Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fickkniv Eskilstuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fickkniv Eskilstuna

    Hej, vet inte om detta e rätt forum att fråga men gör ett försök. Har haft denna fickkniv ett tag nu och frågvis som man är undrar man nu lite mer om den och känner inte för att köpa en storbok om Eskilstuna knivar just nu. Någon som här som vet något om denna kniv? Står S. Anderson Eskilstuna på bladet men inget mer.
    Mvh
    Click image for larger version

Name:	2011-04-13 16.19.09.jpg
Views:	1
Size:	42,5 KB
ID:	635856
    Ursäktar för dålig bild.

  • #2
    Något sent svar....

    ..som kommer sig av att jag hittade en liten
    trevlig fickkniv igår från Eskilstuna. Efter lite
    efterforskningar kom jag fram till att min kniv
    kallas modell 38, kopierad i både Tyskland och
    Sverige men patenterad av Frans Oskar Anders-
    son (som gjort min kniv) 1906.
    Lite rolig konstruktion på pilsnerdragaren med
    utfällning av skruven åt sidan och sedan helt
    om för att få den i "slagläge. I övrigt nagelfil
    som "extra" tillbehör.
    Frans Oskar var verksam mellan 1900-1946.

    Så till kamaons kniv. Den är tillverkad av Sven
    Gustaf Andersson, han var verksam från 1881
    och några år in på 1900-talet.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2018-02-14, 18:02.

    Comment


    • #3
      Hmmmm.....

      ....om 7-år och 6.400 visningar till kan nästa inlägg
      på tråden vara i faggorna om man ska hålla takten,
      frapperande!

      Comment


      • #4
        Jag har en liknande som Kamaon, om än ganska sliten. Om jag får tid kan jag lägga in bild ikväll eller imorgon.

        Comment


        • #5
          Där sprack tids- och visningssymmetrin rejält vill jag lova.
          Undrar vad oddset är för att kamaon tittar in igen nu när
          han fått svar på sin fråga.
          PS kamaon har alltså bara gjort detta enda inlägg på PES
          trots att han varit medlem sedan april 2011.
          Last edited by prylsnubben; 2018-02-15, 19:04.

          Comment


          • #6
            Innan storboken om Eskilstunaknivarna kom hade jag ett eget register som omfattade ett 70-tal tillverkare av mest fällknivar men också fastbladare. Vad man kan säga om dessa E-tuna-fällknivar är att alla är samma andas barn. Alla är tillverkade mellan ca 1800-talets slut och fram mot 1900-talets mitt. Undantaget är ett gäng som stupade på den stängda gränsen som rådde under första världskriget.
            Instrumentet som höll produktionen rullande var korkskruven som skapade tillträde till den tidens knoppöl. Men när knoppkorkarna försvann och ersattes av en slags kapsyl som man med en flik kunder dra av med fingrarna - då slocknade också intresset för fickknivar.

            Där är vi nu - EKA tillverkar en serie utmärkta fällknivar - utan korkskruv, jag tror inte ens att dessa Eka-knivar tillverkas i Eskilstuna, utan i något billigt utland.

            Samtidigt har en ny firma etablerat sedan gott och väl 25-pius år sedan sig i Boden City - Fa Fällkniven, som har designat en en serie världsberömda knivar - fastbladare - dyra och av högsta kvalitet (tillverkas i Japan). Fa Fällkniven har numer även fällknivar på programmet, dyra saker av högsta kvalitet.

            Comment


            • #7
              Tack för visat intresse HgF, två EKA-fällknivar bär jag alltid med mig,
              en liten i fickan (reklam för RIMA med runslingor och läderetui) och en
              större i jackfickan. Vet inte hur man kan klara sig utan att ha någon
              enda kniv med sig när man är ute. Tänker ibland att jag kan åka dit
              för knivinnehav men försöker hålla mig längre ifrån lagens långa arm
              än den når, hittills har jag lyckats väl med den föresatsen............

              Comment


              • #8
                Jag har tre EKA-knivar - alla moderna med plastskållor, modell 60 heter de. En grön, en grå och en svart - och alla tre är försedda med M-nummer: "M6310-105010" - vilket betyder att de ursprungligen tillhörde försvarsmakten. M-numret är istället för kronstämpeln eller stämpeln med tre kronor, alltså Krigs- (eller från 1975) Försvarsmaktens ägarmarkering. Bland samlar-tokar som jag är detta en stark merit - i synnerhet eftersom jag har en växande samling där temat är svenska militära knivar.

                Lite kul också att Försvarsmakten gynnar den gamla Eskilstunafirman EKA genom att köpa deras produkter, som sedan i små doser läcker ut på samlarmarknaden.

                Comment


                • #9
                  EKA modell 60 akkurat. Det gäller även min röda gardist* i jackfickan.
                  * Mittåt, ska såklart vara civilist.
                  Last edited by prylsnubben; 2018-02-16, 00:12.

                  Comment


                  • #10
                    Jag får be om ursäkt. När jag fick tid och letade fram kniven såg jag att jag mindes fel, den är av D. Peres i Solingen. Har ju en del Eskilstunaknivar men vet inte var jag har dem just nu. Använder vanligen inte fickkniv numera. Har gått och blivit förkyld så jag får nog vänta med att leta.

                    Såg dock att ni börjat prata om EKA-knivar och som det låg en så också i lådan får den följa med.Click image for larger version

Name:	20180216_211105.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	567331Click image for larger version

Name:	20180216_211914.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	567332

                    Comment


                    • #11
                      Är det tillåtet..

                      ...att skämta på PES. Isåfall skulle jag säga att Din kniv FBQ,
                      tillverkad av D. Peres är i akut behov av en omvandling, man
                      skulle kunna säga en PEREStrojka, häpp...........................

                      Comment


                      • #12
                        För min del får du gärna skoja, prylsnubben. Jag brukar akta mig för att jag vet att det ofta missuppfattas på nätet - vet inte heller om jag är så rolig när jag försöker...


                        Hursomhelst kan jag se om jag får tid att leta redan på mina fickknivar. De jag använt mest är två med beskaft som jag tror båda är omärkta. Men jag har nog några fler Eskilstunaknivar också.

                        Comment

                        Working...
                        X