Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 4 5 6 7
Resultat 61 till 62 av 62

Ämne: Språket på forumet

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Rinkebysvenska är också en del av det svenska samhället. Jag kan absolut se hur kunskaper om den kan vara en merit för en etnolog, fritidspedagog etc. Att bli exkluderad i en anställningsintervju på grund av att man inte "kan språket" är en fråga om diskriminering, och det problemet äger inte sökanden.

Däremot vet jag inte om det ligger på ett internetforum att ta ansvar för att någon ska slippa bli exkluderad i en anställningsintervju.

MvH
    Emil
    Jaha, så du menar att det är diskriminering om en som inte kan språket inte blir kallad till en arbetsintervju som nyhetsuppläsare, telefonförsäljare, receptionist, växeltelefonist, m.fl. yrken, där ett tydligt språk är i stort sett den enda länken? Vissa yrken har begränsningar, är jag blind så kan jag inte bli taxichaufför och är jag döv kan jag inte bli telegrafist. Detta är dock inget jag kan göra något åt, det kan jag däremot med språket. Jag kan själv välja om jag vill ha tillgång till yrken där språket är viktigt.
    Självklart så väljer en arbetsgivare den som är mest lämpad för jobbet, kan man inte ringa till folk och förklara vad man vill sälja så är man inte lämplig för jobbet, det har inget med diskriminering att göra.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Nu känns det som att det både går i cirklar och spårar ur, och dessutom börjar det bli lite smågrinigt här och där, så den här tråden stänger jag. Eventuella synpunkter tas lämpligen via PM.

//cjf

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •