Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apoteket Fläkta Örn Malmö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Apoteket Fläkta Örn Malmö

    En lite udda apoteks flaska av den sk Boetsius modellen som jag gillar. Jag har förgäves försökt att hitta någon information angående när apoteket var igång men det troliga är väl tidigt 1900 tal. Flaskans ursprungliga innehåll är för mig också okänt också så spekulationer och gissningar är välkommna. Där jag bor är jag nog troligen ensammen om denna flaskan men jag har ingen koll på hur vanlig den är i södra Sverige. Kanske är den inte så ovanlig där ?
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    Fläkta Örn finns fortfarande men inte på sin ursprungliga plats.
    Hittas numera här vid ett trist, nybyggt (1970-tal) torg.
    Dock finns lite minnen kvar, bland annat skyltar och liknande. Vill minnas att någon prominent svensk 1700-talsforskare var grundare. Kommer inte ihåg vilken.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Här finns lite fakta
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Där ser man de håller fortfarande på ! Tack för den tråden Greven ! Har de kvar exakt samma "logga" idag med örnen och kronan ovanpå ?
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
          Där ser man de håller fortfarande på ! Har de kvar exakt samma "logga" idag med örnen och kronan ovanpå ?
          Nä. De har nån stiliserad grön & vit variant.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Idag kom "brodern" hem till min samling. Den har lite annorlunda text och är mkt snygg i glaset !
            Bifogade filer
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

            Comment


            • #7
              Otroligt snygg Man får gratulera.
              mvh

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                En lite udda apoteks flaska av den sk Boetsius modellen som jag gillar. Jag har förgäves försökt att hitta någon information angående när apoteket var igång men det troliga är väl tidigt 1900 tal. Flaskans ursprungliga innehåll är för mig också okänt också så spekulationer och gissningar är välkommna. Där jag bor är jag nog troligen ensammen om denna flaskan men jag har ingen koll på hur vanlig den är i södra Sverige. Kanske är den inte så ovanlig där ?
                Vad menas med Boetsiusmodell?

                Comment


                • #9
                  Den 24 jan. har B. L. lagt ut hur modellen ser ut. För att göra en mindre fördjupning förhåller det sig som så att när Boëthius och Bjurholm skapade knoppölen gjorde de en grov miss. De standardiserade flaskmodellen men de tog inte patent på den, vilket i förlängningen innebar att det skapades en hel del kopior av densamma, framför allt med avvikande mynningsring.

                  Vis av misstaget, samt förmodligen tänd på nydanandet av förpackningsindustrien, skapade Emil ännu en flasktyp, vilken döptes efter hans efternamn, den s. k. Boëtiusflaskan. Denna var avsedd för mineralvatten och, så långt jag förnummit, endast fick tillverkas av Årnäs Glasbruk. I alla fall under de första åren, för de Boëtiusflaskor som har texten RHAB under botten finnes med både tillverkarbokstaven Å och L.

                  Personligen tycker jag att vackrare flaskor har tillverkats, släktskapet med knoppölen framträder tydligt, avvikelserna ligger i färgen samt axlarnas form.

                  För övrigt, enbart som en personlig betraktelse, jag är imponerad av dina litterära ambitioner! Tänker då på den senaste tidens Traderabegivenheter.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    Tack för den informationen LS.
                    Intressant.
                    Man får lära sig något nytt varje dag.
                    Vore det inte en god ide att fortsätta skrivandet, kanske med informativa brochyrer om saker som gäller flaskor.
                    Det skulle vara toppen och jag skulle bli en trogen kund.
                    Jaså, du såg mina inköp.
                    Nyfikenhet och böcker är i alla fall ett litet steg i rätt riktning mot att bota okunnighet (som jag lider av i stor utsträckning).

                    Comment

                    Working...
                    X