Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fåtölj ifrån S M Wincrantz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fåtölj ifrån S M Wincrantz

    Hittade denna fåtölj ifrån S M Wincrantz idag, köpte den då jag inte kände igen tillverkaren. Wincrantz verkar dock ha varit rätt stora en gång i världen, hittade en fin sida om dess historia här: Wincrantz. Dock så fann jag inget om deras produktion, är det någon som känner igen fåtöljen eller som kan tipsa om vart man kan göra fler efterforskningar?

    Det svarta på underredet verkar vara ditsatt i ett senare skede, låta det vara kvar eller ta bort tycker ni?
    Bifogade filer

  • #2
    Snygg! Se så snyggt den matchar forumet.
    Varför tror du att underredet är nytt?

    (får man fråga vad du fick ge?)
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Hehe, så sant så! Synd bara att det bara fanns en...nå, man kan väl kanske inte begära alltför mycket för en femtiolapp!

      Det svarta är ojämnt tillklippt och ser slarvigt ditsatt ut, känns som eltejp fast bredare. Vad säger du om ålder? 70-tal? Klädseln är häftad och verkar vara original, hel men lite sliten.

      Comment


      • #4
        Läste lite slarvigt. Trodde du menade hela underredet. Ta bort tejpen bara. Den ska inte vara där.

        En 50-lapp var ett fynd. 700-1000 spänn får man betala i storstadsbutikerna.

        Gissningsvis medio 1960-tal.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Lite som inte direkt har med din fåtölj att göra. Men ändå. Wincrantz blev uppmärksammat för ett antal år sedan då en då okänd möbel dök upp på Auktionvekets Moderna. Möbeln som numer är välkänd var Arabesk. Designades på 50-talet av Folke "snövit" Jansson. Den svarta och gula fåtöljen och soffan köptes på en auktion i Västergötland. Kommentaren när auktionisten visade möbeln var. Får jag något bud på eländet.
          Möbeln visades första gången på en möbelmässa i Göteborg och blev mottagen med stor skepsis. Wincrantz tillverkade ett antal som visade sig vara svårsålda. Den svart/gula möbeln togs om hand av en anställd som ställde den i ett uthus där den stod tills den dök upp på auktionen i Västergötland. Möbeln köptes mycket fördelaktigt och hamnade på Auktionsverkets Moderna där den väckte stor uppmärksamhet. Hur jag vet allt detta och lite till förbjuder mig min blygsamhet att berätta.
          Möbler från Wincrantz dyker då och då upp på auktioner här i Västergötland, inte några högre priser. Undantaget snurrfåtöljer som alltid har en marknad.

          Comment


          • #6
            Kan ni inte sänka priset lite på fåtöljen! hade en likadan på vinden för en vecka sedan, mina barn hade den på 60 talet,sopbilen fick den! så är det! Ingemar N
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Det kallas väl dekorplast? det svarta... Finns i några olika träimitationer också... Var oerhört poppis på 50-70-talet

              Comment


              • #8
                Ulferic: Intressant historia! PM:a gärna resten av historien, jag är alltid nyfiken vet du!

                Vet du varför Folke Jansson kallades för "Snövit"?

                PeterS: Går det att få tag i fortfarande? Verkar användbart, om man gör det snyggt i alla fall, och tycker du också att jag ska ta bort den?

                Comment


                • #9
                  Den svarta plasten ser intakt ut, stämmer det? ofta är den sliten och då ser fotöljen bara sjaskig ut, men är den så fin som bilden visar tycker jag du ska behålla den.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Den svarta plasten ser intakt ut, stämmer det? ofta är den sliten och då ser fotöljen bara sjaskig ut, men är den så fin som bilden visar tycker jag du ska behålla den.
                    Den är nästan helt intakt, den har börjat släppa undertill på benet närmast på övre bilden men häftar i övrigt gott och ser fin ut. Inget synligt slitage på den i övrigt. Den kunde dock ha varit bättre tillklippt i vecket mellan två ben på ett ställe, men det syns mest om man vänder upp och ned på fåtöljen.

                    Comment


                    • #11
                      Folke Jansson var teckningslärare i Skövde. Tillnamnet Snövit
                      tror jag han fick då han var SM-general de åren Skövde försökte
                      arrangera SM på skidor. Han var är också konstnär. Han ritade
                      ett antal möbler åt Wincrantz. Min fru hade honom som tecknings-
                      lärare i Skövde.Finns en del matnyttigt om honom om du söker
                      på nätet Jung-Kee. Ex. Folke Jansson Arabesk.

                      Comment


                      • #12
                        Det här kan vara Tellus av Folke Jansson, ingående i ett möblemang som i fyrbent grundutförande kom ca 1957. Det fyrställda snurrunderredet är dock senare, men sannolikt inte yngre än 1960-talet. Från 1980-talet nån gång är dylika snurrunderreden alltid femställda.

                        Historien här ovan om Arabesks första "uppdykande" på Sthlms auktionsverk stämmer inte riktigt.

                        Först dök ett exemplar med ny fel klädsel upp på Uppsala auktionskammare i maj 1997, det var Knuttes K:s och Anders B-sons andra auktion i Uppsala. Stolen ropades ut för 1200 kr som "Fåtölj omkring 1960", och klubbades för 3600 kr till en handlare i modern design på Östgötagatan i Sthlm. Sällan har den handlaren haft en så trögsåld möbel i sortimentet. Då visste ingen vad det var.

                        Men så strax därefter, ca 1998, dök en Arabesk upp på en affisch producerad av möbelföretaget/museet Vitra. Arabesken fanns med som en stol av okänd formgivare bland mängder av andra för det mesta kända sittmöbler på affischen. Då började marknaden i Sverige försiktigt att vakna, bl a kontaktades Folke Jansson, som då bodde och kanske fortfarande bor i Stenungsund, av folk som hade uppmärksammat bilden av hans gamla press- och kritikersucce (som det faktiskt blev på möbelmässan i Gbg 1955) på Vitras affisch.

                        Därefter kom en soffa och två fåtöljer på Christie's (tror jag det var) i London, där uppsättningen klubbades för nånstans runt 30 papp.

                        Nu vet alla vad det är, men fortfarande accepterades Arabeskmöblerna varken av Bukowskis moderna eller SAV:s moderna kvalité. Auktionsföretagens nippertippor som katalogiserar vill helst ha designkändisar med danska namn.

                        Men med Vitras hela auktoritet påspädd av Christie's enorma status vågade Stockholms auktionsverks slutligen ta in en Arabesksoffa och en fåtölj till Nutida (en nu nedlagd auktionsform) i mars 2000. Utropet var tillsammans 18 000 och de bägge möblerna i gulsvart originaltyg klubbades i ett utrop för 42 000 kr. Det är kanske den "okända möbeln" Ulferik refererar till här ovan.

                        En bra affär blev det för säljaren - fast okänd var Arabesk då inte längre. Redan under 1990-talet hade för övrigt tillverkningen av Arabesk återupptagits i regi av en handlare i begagnat gods, Wigerdals värld - då med affär på Upplandsgatan i Sthlm.

                        Comment


                        • #13
                          Kan det vara Ulferic själv som lyckats med en halvskaplig affär tro? Släpp på blygsamheten och motta gratulationer istället.

                          Comment


                          • #14
                            Är som Hgf skriver att Arabesk var känd av ett antal personer men för allmänheten var den tämligen okänd.
                            Gruppen fanns med på en auktion hösten 1999 i Mariestad. Kom från ett dödsbo efter en tidigare anställd på Wincrantz. Köparen vet namnet på den anställde och i vilken ort möbeln fanns. I soffan låg ett stort antal lakan och örngott i buntar. Köparen plockade bort dessa och fann en etikett där det stod Wincrantz. Soffan och fåtöljen ropades ut av auktionisten med kommentaren: vad får jag för eländet. Efter klubbslaget var kommentaren: trodde inte att den gick att sälja. Köparen gjorde efterforskningar med hjälp av personer inom möbelindustrin och läsande av pressklipp och annat. Köparen konstaterade att Möbeln hette Arabesk och var formgiven av Folke Jansson. Kontakt togs med Auktionsverket som sålde gruppen på Nutida våren 2000. Gruppens vidare öden efter försäljningen i Stockholm är någorlunda känd av köparen.
                            Köparen i Mariestad fick en hel del beska kommentarer i samband med köpet i Mariestad men är tämligen nöjd så här i efterhand.

                            Comment


                            • #15
                              Tack så hemskt mycket för den utförliga informationen! Jag sökte runt lite på Folke Jansson, men det mesta jag fick upp var säljsajter som hade nyproduktionen av Arabesk inne. Men att han bor i Stenungsund var synnerligen intressant att veta, då jag kommer ifrån just Stenungsund, ska försöka komma i kontakt med honom så småningom!

                              Comment

                              Working...
                              X