Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kistor eller skrin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Äjth vi män tänker med olika delar av kroppen beroende på omständgheterna.
    Björn tänkte inte med ryggraden när han sålde kistorna, vissa får offra sig lite extra. Men det är väl lätt fånget lätt förgånget, jag köpte en halvrisig för 4500:-
    och efter några år när en viss renovering ej blivit gjord så gick den tillbaka för samma summa. Vi fick kistan i påse.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Jag förstår Hose, jag passade på att vara lite ironisk mot 766 bara!!
      Ja det forstod jeg godt, men 766 er jo som regel meget skeptisk. Så når han endelig svinger sig op så ...

      Comment


      • #18
        Jo det blir ju en fruktnsvärt kraftig rekyl när något "riktigt" dyker upp.
        Man blir chockad, flämtande får man sträka sig efter syrgasen...phu.
        Nu är det djursjukhuset på tv, lilla marsvinet Hugo har fått en sticka i foten och skall opereras. Spänningen stiger skall snälla doktorn klara av den kniviga operationen? Tusan vet om inte lillen får slängas ut ur kovösen så Hugo på stora djursjukhuset kan överta den. Han är ju så liten och försvarslös. Läget är krtiskt men nu äntlgen har ett läkartim på 15st vältränad "gossar" ställt upp för lilla Hugo.
        Så allt gick bra och nu är Hugo hemma igen hos sina "föräldrar".

        Comment


        • #19
          Jo 766, men ni män tenderar även att använda galet organ ständigt! Hjärnan är ett bra organ att använda för det mesta, men det är inget fel i att använda hjärtat oxå.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Vi använder hjärtat när vårt andra organ är helt utschasat, då går det in som en turbo.

            Comment


            • #21
              Vad tror ni om den här då ? Jag vet inget om den men en bekant tror att den kan vara från 1600 talets andra hälft ! Bilderna blev lite dåliga men jag hoppas att ni ser hur den ser ut ändå..
              Bifogade filer
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

              Comment


              • #22
                Varför trodde kompisen inte på 1500-talet? Typiskt 1500-tals lås men sen å andra sidan så sitter låset lite snett och då kan man utan att blinka gissa på den sneda perioden som inföll 1620.

                Comment


                • #23
                  Intressant att du tror att den kan vara äldre än gissat 766 ! Då kanske den är lite eftertraktad ? Oavsett värde så är det en trevlig kista !
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                  Comment


                  • #24
                    Hade jag haft skrinet i min samling skulle jag nog bokföra den som Kista 1700-talets första del. Finns en lite luddig regel som faktiskt ofta stämmer. Ju mer järn desto äldre kista/skrin.

                    Comment


                    • #25
                      Uppe här i Dalarna kallas dom ofta för Gagnefkistor och många av dessa sägs vara 15-1600 så din bekant Björn var inte helt fel ute.

                      Comment


                      • #26
                        Det enda jag sa i åldersfrågan var varför.....kompisen?
                        Omgivningen har vissa fantastiska teorier.
                        Tycker inte direkt att kistan har något sådär...låset kan vara äldre osv.
                        Den har ju inte ett övertäckande lock och med det menar jag att listor går ner en bit. Slitaget är inte att skryta med heller så det finns väl inga belägg över huvud taget.
                        Hade den däremot från början haft skjutlock och handtag som grävt ner síg i locket så hade det lutat åt högre ålder.

                        Comment


                        • #27
                          Kallas de här gagnefskistor? Vad jag har märkt så brukar de vara mycket vanligare i Ovansiljansområdet än längre söderut i Dalarna.
                          Jag är fortfarande arg över att jag missade en kista som såldes på en gårdsauktion i Lycka, Leksand, fast det är snart 15 år sedan. Den gick för 470 kronor, men jag var upptagen med annat just då, så jag missade utropet.
                          Dateringen av den här kisttypen är så vitt jag vet fortfarande ganska outredd. Vissa yngre av kistorna kan ha bågvalv eller andra dekorelement renässans, ofta ser man former som är lite mellanformer mellan zinkade kistor av yngre typ och de här äldre. Dalarnas museum har ett par roliga varianter där framsidan ursprungligen varit klätt med röd och grönfärgat kläde, varav nu bara rester återstår.
                          Den här har ju en ganska enkel dekor med bara ritat rutmönster, men mer dekorerade kan ha riktigt skuret flätverk på framsidan.
                          Locket brukar kunna ha bandslingor, jag har faktiskt sett en riktigt rolig kista där bandlingorna faktiskt hade huvuden och var drakormar! Den kistan kom från Mora och den kistan kunde spåras tillbaka i släkten alla fall till 1700-talet. Förfäder hade skurit in bomärken i kistan på den tiden och av slitaget att döma var kistan gammal redan då.

                          Comment


                          • #28
                            Jo dessa kallas ofta för Gagnefkistor men vem som har myntat detta uttrycket går mig förbi, att dessa enligt dig FBQ har befunnit sig mer i ovansiljan är väl kanske inget konstigt. Har sett ett par av dessa på auktion i Gagnef och enligt en del riktigt kunniga i det gamla gardet så har dom en betydande ålder som vi kan tolka på hundra olika sätt. Ofta faller dessa tillbaka i rennesancen vad gäller utseende och låsmekanismen, sen är väl såklart inte alla från tiden, men det kanske dom flesta kan räkna ut själva. Dom här sakerna verkar folk vara lite rädda för dom inbringar inga jättesummor direkt.

                            Comment


                            • #29
                              Hade ett skrin där locket var nytillverkat (kanske på 1700-talet), hade varit skjutlock från början, bygelhandtaget hade grävt ner sig kanske 3mm beroende på det lilla slag det blev när man släppte handtaget och det föll ned på locket.
                              Dessutom hade det varit målat grönt, var väl kvar en plätt så stor som en femkrona, varje zinktapp var kilad i ett kors. Ett synnerliger gediget arbete vilket i sin tur var vanligt på den riktigt goda tiden långt tillbaka.

                              Comment


                              • #30
                                Jag har helt missat den benämningen.

                                Jag har ju inte gjort någon statistisk undersökning, men jag tycker att de ganska ofta förekommer på gårdarna uppe i Mora. Kistan jag nämnde ovan hade en partner på samma gård.
                                I Leksand tycker jag att de är relativt ovanliga.
                                Nu blir det inte så ofta jag är i Gräv längre (de har väl slutat med auktioner i Bodarna?) men jag tycker det är ganska sällan man ser de här kistorna, när man gör det är det ofta lite yngre övergångsformer mot modernare kistor.
                                Här i Stockholm kostar de här kistorna mer - men det är klart - dalmåleri betalas ju betydligt mer - gemene man tycker nog att de här kistorna är lite tråkiga.
                                Det vore ju annars roligt att få se lite forskning på området - enligt vad jag läst så skall de här gotiska låsen ha uppkommit runt 1475 (jag läste en avhandling som handlade om äldre låstyper medan jag läste etnologi, dessvärre har både titel och författare helt sprungit ur minnet), men jag undrar om inte ursprunget går än längre tillbaka - även om de flesta kistor som vi se idag antagligen är just 15- 1600-tal.

                                Skulle du springa på en vacker kista T. N. - helst med lite proviniens till en viss gård så är jag absolut intresserad

                                Comment

                                Working...
                                X