglas: till 100 viktsdelar sand tas 35 vd soda och 20 vd kalksten.
        Helkristall: 45 viktsdelar pottaska och 60 vd blymönja till 100 vd sand.
        Lättkristall: 16 viktsdelar soda, 16 vd pottaska, 10 vd kalksten och 15 vd blymönja till 100 vd sand.

        Variationer mellan dessa huvudtyper förekommer. Numera beställer glasbruken sina egna blandningar i form av pelletar från Glasma i Emmaboda. En aktuell bok i detta ämne är Boken om glas, utgiven av Glafo i Växjö 2005: http://www.glafo.se/ och här på PES:http://precisensan.com/antikforum/sh...-Boken-om-glas .

        I kap. 7 där redogör man för "Glastyper".
        Där skriver man: "Förr användes halvkristall som innehöll c:a 5 % blyoxid till servisglas. Den har idag ersatts av blyfri kristall som används till i princip alla produkter inom manuell glastillverkning. - - - Man kan tillverka kristall med samma densitet och brytningsindex som helkristall utan bly. Den får dock inte kallas helkristall." Vidare skriver man att både den äldre halvkristallen (lättkristallen) och den moderna blyfria kristallen är typer av kaliglas, p g a deras innehåll av kaliumoxid, pottaska.

        Vår tids blyfria kristallglas som enligt Konsumentverkets föreskrifter får marknadsföras under begreppet kristall innehåller oxider av Zn, Ba eller K var för sig eller kombinerat i mängd större än eller lika med 10 %.

        Detta med glasets kemi är inte så enkelt, men intressant. Glafoboken kan rekommenderas för att förkovra sig i detta ämne; jag fick hem mitt exemplar förra veckan. (Detta skrev jag här på forumet i januari förra året; min anm nu i dag.)
        Last edited by Rebello; 2011-04-17, 15:24.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Vad jag kan se så är det 4551 Lotus ritad av Lars Hellsten. Jag tror att den är centrifugerad.
          DG
          Maskingjort glas är väl den huvudsakliga produktionen på Orrefors i dag.
          Glaset kommer flytande ur vannorna . . .
          Man har väl en viss personalstyrka i sliperiet fortfarande - för viss bearbetning.
          Någon nere i Glasriket kan väl redogöra för det aktuella läget!

          I sammanhanget är det med visst vemod man tänker på detta. Orreforskoncernen "tvingades" lägga ner Sandvik och tillverkningen av serviserna togs över av Kosta - som även tog över Orrefors servisglastillverkning. Till Kosta är nu ockå blåsningen av konstglas koncentrerad - och så har vi makarna Vallien i Åfors, då förstås(!).
          Last edited by Rebello; 2011-04-17, 21:20.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
            - - -
            Någon nere i Glasriket kan väl redogöra för det aktuella läget! - - -
            Jag fick ett svar direkt i kväll och redovisar detta på en ny tråd: http://precisensan.com/antikforum/sh...911#post179911

            Comment

            Working...
            X