Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål i lysterglas.Eda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål i lysterglas.Eda?

    Är denna skål från Eda,har den något namn isf?
    Click image for larger version

Name:	IMG_5199.JPG
Views:	1
Size:	125,3 KB
ID:	634307
    Last edited by Maria; 2011-03-21, 17:16.

  • #2
    visst är det en EDA skål, heter/kallas BLOMSTER. :-)

    Comment


    • #3
      amerika !!??

      Feke !!

      Jag vet att du är den av oss m mest kunskaper inom ämnet.

      Måste ändå berätta om en frodig, trevlig man som köpte (en annan lysterskål av mig )

      samtidigt frågade han vad jag hade. Och när jag beskrev "din" skål på bilden fick han ett


      sentimentalt o roat uttryck över sig. Han var mkt engagerad i EDA o dess historia, var m i styrelsen om bevarandet av EDA föremål. Han bor d v s i Eda m omnejd
      o hade haft en mor som vid beskrivning (exakt som min skål, förutom att min har 4 små
      å fötter oxå) enbart velat ha detta mönster, ingen omväxling ,men som han sa mamman var gammal o det var AMERIKA hon ALLTID ville ha.

      Ville bara nämna det, trots även jag anser blomster mer passande, o det borde han ha vetat `????

      Comment


      • #4
        Tack snälla för hjälpen

        Comment


        • #5
          Nu förstod jag inte riktigt vad du menade..... :-)

          Men om jag har förstått detta rätt så sa han att skålen på bilden heter "AMERIKA", är detta rätt uppfattat?

          Bifogar en bild på en Amerika skål, så skillnaden framstår.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            "Nästan" lika ??!

            Det är en helt rätt tolkning, cooper(vi kallar honom det) så mkt hembygdsför ledare

            han var. tyckte att första skålen, (Atenas,) var nämnd Amerika, o tyckte därfor

            det var mkt lustigt att mamman alltid vill ha fler o flerAmerika, när det finns så väldigt

            många mönster att variera med.

            Därför har jag alltid gått på att min skål"kopia" oxå är en Amerika skål.


            Hoppas det blev lite tydligare för dig !!!


            Men nu måste jag verkligen se o försöka se skillnaden, förutom de 4 små ca3 cm ben, i mitt tycke, helt onödigt !!!

            Rosen var det han köpte av mig, saknar den, den var mkt vacker, såg dessutom en lystervas m lite olika färger som ingjutna naturligt i vasens ö början., på Tradera Har du sett den ??

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
              Det är en helt rätt tolkning, cooper(vi kallar honom det) så mkt hembygdsför ledare

              han var. tyckte att första skålen, (Atenas,) var nämnd Amerika, o tyckte därfor

              det var mkt lustigt att mamman alltid vill ha fler o flerAmerika, när det finns så väldigt

              många mönster att variera med.

              Därför har jag alltid gått på att min skål"kopia" oxå är en Amerika skål.


              Hoppas det blev lite tydligare för dig !!!


              Men nu måste jag verkligen se o försöka se skillnaden, förutom de 4 små ca3 cm ben, i mitt tycke, helt onödigt !!!

              Rosen var det han köpte av mig, saknar den, den var mkt vacker, såg dessutom en lystervas m lite olika färger som ingjutna naturligt i vasens ö början., på Tradera Har du sett den ??
              nä den har jag inte sett tror ja!!??

              Comment


              • #8
                Lysterglas

                Får jag hänga på här o fråga om de olika typerna(gula o mörkare) har nåt namn? Var det nåt mer glasbruk än Eda som gjorde lysterglas i Sverige. Hittade den här vasen i dag o jag kan inget om det här. Tackar på förhandClick image for larger version

Name:	2016-03-16 16.13.19.jpg
Views:	1
Size:	146,6 KB
ID:	560156

                Comment


                • #9
                  Antingen är det en EDA eller Brockwitz, jag har aldrig lyckats lära mej vilka modeller som har tillverkats av respektive glasbruk, om du Googlar på rose garden carnival glass så får du upp massvis med fina bilder
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Ok, tack.

                    Comment


                    • #11
                      lysterglas

                      Idag har jag iallafall fått lära mig att även Fåglavik tillverkade lysterglas. o att den mörka blå/lila färgen kallas amethyst ute i världen...vad det kallas på svenska vet jag inte .
                      Last edited by yvobra; 2018-03-14, 18:40.

                      Comment


                      • #12
                        Eda tillverkade lystrade pressglas under några år i slutet på 1920-talet, men i stora mängder. Med hjälp av tryckluft spred man färgvätska på det fortfarande heta glaset. Den brände då fast i ett mycket tunt skikt på ytan. Processen gjordes i en slags bur, där man höll in föremålet fästat på en puntel undertill. Därför kan se under botten (som då inte blir lystrad) se vilken färg föremålet hade från början. De vanligaste färgerna är den orangea som är den färg man får på klarglas och den blålila som man får på blått glas, men man kan kunde lystra på vilken bottenfärg som helst. Det fanns fler glasbruk i Sverige som lystrade pressglas, bl.a. Elme, men Eda stod utan tvekan för den största volymen. Lystring förekom dock i många länder. USA är metodens uppfinningsland, och i Europa tillverkades mycket lysterglas i England, Tyskland och Finland. Pressglasmodeller är alltid svåra att skilja åt och det gäller naturligtvis även lysterglas.
                        Glasen här är precis som Feke säger Blomster och Amerika från Eda, men den mörklystrade vasen tror jag kommer just från Brockwitz, men jag skall gräva vidare och se om detta intrikata pressglasmönster fanns på Eda också.

                        Comment


                        • #13
                          Du vet inte gärdsle vad vätskan innehöll som sprutades på glaset,
                          tänkte om du sett blandningen på något papper.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #14
                            På Eda går det en skröna om att hyttmästaren Kessmeyer hade en son som emigrerat till Amerika och där kommit över receptet till den giftblandning som gav färgen. Gubben höll det hemligt och lär ha kommit varje morgon med en flaska vid bältet och fyllde på i buren. Det var nog en massa hysch omkring såna här saker. Eda blev t.ex. utsatt för företagsspionage för finsk räkning av både metod och ingredienser. Metoden är ju ändå så pass spridd att det nog bör finnas recept någonstans. Nu har lystrat glas inte hört till mina favoriter så det är ingenting jag känner till. Från Eda berättas också att det plåtrör som skulle avleda gaser från lystreringsburen fick bytas med jämna mellanrum eftersom den vittrade sönder. Glaset kom ju också att i Finland kallas giftglas, så några nyttigheter var det inte.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                              På Eda går det en skröna om att hyttmästaren Kessmeyer hade en son som emigrerat till Amerika och där kommit över receptet till den giftblandning som gav färgen. Gubben höll det hemligt och lär ha kommit varje morgon med en flaska vid bältet och fyllde på i buren. Det var nog en massa hysch omkring såna här saker. Eda blev t.ex. utsatt för företagsspionage för finsk räkning av både metod och ingredienser. Metoden är ju ändå så pass spridd att det nog bör finnas recept någonstans. Nu har lystrat glas inte hört till mina favoriter så det är ingenting jag känner till. Från Eda berättas också att det plåtrör som skulle avleda gaser från lystreringsburen fick bytas med jämna mellanrum eftersom den vittrade sönder. Glaset kom ju också att i Finland kallas giftglas, så några nyttigheter var det inte.
                              Ja det var exakt så gärdsle på den tiden, kul att läsa det du skriver, samma var det på Fåglavik med hemligheter,
                              tanten Greta Weber försilvrade mycket glas i sin vedbod en bit från bruket, hemligt hemligt! ingen fick komma dit,
                              flaggstångskulor i 5 storlekar var en stor grej som blåstes.

                              Från vår hemsida hittar man i slutet om ni rullar på en bit, hemligheter jag hittat efter brukets nedläggning.


                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment

                              Working...
                              X