Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagen loppisfynd, liten omärkt vas med härlig rinnglasyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dagen loppisfynd, liten omärkt vas med härlig rinnglasyr

    Denna lilla vas fyndades på dagens loppisrunda. Eftersom den är helt omärkt så behöver jag hjälp att (förhoppningsvis) finna ursprunget
    Har tittat runt på trådarna där rinnglasyr förekommer och användarna är många, Bobergs fajans, Hjoberg, U-E, Steningen m.m. Vad säger ni? Är den Svensk?

    Höjd 10 cm.Click image for larger version

Name:	IMG_3996.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	635893Click image for larger version

Name:	IMG_4002.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	635892Click image for larger version

Name:	IMG_3999.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	635891Click image for larger version

Name:	IMG_4000.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	635894Click image for larger version

Name:	IMG_4001.jpg
Views:	1
Size:	70,6 KB
ID:	635895Click image for larger version

Name:	IMG_3997.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	635896

  • #2
    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
    Denna lilla vas fyndades på dagens loppisrunda. Eftersom den är helt omärkt så behöver jag hjälp att (förhoppningsvis) finna ursprunget
    Har tittat runt på trådarna där rinnglasyr förekommer och användarna är många, Bobergs fajans, Hjoberg, U-E, Steningen m.m. Vad säger ni? Är den Svensk?

    Höjd 10 cm.[ATTACH]90161[/ATTACH][ATTACH]90160[/ATTACH][ATTACH]90159[/ATTACH][ATTACH]90162[/ATTACH][ATTACH]90163[/ATTACH][ATTACH]90164[/ATTACH]
    Kolla in Gideons A&J föremål, där har Du säkert tillverkaren. Har själv osignerade äldre A&J.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...mp%3Bjohansson Den understa kannans dekor är lik.
    Last edited by prylsnubben; 2011-04-15, 11:20.

    Comment


    • #3
      Håller helt med prylsnubbens attribuering till Andersson & Johansson Höganäs.
      Identifieringen står nog att finna i botten trots avsaknad av märkning.
      Har gjort några små kollage av olika fabrikers och verkstäders föremål och utseénde på bottnarna för att lättare kunna jämföra.

      Din vas, luchur, ser ut att ha likadan botten som bottnarna på A&J: s marmorerade föremål, med
      ränder efter skärning och delvis glaserad botten utan fotring.

      I stället för att länka hit och dit har jag lånat friskt från andra trådar.
      Hoppas att det är okej och att jag får dispans, då jag skrivit ut vem fotot tillhör.


      Marmorerade föremål från Andersson & Johansson,
      med "ränder" efter skärning och tunt, delvis glaserade bottnar som saknar fotring.

      Click image for larger version

Name:	HGANS%~1.jpg
Views:	1
Size:	60,4 KB
ID:	513123

      Click image for larger version

Name:	AJ-grupp%2013.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	513120

      Click image for larger version

Name:	DSCN6624.jpg
Views:	2
Size:	51,0 KB
ID:	513124Click image for larger version

Name:	DSCN6634.jpg
Views:	2
Size:	112,0 KB
ID:	513125


      Marmorerade vaser, UE, med helglaserad botten och fotring*.

      Click image for larger version

Name:	ue.jpg
Views:	2
Size:	30,0 KB
ID:	513119


      Marmorerade, rinnglasyrvaser, Bobergs fajansfabrik, Gefle, helglaserad botten med fotring.

      Click image for larger version

Name:	Bo%20Gefle%20parvaser%20003.jpg
Views:	1
Size:	38,2 KB
ID:	513121


      Marmorerad hänkelvas, Hjobergs, Färgelanda, jämn, knottrig botten som saknar fotring.

      Click image for larger version

Name:	Hjoberg%2012.jpg
Views:	1
Size:	82,6 KB
ID:	513122


      *Kolmårdstrollets högra vas är troligen tillverkad vid Gefle Porslinsfabrik för export. Stämplad UE (i cirkel), Made In Sweden. Bredare bottenring.
      Last edited by simco; 2011-04-15, 18:02.

      Comment


      • #4
        [QUOTE=simco;179630]Håller helt med prylsnubbens attribuering till Andersson & Johansson Höganäs.
        Identifieringen står nog att finna i botten trots avsaknad av märkning.
        Har gjort några små kollage av olika fabrikers och verkstäders föremål och utseénde på bottnarna för att lättare kunna jämföra.

        Din vas, luchur, ser ut som bottnarna på A&J: s marmorerade föremål, med tänder efter skärning och delvis glaserad botten utan fotring.

        I stället för att länka hit och dit har jag lånat friskt från andra trådar.
        Hoppas att det är okej och att jag får dispans, då jag skrivit ut vem fotot tillhör /QUOTE SIMCO.


        Jag måste bara få BOCKA och BUGA inför Ditt fantastiska engagemang och Din otroliga förmåga att sammanställa "bevisen" så att det blir lätt att förstå, jag tror, även för den oinvigde. Jag önskar att jag själv hade mer av detta...

        Comment


        • #5
          Tusen Tack prylsnubben!

          Jag gillar att klippa och klistra, så nöjet är helt på min sida.
          Dessutom gjorde jag en trevlig upptäckt med den breda fotringen och de UE-märkta, Gefle-tillverkade föremålen.
          Det är detaljerna som gör det!
          Last edited by simco; 2011-04-15, 18:52.

          Comment


          • #6
            Bra sammanställning! Jag håller med om Höganäs.

            Comment


            • #7
              Tack Kaptenen!

              Trevligt att vi har samma åsikt om ursprung!

              Comment


              • #8
                Tack till er alla för lösningen på min lilla vas och en speciell eloge till dig Simco för ditt otroligt fina collage som verkligen påvisar skillnaderna Som tack är vasen din! ser ut som om den skulle platsa hos dina andra A&J´s

                Comment


                • #9
                  Men du är ju bara för gullig!!!

                  Inte behöver du ge mig något, det är bara roligt att få analysera
                  Men om du verkligen inte vill ha den själv så kan man ju inte motstå en sådan snygging.
                  Får leta efter något FEJ:igt till dig!

                  Comment


                  • #10
                    Klart den är din

                    Och fejiga saker tackar jag aldrig nej till

                    Comment

                    Working...
                    X