Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Grankulla Lerkärlsfabrik - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grankulla Lerkärlsfabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grankulla Lerkärlsfabrik

    Såg en liten skål stämplad Grankulla idag och googlade mig till att vår egen Gunnar Nylund gjorde sina första lärospån där. http://sv.wikipedia.org/wiki/Grankulla
    Någon som sett eller ännu hellre har något därifrån att visa upp.........

  • #2
    Grankullan Saviteollisuus Oy är det finska namnet på fabriken.
    Botanisera vidare, med hjälp av vidarelänken i denna länk:

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Grankullan Saviteollisuus Oy är det finska namnet på fabriken.
      Botanisera vidare, med hjälp av vidarelänken i denna länk:
      http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post152532
      Tackar, tackar Gideon. Fördömt att jag inte inhandlade den lilla Grankullan, obs. inte Dalkullan. Hoppas jag får ett nytt tillfälle, vasen var oansenlig men i detta ljus så blir den ju intressant ändå.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Såg en liten skål stämplad Grankulla idag och googlade mig till att vår egen Gunnar Nylund gjorde sina första lärospån där. http://sv.wikipedia.org/wiki/Grankulla
        Någon som sett eller ännu hellre har något därifrån att visa upp.........
        Nej, men en vas från Blåkulla som kanske någon kan identifiera!
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Nej, men en vas från Blåkulla som kanske någon kan identifiera!
          Med den glasyren känns den som från Estland och då gjord av EN SILOP.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Med den glasyren känns den som från Estland och då gjord av EN SILOP.
            Nej det är inte Ester som har gjort den. Den är svensk och etikettmärkt med tre etiketter. 1) Företaget 2) Designern 3) "Stengods".
            p-son

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Nej det är inte Ester som har gjort den. Den är svensk och etikettmärkt med tre etiketter. 1) Företaget 2) Designern 3) "Stengods".
              Ha, där fick jag Dig. Gjord av EN SILOP, alltså gjord av POLISEN. Lite fusk, men ändå.
              Blåljus Du vet.......säger väl TÖREBODA då.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Ha, där fick jag Dig. Gjord av EN SILOP, alltså gjord av POLISEN. Lite fusk, men ändå.
                Blåljus Du vet.......säger väl TÖREBODA då.
                "Polisen" bjuder jag gärna på! Inte Töreboda!
                p-son

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  "Polisen" bjuder jag gärna på! Inte Töreboda!
                  Jag vet Polsson, annars är det inte roligt, man vill ju inte såra någon.
                  Om den alltså inte är lettisk och inte gjord av ordningsmakten, ej heller Töreboda. Vilka finns kvar.........jo Höganäs förståss som vanligt, men vem där, kanske H.K Oxenblå. Det vore väl skojigt.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Jag vet Polsson, annars är det inte roligt, man vill ju inte såra någon. Om den alltså inte är lettisk och inte gjord av ordningsmakten, ej heller Töreboda. Vilka finns kvar.........jo Höganäs förståss som vanligt, men vem där, kanske H.K Oxenblå. Det vore väl skojigt.
                    Nej, inte Höganäs, men den här "filuren" bodde i samhället där vasen tillverkades.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Nils Gustav "Stålfarfar" Håkansson (1885-1987) hade sin åkerirörelse i Gantofta, så på 1) bör det stå Jie, och på nummer två kanske Elsi Bourelius?
                      För övrigt är det rätt långt avstånd, även fågelvägen, mellan Gantofta och Grankulla...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Nils Gustav "Stålfarfar" Håkansson (1885-1987) hade sin åkerirörelse i Gantofta, så på 1) bör det stå Jie, och på nummer två kanske Elsi Bourelius?
                        För övrigt är det rätt långt avstånd, även fågelvägen, mellan Gantofta och Grankulla...
                        Mer rätt kan det inte bli, Gideon!
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Häpp!

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Nils Gustav "Stålfarfar" Håkansson (1885-1987) hade sin åkerirörelse i Gantofta, så på 1) bör det stå Jie, och på nummer två kanske Elsi Bourelius?
                            För övrigt är det rätt långt avstånd, även fågelvägen, mellan Gantofta och Grankulla...
                            Han hyrde ut cyklar alltså..... KLart före SvD-s cykeluthyrning här i Sthlm alltså.
                            PS. Jag vet att Du inte gillar förkortningar, men ändå.......

                            Comment


                            • #15
                              Om nu Polsson kan hålla sig lite lugn så får jag kanske lägga in en Grankulla på tråden, lite blå är den för att lura Polsson att den är från Blåkulla.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X