Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 69

Ämne: Carl Cunningham-Cole - engelsmannen i Algutsboda

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    På HAV:s (Helsingborgs auktionsverks) keramikauktion den 31 juli finns det mer gods av CCC.

Utrop 138 och 139.

http://www.auction2000.se/auk/w.Obje...&inSearchText=
    Senast redigerat av Polsson den 2011-06-08 klockan 16:41.
    p-son

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack för glimten!

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Har man fler än tre, blir det en samling att räkna med - och det har du fått, wasistdas!
    Väldigt fint och roligt att se!

En fortsättning på CCC:s CV kommer inom kort.

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Tack Gideon och det ska bli roligt med en uppföljning.

Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    På HAV:s (Helsingborgs auktionsverks) keramikauktion den 31 juli finns det mer gods av CCC.

Utrop 138 och 139.

http://www.auction2000.se/auk/w.Obje...&inSearchText=
    Tack för tipset Polsson. Ska kontakta dem och se om de kan skicka om man ev skulle vinna.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    1975
    Carl Cunningham-Cole arbetar som formgivare med nya koncept och inspirationer, för de nya ägarna (P. Nilson & Irma) Kähler i Naestved.

Personalen i verkstaden. CCC ståendes i vit tröja och glasögon.
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 16a.jpg
Visningar: 719
Storlek:  103,7 KB
    Från vänster, i turordning:
    1. Henry Andersen. brännare (kiln technician)
    2. Eva Sörensen - keramiker
    3. Jörgen Kähler - keramiker och delägare
    4. Serge Wandercam - konstnär
    5. Herman J. Kähler - direktör
    6. Carl Cunningham-Cole - keramiker
    7. Aage Jensen - assistent

"Mother earth collection" - utställd på Court gallery i Köpenhamn 1978
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 44.jpg
Visningar: 481
Storlek:  50,9 KB

I den danska tidningsnotisen (se inlägg nio) nämns ljusgivare:
    "Han arbetar på verkstaden med olika former för "ljusgivare", och en av hans jättevaser ska bära en sådan - roterande."

"Waterfall and rotating lights", som kallar dem
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 38.jpg
Visningar: 380
Storlek:  24,6 KB

Namn:  Carl Cunningham-Cole 36a.jpg
Visningar: 592
Storlek:  92,5 KB

Namn:  Carl Cunningham-Cole 39a.jpg
Visningar: 379
Storlek:  72,7 KB

1981
    Företaget Kähler (HAK) återköptes av Bøje Nielsen och CCC anlitades som ledande formgivare. Under denna period färdigställdes stora skulpturala pjäser och endast hans egen signatur användes. Marknadsföringen skedde direkt genom showrooms/utställningslokaler i Naestved och i Köpenhamn på Palace Hotel Center B.N.
    Därefter följer en lång rad utställlningar, som i den här länken http://www.algutsboda-art.com/exhibitions.htm sträcker sig till sommarutställningen i Algutsboda 2009.

1982 och framåt
    Som framgår av bibliografin http://www.algutsboda-art.com/bibliography.htm besökte han Kina, Japan och Korea och började då att arbeta med porslin.

Gruppen "Jingdezhens" är prov på vad som framställdes.
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 25.jpg
Visningar: 395
Storlek:  46,0 KB
    Fler miniatyrer:
    http://www.algutsboda-art.com/galler...atures2001.htm

Utställning på Galleri Svenshög, Lund, med text på baksidan av Leif Furuhammar 2004.
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 42.jpg
Visningar: 429
Storlek:  44,6 KB

Namn:  Carl Cunningham-Cole 42a.jpg
Visningar: 415
Storlek:  93,1 KB

En liten bildkavalkad

Namn:  Carl Cunningham-Cole 37a.jpg
Visningar: 373
Storlek:  72,2 KB

"Aqua wheel"
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 43.jpg
Visningar: 374
Storlek:  70,9 KB

"Siver adder"
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 46.jpg
Visningar: 462
Storlek:  34,7 KB

"The wonderful washing cloth"
    Namn:  Carl Cunningham-Cole 47.jpg
Visningar: 379
Storlek:  58,1 KB

CCC är representerad med sina alster hos många museer, företag och privatsamlingar världen över.
    Selected corporations & Companies representing art works by CCC :
    Scandinavian Arirlines System - SAAB Scania - IKEA - Ericsson Tele Communications- Digital Equipment - Du Pont- NCC - Masab - Ljungdahls - ITT Fluid Technology Corporation - Scan Gobain - Boda Nova - Södra Skogsägarna - Geijer Trä - Jarl Trä - Procordia - Telia - Biomedical Frontiers - Skandia - Lansförsäkringar - Kalmar Tobak - Orrefors - Bellalite - Sparbanken - Handelsbanken - Zena Audio - Glashuset - Berema - Nybro Stål.
    Swedish Municipalities Represented :
    Emmaboda - Nybro - Kalmar - Tingsryd - Väckelsang - Ängelholm - Karlskrona - Växjö - Lund - Södertälje - Riksdagshuset, Stockholm
    International Museum Collections :
    Chicago Institute Of Fine Art - Reading Museum - Bagdad Museum Of Modern Art - Silkeborg Museum - Dansk Konstindustri - Herning Museum - Kalmar Konstmuseum - Statens Konstråd - Rudolf Hartman Collection - Bernadotte Collection - Marcel & Denise Heider Collection - Kean Foundation, Berlin - Bergadorf, Germany - FOU-Centrum (Research and Development Center, Sweden) - Prof S. Förselius.

Namn:  Carl Cunningham-Cole 49.jpg
Visningar: 372
Storlek:  25,8 KB

Reg.datum
    apr 2010
    Jag är inte säker men............. En keramiknörds berättelse.....

De antikaffärer jag besökt brukar vara dyra och tar betalt för sina kända alster, vilket är förståeligt för överlevnad. Samma gällde här. Jag börjar därför alltid titta efter alster som inte är uppmärkta med formgivare/företag eller ev en loppis avdelning. Det gällde även denna gången. Jag hade lillen med mig, så fokus ligger på att gunga honom samtidigt som man försöker scanna av omgivningen. Gick förbi en hel del alster som man direkt kände igen och inte var intressanta, tills mitt öga fastnade för ngt. En blå vas. Vasen var tung, rejäl och hade en härlig glasyr. Priset var satt till 280:-, ingen formgivare nämndes. Jag vände på vasen och kunde svagt svagt se ngt signerat. Inte hjälpte det heller att glasyren undertill (det som ser ut som damm ) skymde signaturen än mer. Min hoppfulla hjärna sa " det där är Carl, du har sett signaturen på internet", min negativa hjärna sa " nej det är inte Carl, S:et kl 5 är fel ". Tilläggas ska göras också att jag bara såg ett svagt svart streck i affären + S:et ( det ni ser kl nio, dvs C i Cunningham och kl 5 S:et)

Gick fram till ägarinnan och frågade vad hon visste om den. Inte mer än att hon tyckte den var riktigt välgjord. Jag höll med, men samtidigt tyckte jag 280:- var mycket för ett okänt alster, för det var allt det var just då. Jag hade ju köpt så mycket keramik på senare tid. Du får den för 200:-, sa hon. Här hoppar min negativa hjärnhalva fram igen och säger " Den där vasen har stått där länge, du ser ju hur mycket koll hon har på allt annat, det är inte Carl. Gå nu och köp ngt fint åt lillen istället " Sagt och gjort. Jag säger till ägarinnan att jag ska tänka på saken (vilket betyder, tack men nej tack i min ordbok typ). Och lämnar affären utan vasen. Vi åker hem, men jag har svårt att släppa allt. Går in på nätet och googlar på Carl. Jag får fram länken http://www.danripley.com/auctionimages/16519.jpg, där längst ner förstår jag att jag förmodligen ställt tillbaka en signerad CCC. Kl är då 23.00. Fasen tänker jag, jag måste ringa imorgon. Sömn, blev det inte så där jättemycket. Tänk om någon annan springer på den och tycker den är fin, än värre en pesare som garanterat hugger den . Nästa dag ringer jag så fort jag kan, hon svarar och säger att vasen är kvar och till samma pris. Jag frågar vänligt om hon kan skicka vasen och det ställer hon självklart upp på. Kostnaden inkl vasen blir alltså 260:-. Det är inte mycket pengar för ett garanterat alster av Carl, men mycket pengar för ett okänt alster när man köpt x antal tidigare.

Vasen anländer i fint skick några dagar senare. Jag packar upp vasen och i bra ljus ser jag ett ev C kl 11 och ett ev H mitt i vasen. S:et finns där också som i länken ovan på "exakt" samma ställe (Varför kopplade inte min hjärna S=Sweden?)
    Jag förstår alltså att jag gjort ett kap, fynd och utökat min samling med ytterliggare en vas. Dvs om inte Gideon, Simco, Kaptenen eller någon annan kommer in och ser ngt annat =)
    Och gör ni det, så kommer den ändå få stå kvar i min hylla som " en nästan Carl"
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Pes är mitt google.

Grattis!!! En riktigt läcker glasyr och jag tycker att det verkar stämma bra.

Reg.datum
    apr 2010
    Puh, tack Kaptenen
    Pes är mitt google.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Grattis Wasistdas!

Vilken härlig, väl beskriven historia!

Visst är det ett av Carls alster! Glasyren är fantastisk. Den djupa koboltblå glasyren har varit mycket populär bland Carls kunder. Han har berättat att det inte är ovanligt att köpare beställt föremål, tex. vaser och klot i liknande glasyr för att skapa en fin installation. Glasyren på denna tycker jag är en verklig höjdare! Liknande glasyr finns på min stora dish. Grattis till ett fint köp!
    Namn:  Bild 094.jpg
Visningar: 329
Storlek:  103,4 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •