Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Underlig kanna!

Seniormedlem LiBs avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Underlig kanna!

Har en väldigt ful kanna som jag inte blir klok på! Kanske någon här kan hjälpa mig...
    Är den gammal eller ny? Lagat handtag och det förstår jag, kannan väger 2 kg!
    Jag vågar inte lyfta den i handtaget.
    Men är det någon som känner igen den?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag har lite svårt att tro på en erkänd keramiker/krukmakare här, men man vet ju aldrig.
    Klammerlagningen kan datera kannan till 1950-talet eller tidigare och LH kan vara skaparens initialer eller för den avsedde mottagaren.
    Bottenringen och utseendet där, gör att det är troligast med ett kursarbete.
    Ändå - naiv och charmig är den.

Det som talar för en mer professionell tillverkning är glasyren som får klassas som en konstglasyr, som kan ha använts från 1930-talet.

Är den inte alls märkt i bottnen?

Seniormedlem LiBs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Nej ingen märkning i botten. Tänkte själv lite på 30-talet när jag såg glasyren.
    Ja, underlig är den i allafall!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Jag reagerar på att det ser ut som att glasyren är pålagd efter lagningen. Ser ut som att klammrarna är täckta av den sprutmålade glasyren, trots att den delvis skavts bort på vissa ställen. Stämmer det eller är det en synvilla?

Reg.datum
    aug 2005
    Med tanke på glasyren, ja det kan vara en krukmakare på skojhumör - som Lars Hallstan, Järvsö Keramik - men, men..
    Jag är kluven i frågan.

Kanna att hälla Arboga-öl ur eller är örnen och kannan polsk?
    Arboga stadsvapen

Reg.datum
    aug 2005
    Under kommunisttiden var kronan på polska örnen officiellt borttagen, och en exilpolack hade säkert sett till att kronan kom med på den möjliga krukmakarkursen.
    Kan har örnen istället med LH:s blåa blod att göra?

Seniormedlem LiBs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Jag reagerar på att det ser ut som att glasyren är pålagd efter lagningen. Ser ut som att klammrarna är täckta av den sprutmålade glasyren, trots att den delvis skavts bort på vissa ställen. Stämmer det eller är det en synvilla?
    När man tittar lite närmare så verkar det vara så.
    Kannan är så tung och ful så den kanske får bli en dörrstopp till balkongdörren!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •