Sidan 1 av 7 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 62

Ämne: Språket på forumet

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007

Språket på forumet

Vet inte om detta har varit uppe till diskussion förr, men hur tycker ni att vi ska förhålla oss till "dumspråk" på forumet? Ska man korrigera särskrivare? Ska man tillrättavisa personer som inte kan skilja på "de" och "dem" eller "var" och "vart"? Är det okej att skriva "de e" i stället för "det är"? Visserligen är det ett forum där ett lite mer avslappnat förhållningssätt kan accepteras, men det är ändå skriven text vi kommunicerar med.

Nu får inte detta tas på fel sätt, jag vet att det finns några som har svårt med skrivandet, men det syns ganska väl på en text om personen som skrivit har problem och gör sitt bästa, eller om h*n bara är lat. Personligen tycker jag att vi (ja, jag räknar mig dit) som kan skriva ska göra det så bra som möjligt för att de som verkligen har läs- och skrivsvårigheter inte ska få det ännu svårare. Jag menar, om jag som normalt inte har svårt att läsa en text har problem med att läsa en slarvigt skriven text på "dumspråk", hur svårt är det då för en som har svårt för att läsa?

Lyckligtvis så har vi varit hyfsat förskonade från de allra värsta avarterna av textmisshandel, kanske har det med åldersstrukturen på forumet att göra, men det börjar dyka upp en del konstigheter.
    Så vad tycker ni? Ska vi jobba för ett anständigt språk på forumet eller inta en slapp "låt gå" attityd?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Personligen har jag inte reagerat särskillt ofta på språket. Försöker själv använda ett någorlunda hyfsat språk men slarvar säkert ibland, tex dom istället för dem. Har lite problem med när det skall vara en eller två likadana bokstäver i ett ord. Tex alltid stavas alltid med två l, aldrig stavas aldrig med två l. Den typen av ramsor finns inte för alla ord men som tur är finns ordlistor. Ibland glömmer jag endelser eller "slänger om" bokstäver men brukar se det när jag läser igenom. Jag tror att de flesta gör sitt bästa och att påpeka fel gör mer skada en nytta.
    Särskrivning roar mig ibland: Sjuk sköterska (borde hon inte stannat hemma?) Hund valpar (vardå?) Ko skälla (Jasso kan hon det) osv.

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Personligen tycker jag inte om när man gnäller på andras felskrivningar, sakfrågan blir helt plötsligt glömd när folk kritiserar eventuella stavfel eller särskrivningar. Det kan se kul ut ibland men personen som skriver kan ha dyslexi eller andra problem och det enda som händer är att de personerna försvinner från forumet, och Pes är väl till för alla? Förstår jag bara frågan så struntar jag i om komma, punkt och stor bokstav är där de ska vara.

När man skriver en text på t.ex Face Book eller sms:ar på mobilen, använder man ofta förkortningar och hopdragningar av ord, liksom nyskapande ord, detta förekommer mest hos ungdomar och jag vet egentligen inte om det språket tenderar att användas i andra sammanhang. Har tidigare i livet varit lite av en språkpolis men har sänkt garden. Språket förändras hela, " släkten komma och släkten försvinna" tiden och det är ju vår uppgift som är äldre att hålla lite i tyglarna medan de yngre släpper efter.
    Bilder används alltmer och den text som behöver bifogas på, t.ex detta forum är ofta mått, årtal, namn, MEN när våra tunga elefanter intar scenen och berättar om föremål, om tillkomst och/eller historia, njuter åtminstone jag av deras rika berättarspråk och jag önskar själv att jag kunde ge mig tid att formulera mig så väl.
    Felanvändandet av vart och var irriterar mig nog allra mest, men inser att vårt snabba info-samhälle inte stannar upp inför såna petitesser.
    Felstavningar bryr jag mig inte och faktum är att dyslektiker är de som lägger sig mest vinn om att bli förstådda.
    Viktigare är ett trevligt tilltal! och ett Tack!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag är helt likgiltig inför språkfel som beror på okunskap eller slarv. Tycker att det sticker i ögonen när det står "dem" istället för "de", men tror att det går att jobba bort det genom att själv vara korrekt. Man hoppas ju på att det finns en vilja att lära sig.

Det jag inte gillar är när man av lathet använder förkortningar som är gångbara i mindre kretsar bara för att man inte orkar skriva ut orden. Vi som inte tillhör de kretsarna står ofta som fågelholkar och gapar. Ex: "d e" = "det är", "lr" = "eller". Om man ska skriva på ett allmänt forum (som ju detta är) så bör man se till att man gör sig förstådd, dvs skriva så tydligt man kan.

En annan sak som inte direkt hör till språket är att man bör fundera på att göra sig förstådd när man skriver inlägg. Den som skriver bör se till att den skrivna texten är tillräcklig för att förstå hela situationen, inte att det förväntas att man har samma bakgrund, grundkunskaper eller specialkunskaper (eller känner till hur det ser ut hemma hos författaren). Läs gärna igenom hela inlägget med "nollställda ögon" för att se om det kan förstås av en nykomling på forumet.

Jag är dyslektiker, oftast skriver jag mina inlägg i world och kör en rättstavningskontroll, och sedan klipper och klistrar in dom på PES, men ibland blir det fel ändå. Tyvärr ser jag inte mina ”stavfel” med en gång, men går jag in och läster om vad jag har skrivet 2-3 timmar senare, så brukar jag se och då rättar jag självklart till felen.

Citat Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    När man skriver en text på t.ex Face Book eller sms:ar på mobilen, använder man ofta förkortningar och hopdragningar av ord, liksom nyskapande ord, detta förekommer mest hos ungdomar och jag vet egentligen inte om det språket tenderar att användas i andra sammanhang. Har tidigare i livet varit lite av en språkpolis men har sänkt garden. Språket förändras hela, " släkten komma och släkten försvinna" tiden och det är ju vår uppgift som är äldre att hålla lite i tyglarna medan de yngre släpper efter.
    Bilder används alltmer och den text som behöver bifogas på, t.ex detta forum är ofta mått, årtal, namn, MEN när våra tunga elefanter intar scenen och berättar om föremål, om tillkomst och/eller historia, njuter åtminstone jag av deras rika berättarspråk och jag önskar själv att jag kunde ge mig tid att formulera mig så väl.
    Felanvändandet av vart och var irriterar mig nog allra mest, men inser att vårt snabba info-samhälle inte stannar upp inför såna petitesser.
    Felstavningar bryr jag mig inte och faktum är att dyslektiker är de som lägger sig mest vinn om att bli förstådda.
    Viktigare är ett trevligt tilltal! och ett Tack!

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Ordblind och närsynt...

Hallå Broder,
    Bra att du tar upp frågan, redan det får kanske en och annan att skärpa sig. Nu finns det ju talspråk, skriftspråk och dataspråk. Det första passar fint på trådar som "chatter", det andra utmärkt på "facktrådarna" och det tredje totalt "obegripligt".

Min poäng är alltså att skribenten bör försöka anpassa sig till redaktionella miljön och tror mer goda förebilder än petiga poliser.

Ser ibland att skribenten inte riktigt "har koll på" fackuttrycken och benämner föremål vid felaktigt namn, "typ" blomkruka/ytterfoder. Eller stavar Rokoko som om det handlar om rockmusik, till exempel. Då tror jag alla blir gladare av en vänlig korrigering.

So long...

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Nej, som regel är det inte tillåtet på forum att rätta folks stavningar eller uttryck. Jag vet inte exakt hur reglerna är här på Pes men jag antar att det gäller även här.

Personligen tycker jag tex att sär skrivningar är nåt av det värsta som finns när det gäller språk men samtidigt är det ett jävla oskick att rätta folk.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Det viktigaste på det har forumet är det trevliga bemötandet, hjälpsamheten och viljan att lära och lära ut om olika föremål och dess historia.
    Alla ska känna sig välkomna att skriva!
    Det får inte bli ett hinder eller ett prestationskrav att skrivspråket måste vara korrekt, för att man ska våga sig på att göra ett inlägg. Likaså är det fördomar att ett "sämre" språk skulle vara generationsrelaterat.
    Det finns säkert jättebra forum som avhandlar semantik och språkriktighet.

Alla har olika kvalitéer, språkriktighet och stavning hamnar ganska långt ned på min värderingslista.
    Här på PES tycker jag att det primära är föremålen, den trevliga gemenskapen och möjligheten till ökad kunskap.

En vis man sa en gång -Bara för att jag talar med en brytning, betyder det inte att jag tänker med en.

Detsamma gäller skrivspråket.

Fram för fler informationsrika, roliga och intressanta inlägg!

På detta forum är språket ytterst sällan något problem (att jag sen har väldigt svårt att förstå norska är ju mitt problem ;-)), men på andra forum som jag ofta läser på är det gott om människor som skriver väldigt svårläst med en blandning av "SMSspråk" och konstiga interpunktioner. I såna fall tycker jag att man kan be vänligt att de ska tänka på hur de skriver, stavning och sånt är petitesser i sammanhanget. Det intressant med sms-språk och liknande är att jag trodde att det var en generationsfråga, men på det forum där det är mest förekommande är det faktiskt medelålders damer som är värst!

Jag vet att jag själv har en förkärlek till att använda "ellipses" dvs ... , tycker det kan vara ok ibland, men det finns de som använder det istället för punkt och komma och då blir det väldigt svårläst.

Summasummarum; jag tycker att man inte ska klanka ned på fel som inte stör ens förståelse för texten, men om det blir väldigt svårläst kan ett snällt påpekande vara på sin plats, då helst genom meddelandefunktionen och inte i tråden ifråga..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •