Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kistor eller skrin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kistor eller skrin ?

    Dessa två har jag haft i min ägo tidigare. Båda har jag sålt och jag fick bra betalt för båda men jag ångrar ändå ek kistan som var komplett med fungerande lås och nyckel. Kompisen som köpte den trode att den var från karoliner tiden och slutet på 1600 talet. Något som jag inte kan styrka men riktigt gammal var den. Innuti locket fanns spår efter tyg. Vad kan det ha varit till ? Är det en kista eller är det ett skrin för övrigt? Reseskrin tänkte jag på när jag såg fragmenten efter tyget. Man kanske hade haft silvret där ?
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    Skrin tycker jag att det ser ut som, det översta är jag dock lite tveksam om. Beror på storleken, som är? Det undre ser helt klart ut som ett skrin ut i mina ögon, tillräckligt litet format för att kunna bäras av en person, med lås och beslag som signalerar att innehållet inte bara förvaras i skrinet, utan även att det är värdefullt och något som man vill spara säkert.

    Comment


    • #3
      Hemslöjd Västra Götaland hade på tal om skrin en intressant vandringsutställning tills för alldeles nyligen om just skrin, där ett gäng hantverkare fått lära sig skrinens ursprung och historia, samt traditionella tillverkningsmetoder och utifrån de kunskaperna skapat en utställning med "Framtidens Skrin". Länk.

      Comment


      • #4
        Som novisen med stort N tycker jag att det undre skrinet inte ser särskilt gammalt ut. Metallbeslagen ser inte handgjorda ut bl.a men bilden kanske inte talar tidens språk här.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Jag håller inte med, jag tycker att den ser riktigt gammal ut, med fina proportioner, vackert åldrat trä och rejält nitade beslag som i allra högsta grad ser handgjorda ut. Kan egentligen inte lägga fram några riktiga argument varför jag tycker så, men skrinet verkligen utstrålar genuin hantverksskicklighet tycker jag!

          Comment


          • #6
            Hade en liknande för ett tag sen helt i original med kulfötterna kvar och omkring första halvan av 1700. Den jag hade kallades ofta för ett nattskrin/kista som dom fina damerna och herrarna förvarade sina ägodelar när dom skulle somna in, ditt skrin/kista ser lite lägre ut och kan ju vara ett reseskrin eftersom det hade inredning, eller så har skrinet mist sitt underrede som dom ofta stod placerade på, hursomhelst hoppas jag du fick 4-5000 kr minst.

            Comment


            • #7
              TN helt rätt! Nattlådor. Inte ser särskilt gamla ut, vissa får ta igen sig, dessa två är det bästa som visats här över huvud taget.
              Var faktist så jag fick en rysning i ryggraden och det skall mycket till.

              Comment


              • #8
                Här har omgivningen något att lära!!!!!!!!!!! När prylarna ser ut så här behövs det inga signaturer på tillverkare, man behöver helt enkekt inte veta ett dugg om vem som gjort dom eftersom föremålen "talar" till "vissa" ändå.
                Det är inte så banalt att man lyfter på föremålet, är där då ingen signatur då struntar man i det.

                Comment


                • #9
                  Et par rigtig flotte skrin. Det øverste ser for mig ud som om det er lavet ved genbrug.
                  Er det ikke muligt at en ældre skuffefront er omdannet til et skrin.

                  Comment


                  • #10
                    Så långt tänkte inte jag men det lutar åt det nu när man blivit uppmärksammad.

                    Comment


                    • #11
                      Og nu vi så er igang så er låget måske en fylning fra et barokt skab.
                      Bunden er ikke forsænket, men sat fast på siderne med trænagler? (sandsynligvis). For jeg tror ikke helt på at beslaget er ene om at holde.

                      Uanset hvad jeg ville gerne have dem.

                      Comment


                      • #12
                        Den översta kistan har samma utskärningar på alla sidor. Det är inga vidare bilder direkt, det är gamla bilder som jag "fotat om" så jag skulle kunna visa dom här. Men det syns ju att det inte är saker man hittar så ofta. Den översta kistan saknade tyvärr sitt lås och hade ett blank slitet lock. Ursprungligen har den varit helt målad i den tidstypiska för 1700 talet blå/grå färgen. Jag såg att du värderade dom ganska högt T.N. ! Det var ju synd att jag inte hade dom kvar för jag sålde den översta för 700:- och den understa för 2300:- Jag ångrar som sagt lite den ena men jag kunde ta med sambon till kusten och ha en fin sommar helg på Koster öarna för de pengarna som jag fick så det blev ju alltid något...
                        Last edited by Björn L; 2007-01-04, 01:31.
                        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                        Comment


                        • #13
                          De här tingen talar ju till vissa, inte trodde jag du behövde tänka då 766
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            De här tingen talar ju till vissa, inte trodde jag du behövde tänka då 766
                            766 skriver at det rislede ned af hans ryg - det er en lovprisning af tingene.

                            Comment


                            • #15
                              Jag förstår Hose, jag passade på att vara lite ironisk mot 766 bara!!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X