Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Palmqvist Rhapsody [ID: Orrefors Rhapsody]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Palmqvist Rhapsody [ID: Orrefors Rhapsody]

    Har på senaste tiden fått upp ögonen för dessa fantastiska glas. Men vilka delar ingår? Finns det seltersglas också i serien?
    Annars har jag sett champagneflöjt, coctailskålar i två storlekar, rödvin, vitvin, starkvin och likör.
    Last edited by Maria; 2011-03-05, 14:54.

  • #2
    Jag samlar på Rhapsody-serien och har några glas som jag själv kallar tumbler men som kanske är selterglas. Ska återkomma med bild när solen gått upp.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Det finns alla glas som normalt finns i en glasservis, även då selter.
      Dessutom finns det ovanligt många storlekar av vinglasen, med bara 1 cm skillnad i storlek. Mät noga vid komplettering.
      Credo Elvem ipsum etian vivere.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter S
        Har på senaste tiden fått upp ögonen för dessa fantastiska glas. Men vilka delar ingår? Finns det seltersglas också i serien?
        Annars har jag sett champagneflöjt, coctailskålar i två storlekar, rödvin, vitvin, starkvin och likör.
        Är du intresserad så har jag ett gäng glas jag inte behöver själv. Släng iväg ett PM om intresse finns.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Ni vet det ju säkert redan men de finns i både rökfärgat och klara glas.
          Credo Elvem ipsum etian vivere.

          Comment


          • #6
            En bild tack, jag blir nyfiken.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Kul med denna respons. Om man ska komma med lite, lite kritik så skulle det möjligen vara fotens storlek. Det verkar som om Palmqvist funderat och funderat och funderat och ändå stannat vid en aning för liten diameter...

              Comment


              • #8
                Var så god:
                Bifogade filer
                Credo Elvem ipsum etian vivere.

                Comment


                • #9
                  Aha. Där var selterglaset. Kommer snart med tumblern (när batterierna till kameran laddats klart).
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Tumbler

                    Här kommer den utlovade bilden.
                    Bifogade filer
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Tackar mjukost för bilderna!

                      Tillåt mig hålla en tveksam attityd till snapsglaset, seltersglaset och den avbildade cocktailskålen (den var för rund i profilen)... Är allt som är rökfärgat verkligen Rhapsody eller kan man härleda dessa delar till något produktblad?
                      I min fantasivärld (och på en loppishylla) finns ett seltersglas som har samma lutning som vinglaset och med en indragen "sockel". Eller har jag drömt det?
                      Palmqvist var ju de dragna benens mästare och snapsglaset påminner mest om en kort version av "Illusion". Så här vill jag att champagneskålen ska se ut:
                      http://images.auctionworks.com/fullV...ORRHASM_S1.jpg och inte så tamt som på bilden ovan.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har båda varianterna av cocktailglaset/champagneskålen och vill, precis som Peter S, avfärda den på Janne Rs bild. Den är alldeles för rund. Snapsglaset tror jag dock hör till även om det skiljer sig från de övriga.
                        Tror mig också ha sett selterglaset som Peter beskriver.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Jag tänkte dem så här, ungefär (seltersglaset lutar lite inåt, även om det knappt syns på bilden). Kan det stämma?

                          Hmmm. Bilder... Går det bara att lägga in bilder som ligger uppladdade någonstans på nätet?
                          Last edited by Peter S; 2005-09-23, 18:57.

                          Comment


                          • #14
                            Vi provar igen
                            [IMG]bild[/IMG]
                            Från FAQn:"För att bifoga en fil i ett nytt inlägg, klicka på knappen [Bläddra...] i nederdelen av sidan som du skriver ditt inlägg på och leta upp filen som du vill bifoga från din lokala hårddisk."
                            Finns ingen sån knapp. Är jag inte betrodd?

                            Comment


                            • #15
                              Det låter som om du har hoppat över ett steg. Först måste du gå in på tilläggsalternativ "Hantera bifogade filer" Sen kan du bläddra!
                              [I]It's nice to be green[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X