Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Skål i lysterglas.Eda?

Skål i lysterglas.Eda?

Är denna skål från Eda,har den något namn isf?
    Namn:  IMG_5199.JPG
Visningar: 1690
Storlek:  125,3 KB
    Senast redigerat av Maria den 2011-03-21 klockan 17:16.

visst är det en EDA skål, heter/kallas BLOMSTER. :-)

Seniormedlem annestigs avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Umeå, annars vet jag inte min plats just nu men trivs ii min lgh

amerika !!??

Feke !!

Jag vet att du är den av oss m mest kunskaper inom ämnet.

Måste ändå berätta om en frodig, trevlig man som köpte (en annan lysterskål av mig )

samtidigt frågade han vad jag hade. Och när jag beskrev "din" skål på bilden fick han ett

sentimentalt o roat uttryck över sig. Han var mkt engagerad i EDA o dess historia, var m i styrelsen om bevarandet av EDA föremål. Han bor d v s i Eda m omnejd
    o hade haft en mor som vid beskrivning (exakt som min skål, förutom att min har 4 små
    å fötter oxå) enbart velat ha detta mönster, ingen omväxling ,men som han sa mamman var gammal o det var AMERIKA hon ALLTID ville ha.

Ville bara nämna det, trots även jag anser blomster mer passande, o det borde han ha vetat `????

Tack snälla för hjälpen

Nu förstod jag inte riktigt vad du menade..... :-)

Men om jag har förstått detta rätt så sa han att skålen på bilden heter "AMERIKA", är detta rätt uppfattat?

Bifogar en bild på en Amerika skål, så skillnaden framstår.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem annestigs avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Umeå, annars vet jag inte min plats just nu men trivs ii min lgh

"Nästan" lika ??!

Det är en helt rätt tolkning, cooper(vi kallar honom det) så mkt hembygdsför ledare

han var. tyckte att första skålen, (Atenas,) var nämnd Amerika, o tyckte därfor

det var mkt lustigt att mamman alltid vill ha fler o flerAmerika, när det finns så väldigt

många mönster att variera med.

Därför har jag alltid gått på att min skål"kopia" oxå är en Amerika skål.

Hoppas det blev lite tydligare för dig !!!

Men nu måste jag verkligen se o försöka se skillnaden, förutom de 4 små ca3 cm ben, i mitt tycke, helt onödigt !!!

Rosen var det han köpte av mig, saknar den, den var mkt vacker, såg dessutom en lystervas m lite olika färger som ingjutna naturligt i vasens ö början., på Tradera Har du sett den ??

Citat Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
    Det är en helt rätt tolkning, cooper(vi kallar honom det) så mkt hembygdsför ledare

han var. tyckte att första skålen, (Atenas,) var nämnd Amerika, o tyckte därfor

det var mkt lustigt att mamman alltid vill ha fler o flerAmerika, när det finns så väldigt

många mönster att variera med.

Därför har jag alltid gått på att min skål"kopia" oxå är en Amerika skål.

Hoppas det blev lite tydligare för dig !!!

Men nu måste jag verkligen se o försöka se skillnaden, förutom de 4 små ca3 cm ben, i mitt tycke, helt onödigt !!!

Rosen var det han köpte av mig, saknar den, den var mkt vacker, såg dessutom en lystervas m lite olika färger som ingjutna naturligt i vasens ö början., på Tradera Har du sett den ??
    nä den har jag inte sett tror ja!!??

Lysterglas

Får jag hänga på här o fråga om de olika typerna(gula o mörkare) har nåt namn? Var det nåt mer glasbruk än Eda som gjorde lysterglas i Sverige. Hittade den här vasen i dag o jag kan inget om det här. Tackar på förhandNamn:  2016-03-16 16.13.19.jpg
Visningar: 909
Storlek:  146,6 KB

Antingen är det en EDA eller Brockwitz, jag har aldrig lyckats lära mej vilka modeller som har tillverkats av respektive glasbruk, om du Googlar på rose garden carnival glass så får du upp massvis med fina bilder

Ok, tack.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •