Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kista som jag inte vet vilken tid den är från mm Tacksam för hjälp av er kunniga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kista som jag inte vet vilken tid den är från mm Tacksam för hjälp av er kunniga.

    Kistan har ägts av min mormor som var född 1904. kan inte tyda det som står på bröstet på kistan. Lägger in bilder på nykel och lås med. Kistans längd är 1,20 m bred och kortsidan 0,56 m. höjden 0,70 m.:-)

    Kan någon hjälpa mig?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror att det går att tyda siffror/årtalet på bröstet på kistan. Kan du ta en bättre bild?

    Hälsningar Bonnie

    Comment


    • #3
      Bättre bild

      Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
      Jag tror att det går att tyda siffror/årtalet på bröstet på kistan. Kan du ta en bättre bild?

      Hälsningar Bonnie
      Det ser likadant ut i verkligheten, det går inte att tyda årtalet eller initialer. Det jag kan bidra med är att den inte är ommålad. Den svart eller mörkgröna texten ser exakt ut på samma sätt i verligheten tyvärr....

      Anders

      Comment


      • #4
        Jag tror inte det går att spika något exakt årtal här - men mitt grundtips blir mormors mors tid, med en gardering att den är samtida med mormor. De tunna och ofunktionella plåtbeslagen förefaller vara sönderrostade och det kan vara lite svårt att förklara. Konstlösa kistor var slöjdprodukter och standard förvaringsdon för alla och envar under hela 1800-talet. Man kan se kistor liknande din på fotografier tagna på de sista av de stora säsongsbundna varumarknaderna som förr hölls runt om i landet. Då är vi omkring sekelskiftet 1900.

        Comment

        Working...
        X