Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart korp m. blått öga [ID: Gefle, Lillemor Mannerheim, Korp 1955]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Svart korp m. blått öga [ID: Gefle, Lillemor Mannerheim, Korp 1955]

    Här kommer nästa fråga: hittade en snygg svart korp, den har blåa ögon, underbar len glasyr och inga stämplar som jag kan se iallafall. Någon som vet något?


    MVH Yvonne.
    Last edited by Kaptenen; 2011-04-04, 20:10.

  • #2
    Det är svårt utan någon som helst märkning, men ska man slå till med något namn "från luften", får det bli Kråkerøy keramikk i Norge.
    Jag har sett och känt på en etiketterad elefant och en pingvin i samma svarta och lena glasyr därifrån. Men de blå ögonen stör i den tankegången.
    Helt säkert har fågeln haft etikett, och var precis som dem jag nämnde, utan signaturer, och hade också vit skärv.

    Det blir att vänta, tills en likadan dyker upp - med etikett.

    Comment


    • #3
      svart korp

      Hittade ett äldre inlägg på denna sidan nu när jag fått ett namn o det stämmer säkert.
      Min korp ser likadan ut som den pingvinen. Kråkeröy Keramik-aldrig hört talas om--man lär sig nåt hela tiden, tyvärr rinner ju alla namn man snappar upp ut ur skallen ,lika fort som man läser dem :=(( Tack iallfall.

      Comment


      • #4
        Personligen så tycker jag att det skriker Lillemor Mannerheim Gefle om fågeln, och enligt denna avslutade Tradera auktion så skall det stämma.
        Köp och sälj Övrig keramik & porslin från Upsala Ekeby enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


        Dubbelkollade i nya Gefle boken och den finns med på sidan 33 så min magkänsla stämde

        Comment


        • #5
          Suveränt, Luchur!

          Höjd ca 170 mm, längd ca 210 mm

          Bilder från auktionen, för dokumentation, Tack Luleåpeter!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            svart korp

            830:- hewwegud!!! som vi säger i Östergötland. Tack alla!

            Comment


            • #7
              annan fråga

              Snälla ni som kan allt , titta på min första fråga om vas m. underligt märke. Tack på förhand.

              Comment


              • #8
                Jag får nog gå till husläkaren och be henne klämma på magen.

                Men suveränt att den funkar på luchur, och jag är glad att tillverkaren hittades.
                Av de tjugo djur som Mannerheim formgav hos Gefle, hittas Korp med rätt mått, och den lanserades 1955.

                Comment


                • #9
                  svart fågel

                  Var uppe i Piteå i veckan o hittade där en annan svart fågel-svan,lom-sjöfågel iallafall, mindre o också osignerad men ser likadan ut i övrigt. Är det ngn. som vet vilka djur (fåglar) Lillemor Mannerheim gjorde?

                  Comment


                  • #10
                    Ja, de finns redovisade i boken Gefle Porslinsfabrik av Tord Gyllenhammar & Björn Holm (2008) på sidan 81.
                    Där är 20 varianter uppräknade (inkl. stor och liten modell), som bär titlarna:

                    Antilop
                    Björnar
                    Buffel
                    Cirkushäst
                    Dopping
                    Föl
                    Fölpar
                    Hästhuvud
                    Katt
                    Korp
                    Räv
                    Sköldpadda
                    Taxvalp


                    Flera av djuren har egna namn, vilket Du kommer att uppdaga vid titt i boken på biblioteket eller i handeln.

                    Comment


                    • #11
                      Tänk om det här är en dopping.....mindre. Måste gå t. bibblan!

                      Comment


                      • #12
                        En dopping är det ju inte, och fortfarande Du har fortfarande en korp.
                        Den skulle kanske trivas med en titt på de isländska vikingafilmerna "Korpen flyger" och "Korpens skugga".

                        Men det här är en dopping, eller rättare sagt skäggdopping (av Gunnar Nylund hos Rörstrand; från Lauritz).


                        Click image for larger version

Name:	Skäggdopping 2.JPG
Views:	1
Size:	14,4 KB
ID:	512435

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av yvonne brandt Visa inlägg
                          Här kommer nästa fråga: hittade en snygg svart korp, den har blåa ögon, underbar len glasyr och inga stämplar som jag kan se iallafall. Någon som vet något?


                          MVH Yvonne.
                          Kan det vara så att du fortfarande har den kvar och den vill ha ett nytt hem?
                          Jag har ju de små Kajorna och de skulle gilla att få sällskap.
                          Kontakta mig gärna: ericaholm@hotmail.com
                          Jag finns även på Instagram som Mangania

                          Comment

                          Working...
                          X