Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 62

Ämne: Språket på forumet

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Man ska inte sälja björnen förrän skinnet är skjutet som Maudan säger, eller......
    Hallå Sladden och Snubben,
    Man skall inte märka ord, men just på den här tråden kanske man kan påpeka att det är
    svårt att se skillnaden mellan "förren" och "innan". Och barnbarnen säger "förrens"...

So long...inte kacka i eget bo, det fick jag lära mig som ung men snappade ingenting förrens den här lilla dialogen kom igång.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    "precis en sån - antik- & samlarforum" är det första som möter den intresserade besökaren av det här forumet, och denne förväntar sig då att föremål och deras historia avhandlas.

För min del är det ovidkommande hur frågan framförs - bara budskap och bild tydligt framgår, och det intresserar mig inte att den kan vara så grammatiskt fel upplagd, att fokus flyttas från frågan om vart den varit, till hur beskäftig frågaren är.
    Att sedan studera huruvida intelligensnivån är beskaffad hos denne, ska man akta sig noga för. För annars blir det som att kasta sten i glashus.
    Hur klok och vis är Du själv? Egentligen? "-Jag kan mycket", säger Du. Att kunna är inte samma sak som att hantera, vilket många missar - även med kulan i loppet.
    Jag slarvskriver ofta numera, och har inte samma järnhårda koll på korrekturläsning, både två och tre gånger före utsläpp, som förr.
    Det känns inte lika viktigt längre.

Det blandade språk, som vi ser idag, kommer att slätas ut, och jag tror inte att den svenska vi läser på olika håll, ser likadan ut om 50 år. Avarter som lr eller typ som suger fett kommer att rensas ut och kanske bytas ut till ännu roligare ord.
    Det handlar bara om gränstester och hur långt man kan driva ett lingvistiskt språk, i syfte att berika den, och inte utarma den - som trådstartaren brodertuck tycks tro.

Min systerson har dyslexi, och det vore fel av mig att ständigt och jämt försöka rätta honom - precis som min moster terrade mig för uttalet S, som lät helt felaktigt i hennes öron.
    Vilka öron? Att säga Sablar på ett vis, framgår lika tydligt som att skriva Ablar!
    Senast redigerat av Gideon den 2011-04-17 klockan 01:41.

Citat Ursprungligen postat av gideon Visa inlägg
    "precis en sån - antik- & samlarforum" är det första som möter den intresserade besökaren av det här forumet, och denne förväntar sig då att föremål och deras historia avhandlas.

För min del är det ovidkommande hur frågan framförs - bara budskap och bild tydligt framgår, och det intresserar mig inte att den kan vara så grammatiskt fel upplagd, att fokus flyttas från frågan om vart den varit, till hur beskäftig frågaren är.
    Att sedan studera huruvida intelligensnivån är beskaffad hos denne, ska man akta sig noga för. För annars blir det som att kasta sten i glashus.
    Hur klok och vis är du själv? Egentligen? "-jag kan mycket", säger du. Att kunna är inte samma sak som att hantera, vilket många missar - även med kulan i loppet.
    Jag slarvskriver ofta numera, och har inte samma järnhårda koll på korrekturläsning, både två och tre gånger före utsläpp, som förr.
    Det känns inte lika viktigt längre.

Det blandade språk, som vi ser idag, kommer att slätas ut, och jag tror inte att den svenska vi läser på olika håll, ser likadan ut om 50 år. Avarter som lr eller typ som suger fett kommer att rensas ut och kanske bytas ut till ännu roligare ord.
    Det handlar bara om gränstester och hur långt man kan driva ett lingvistiskt språk, i syfte att berika den, och inte utarma den - som trådstartaren brodertuck tycks tro.

Min systerson har dyslexi, och det vore fel av mig att ständigt och jämt försöka rätta honom - precis som min moster terrade mig för uttalet s, som lät helt felaktigt i hennes öron.
    Vilka öron? Att säga sablar på ett vis, framgår lika tydligt som att skriva ablar!
    amen....
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Vem har pratat om att "studera intelligensnivån" eller att korrigera dyslektiker? Jag tyckte att jag uttryckte mig väldigt klart på den punkten redan i trådstarten.
    Vad jag vänder mig mot är när språket misshandlas av ren lathet. Som jag sagt tidigare så har vi varit förskonade från de allra värsta avarterna hittills, och min frågeställning var då hur vi ska förhålla oss när (inte om) dumspråk smyger sig in på forumet.

Skulle vara intressant att höra vad en dyslektiker tycker om slarvigt skriven text, är den lättare att läsa än en välskriven? Det kan inte var lätt att läsa och förstå ett språk om ett ord skrivs olika från gång till annan.
    Jag vill mena att ett välskrivet språk underlättar för den som har läs- och skrivsvårigheter och att den som kan men skiter i att använda ett korrekt språk också skiter fullständigt i om andra har det svårt.
    Ingen kan väl heller säga att en text utan versaler och interpunktion har med dyslexi att göra, det bottnar i ren och skär lathet, eller att se en i övrigt välskriven text där författaren genomgående använder "dem" som om det skulle vara en "finare" skrivning av "dom".

Som någon skrev tidigare i tråden så är det nog viktigare att självförsöka vara ett föredöme, mer än att komma med pekpinnar och tillrättavisningar, men ibland kan man ju undra hur man ska kunna lära sig något om ingen talar om hur det skall vara.
    Hur kan det ens vara möjligt att gå ut gymnasiet och inte veta skillnad på "var" och "vart" eller "de" och "dem"? När jag gick i skolan och hade t.ex. en skrivning i historia, så rättade läraren även grova språkliga fel, i dag görs det inte så.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag lyckats lite med att förklara vad jag menar. Meningen är inte att direkt påtala att det fattas en bokstav här och där eller att vara språkpolis, utan att på ett vänligt sätt och i lärande syfte påpeka språkliga fel.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Min första reaktion på ditt inlägg Brodertuck, var faktiskt obehag, eftersom jag vet med mig att jag ibland slarvar..jag gör det enkelt för mig genom att använda o istället för och e istället för är. Mycket beror på min sjukdom, som ger stela och värkande leder, speciellt i fingrarna, därför tar jag ibland genvägar eller försöker hålla mina inlägg och kommentarer korta. Min tanke är, att om jag kan känna mig obekväm vid tanken på att bli rättad, hur ska då inte en med dyslexi känna sig. Sen förstår jag inte heller hur man ska kunna skilja en dyslektiker från en som bara skriver slarvigt. Vi vet ju att vissa av våra medlemmar har dyslexi då de själva påpekat detta. Men en helt ny medlem som skriver sitt första inlägg och genast blir rättad kan ju uppleva forumet som väldigt ogästvänligt..

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
    Vem har pratat om att "studera intelligensnivån" eller att korrigera dyslektiker? Jag tyckte att jag uttryckte mig väldigt klart på den punkten redan i trådstarten.
    Vad jag vänder mig mot är när språket misshandlas av ren lathet. Som jag sagt tidigare så har vi varit förskonade från de allra värsta avarterna hittills, och min frågeställning var då hur vi ska förhålla oss när (inte om) dumspråk smyger sig in på forumet.

Skulle vara intressant att höra vad en dyslektiker tycker om slarvigt skriven text, är den lättare att läsa än en välskriven? Det kan inte var lätt att läsa och förstå ett språk om ett ord skrivs olika från gång till annan.
    Jag vill mena att ett välskrivet språk underlättar för den som har läs- och skrivsvårigheter och att den som kan men skiter i att använda ett korrekt språk också skiter fullständigt i om andra har det svårt.
    Ingen kan väl heller säga att en text utan versaler och interpunktion har med dyslexi att göra, det bottnar i ren och skär lathet, eller att se en i övrigt välskriven text där författaren genomgående använder "dem" som om det skulle vara en "finare" skrivning av "dom".

Som någon skrev tidigare i tråden så är det nog viktigare att självförsöka vara ett föredöme, mer än att komma med pekpinnar och tillrättavisningar, men ibland kan man ju undra hur man ska kunna lära sig något om ingen talar om hur det skall vara.
    Hur kan det ens vara möjligt att gå ut gymnasiet och inte veta skillnad på "var" och "vart" eller "de" och "dem"? När jag gick i skolan och hade t.ex. en skrivning i historia, så rättade läraren även grova språkliga fel, i dag görs det inte så.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag lyckats lite med att förklara vad jag menar. Meningen är inte att direkt påtala att det fattas en bokstav här och där eller att vara språkpolis, utan att på ett vänligt sätt och i lärande syfte påpeka språkliga fel.
    Min sambo applåderar Dig hjärtligt brodertuck, hon är också ofta upprörd över språkets förflackning. Det värsta tycker jag är att inte minst journalister, som ändå borde ha en högskoleutbildning, använder svenska språket lika dåligt, alternativt slarvigt.
    PS. Häromdagen fick jag en formell skrivelse från ett försäkringsbolag och Karolinska sjukhuset där man genomgående bytt ut av till utav, inte på ett utan säkert på tio olika ställen. T.ex "beskrivning utav händelse", "i behov utav rollator/rullator" etc.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Citat Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
    Min första reaktion på ditt inlägg Brodertuck, var faktiskt obehag, eftersom jag vet med mig att jag ibland slarvar..jag gör det enkelt för mig genom att använda o istället för och e istället för är. Mycket beror på min sjukdom, som ger stela och värkande leder, speciellt i fingrarna, därför tar jag ibland genvägar eller försöker hålla mina inlägg och kommentarer korta. Min tanke är, att om jag kan känna mig obekväm vid tanken på att bli rättad, hur ska då inte en med dyslexi känna sig. Sen förstår jag inte heller hur man ska kunna skilja en dyslektiker från en som bara skriver slarvigt. Vi vet ju att vissa av våra medlemmar har dyslexi då de själva påpekat detta. Men en helt ny medlem som skriver sitt första inlägg och genast blir rättad kan ju uppleva forumet som väldigt ogästvänligt..
    Jag håller helt med dig engelsson. Jag vill också att det ska tillkomma fler inlägg på forumet, hur felstavade och grammatiskt felaktiga de än må vara. Det är totalt ointressant för mig hur frågeställaren eller skribenten formulerar sig. Vad är vinsten i tillrättavisning? Att hälften av innehållet i trådarna ska handla om det är korrekt att formulera sig på det ena eller andra sättet?

Språkvård- Vad är det?

Jag antar att språkvårdarna aldrig använder sig av ordet tjej (romani), sover på en madrass (arabiska), går till en frisör (franska) eller tycker att språkmisshandlarna är ett aber (tyska). Får man börja en mening med "men"? Jo, visst får man det. Men det är många svensklärare som uttryckligen förbjudit sina elever att göra det.
    Språket är dynamiskt och förändras hela tiden. de engelska lånorden, i dag, är inte fler och har heller inte ett större inflytande än vad de franska lånorden hade på svenska språket på 1700-talet.
    Under fornsvensk tid lånades ett antal latinska ord in i svenskan.
    Vad gäller skrivspråket har det också förändras markant genom århundradena såväl i grammatik som i stavning och användning av ord.
    Om man benhårt hållit sig till språkvård skulle dessa gamla, svenska skrifter inte vara några prolem att förstå idag.

Ta istället tillfället i akt att berika kunskapsbanken och språket, med nya uttryck och låneord och uppskatta möjligheten att få ta del av det andra människors har att visa och berätta om.

Stentoftenstenen
    Namn:  250px-Stentoftenstenen.jpg
Visningar: 75
Storlek:  20,9 KB

Det tidigaste kända exemplaret av Äldre Västgötalagen från 1280-talet
    Namn:  469PX-~1.JPG
Visningar: 77
Storlek:  92,3 KB

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    frogan gäller väll inte om att använda låne ord elle rinte utan om rent slarv och lathet från dem somm skriver in lägg.entext skriven så här är inte lätt för nogon att läsa jag har försökt säja flera gånger att de är dem värsta av arterna av språk miss handel somm ska rättas till.

Något överdrivet, men tyvärr så förekommer liknande språk på andra forum ganska ofta.
    Är det något att sträva efter? Jag ser inte hur det skulle kunna utveckla språket på något sätt.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Ord och blind...

Hallå alla ordblinda,
    Dyslexi? Rätt stavat? Men varför krångla till orden om man nu kan uttrycka sig på ren svenska?

Jo, för att det är lite finare. Språket är den främsta fienden till demolkrati, jämnställdhet
    klasskillnader, status och acceptens. Rärr stavar?

Hallå Broder, tack för att du tog upp tråden även om den leder till ingenstans.

Skriv som pratar... so long...

SiO2Na2CO3CaOMgOAl2O3 Emil Brannstroms avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Nu när vi debatterat ämnet ämnet ca 4 sidor vore det bra om en moderator kunde gå in och rätta de "värsta" stavfelen och kanske skicka pedagogiska PM till de lataste. Inte för att det är viktigt för innehållet i tråden utan för att det är principiellt viktigt att upprätthålla det som vi idag, just nu, tycker är ett korrekt sätt att uttrycka sig på.

Eller?

MvH
    Emil
    www.bohemiaglas.se - Tjeckoslovakiskt glas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •