Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Cunningham-Cole - engelsmannen i Algutsboda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Carl Cunningham-Cole - engelsmannen i Algutsboda

    En dag i augusti, förra året, följde jag med luchur (på PES) till ett av hennes fyndställen, som ligger ute i Täby.
    Hyllorna bågnade av allsköns keramik, och eftersom vi hade köat en god stund före insläpp, var det vass armbåge och hökblick som gällde.
    En del rafsade ner och stoppade i sina kundkorgar allt som såg lovande ut - utan att se efter ordentligt.
    Det är som det brukar - gå igenom först efteråt, syna, gallra, fråga sig själv eller andra och ställa tillbaka.
    Men det är för jobbigt, tycker jag, och det är roligare att trots allt ge de där extra sekunderna som arbete åt analysmotorn i hjärnan.
    Förhoppningsvis är den som en reptil, men i praktiken oftast som en seg tröglori, men i det här fallet
    var det tyngd och glasyr som avgjorde saken i hård kvalitetsbedömning.

    En vas, vars form direkt tilltalade och så vikten sen! Trots sin ordinära storlek väger den sju hekto.
    Glasyrytan riktigt lever.

    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 3.jpg
Views:	1
Size:	22,3 KB
ID:	634247

    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 4.jpg
Views:	1
Size:	37,7 KB
ID:	634246

    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 5.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	634245

    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 7a.jpg
Views:	1
Size:	28,1 KB
ID:	634244

    Den där vill jag fundera på! tänkte jag för mig själv, och fortsatte småplocka. Hittade ett par lovande godsaker till, och ställde mig sedan i kön.
    Luchur ville absolut veta vad det var för prylar jag hade i korgen, men mitt smil sträckte sig från öra till öra, utan att öppna sig.
    Vid bilen visade jag henne cirkelstämpeln, som ett slags avbrutna ringar i varandra, jag sett då och då genom åren,
    och förklarade att även jag sett målade C:n efter varandra, från stort till smått, utan att riktigt förstå vem.
    I likhet med många andra samlare har jag ställt tillbaka sådana märkta föremål - vilket jag idag gruvligt ångrar.
    Han är berömd ute i världen, och förtjänar samma uppmärksamhet här i Sverige - med sina många tidningsartiklar och utställningar under årens lopp.


    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 8a.jpg
Views:	1
Size:	22,2 KB
ID:	634248

    I höstas etablerades kontakt direkt med keramikern, och det blev simco som mer än stormförtjust åtog sig att prata med honom per telefon.
    Han avstår från att ha e-post och internet. Han har en aktiv hemsida, som uppdateras då och då med årliga kollektioner.
    Med andra ord, det är en man som valt att leva avskilt, men är ändå mycket öppen, när personkemin väl stämmer.



    Tråden handlar om honom, hans rika, intressanta liv och inte minst hans skapande. Han deltar själv med långa, underhållande brev till mig och simco, och läser vad som kommer att publiceras här. Han har även gett oss tillgång till unika foton (med copyright). Hans egna alster visas, simco och inte minst jani har väntat på att få visa sina CCC-fat. Det finns säkert fler bland pesarna, som stolt också vill visa sina egna alster skapade av CCC.
    Dessutom har simco mycket att berätta från sina samtal med honom, timslånga och underhållande.

    Ett smakprov ur konversationen:
    "Jag passade även på att beskriva vasen och Carl visste på en gång vilken jag menade.
    Han blev mycket glad: "He´s got one of my 60´s pieces!" utbrast han.
    Glasyren härstammar från ett urgammalt recept från Asien och vasen kunde man se på olika sätt,
    "det kan vara en vas en form eller en skulptur" förklarade han.
    Jag frågade om serien hade något namn, det minns han inte men han kallade den för "Pagod-style".


    Låt oss presentera Carl Cunningham-Cole!

    Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 1.jpg
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	634249

    Fatet Carl håller i heter "Marbles in Space"

    Titeln åsyftar till när Carl var liten och han och hans vänner plockade kastanjer som de rullade och spelade kula med.
    Precis som man gjorde med de fina porslins- och glaskulor man kunde köpa i affärerna.
    I dag kan man kika med fantastiska stjärnkikare upp i rymden och se liknande formationer.
    Allt har ett kosmiskt samband, och alla Carls saker har en tanke, upplevelse eller filosofi bakom sig


    Carl Cunningham-Cole lever i Algutsboda i Småland, där han driver sitt galleri och tillverkar sina imponerande, mästerliga pjäser, med djur och natur inpå husknuten. Det har producerats en film med honom, vilken också visats på SVT för flera år sedan.
    Den är en utmärkt introduktion. Avsätt 45 minuter, sätt Dig bekvämt i fåtöljen och Du kommer att
    koppla av och njuta av fantastisk keramiktillverkning, utförd av en fascinerande man som lever i nära samspel med naturen...
    Klicka på bildrutan i nästa inlägg.
    Last edited by simco; 2011-06-09, 12:06.

  • #2
    Jag kan verkligen rekommendera nämnda film!

    Carl Cunningham-Cole behärskar tekniken att dreja fantastiska jättelika fat,
    framställa skulpturer som väger närmare 100kg och innehar glasyrrecept med urgamla anor.
    Han har en dignande meritlista, som kommer att presenteras här på PES,
    och har studerat hos de stora mästarna i bl.a. i Kina och Japan.

    I filmen får man även stifta bekantskap med Carls kärlek till naturen och
    hans rörande vänskap med hans tama rådjur.

    "If I can make a piece sing to its beholder,
    I feel I have succeeded in expressing not only the estethics of art, but the estethics of life itself."

    Carl Cunningham-Cole

    Last edited by simco; 2011-03-16, 22:02.

    Comment


    • #3
      En helt ny bekantskap för mig. Filmen var riktigt bra, 45 minuter kändes som 5min.
      Hoppas på att få se många objekt i denna tråden.

      Vad tog Carl till Sverige egentligen, det framgick väl aldrig?
      Vart kan man se hans Keramik? Jag är ju från Småland, men jag antar inte
      att Carl vill att man dyker upp på en kopp Kaffe bara

      Jag började genast läsa lite mer historik om Carl bland annat här:


      Jag hittade också information som säger att Carl har jobbat för eller samarbetat hos HAK.


      Ska bli kul att följa detta.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #4
        Ja, wasistdas - allt Du vill veta, framkommer vartefter i tråden, som fylls på i en veckas tid ungefär. Så mycket finns det att visa, presentera och berätta.
        Nästa inlägg från mig blir på fredag och sedan varvar jag och simco med vad vi har av dokumentation och historier.

        Det är bra att Du har gjort research på egen hand, det uppskattas av oss och inte minst CCC - för det visar verkligen hur intresserad Du är!
        Last edited by Gideon; 2011-03-16, 21:17.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Ja, wasistdas - allt Du vill veta, framkommer vartefter i tråden, som fylls på i en veckas tid ungefär. Så mycket finns det att visa, presentera och berätta.
          Nästa inlägg från mig blir på fredag och sedan varvar jag och simco med vad vi har av dokumentation och historier.

          Det är bra att Du har gjort research på egen hand, det uppskattas av oss och inte minst CCC - för det visar verkligen hur intresserad Du är!
          Det låter riktigt bra och spännande Gideon.

          Måste bara få visa upp ett objekt från HAK som CCC ska ha gjort.


          Och måste även bara få citera ngt härligt från denna länk

          "Själv är Carl för närvarande mest lycklig över att han äntligen lyckats få fram den röda färgtonen i glasyren på sina fat i bränningsprocessen.
          - Det lyckades en gång för tolv år sedan, men sedan lyckades jag inte hitta det igen.
          - Men så förra året kom jag plötsligt rätt igen, så i kollektionen från det senaste året är det väldigt mycket röda nyanser i faten, påpekar Carl"

          Det säger ganska mycket om en person som brinner för ngt.
          Nu ska jag låta tråden vara
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6

            Såg utställningen 2009 i Grödinge, enastående.

            Comment


            • #7
              Tack för respons wasistdas och prylsnubben!

              Carl Cunningham-Cole ´s galleri är öppet 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.
              Jag pratade med honom på telefon i dag och han ser gärna att det kommer besökare till hans galleri.
              Slå gärna en signal först. Ibland sätter han upp en lapp "Gone fishing" eller är ute och arbetar i sin verkstad eller i trädgården.

              Adressen är:

              Carl Cunningham-Cole

              Gallery & Garden
              102 Algutsboda
              361 93 BROAKULLA
              Småland
              SWEDEN



              Om ni befinner Er i Småland eller har vägarna förbi så passa på att göra ett besök!
              Från Kalmar tar det ca 40min med bil om man åker mot Växjö på riksväg 25.
              Galleriet ligger även nära Boda Glasbruk.

              Koordinater:
              RT90:
              X: 6288734, Y: 1486313
              WGS84:
              Lat N 56° 43′ 31″ Lon E 15° 34′ 53″
              Decimal:
              56.7255, 15.5817

              Nästa inlägg kommer i morgon, bl.a med historien om hur Carl hamnade i Danmark och senare i Sverige.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Jag kan verkligen rekommendera nämnda film! ]
                En fantastisk film! Närmare Eden kan man knappast komma.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Carl Cunningham-Cole föddes 1942 i staden Farnham i Surrey, England.

                  Han vann en lokal konsttävling vid nio års ålder.
                  Carl hade avbildat dvärgen Glader, från Snövit och de sju dvärgarna,
                  och blev överraskad när han fick veta att han hade vunnit.
                  Det var början på en livslång resa i den häpnansväckande och uråldriga världen av keramiskt konsthantverk.
                  Efter några år vid Torbay Academy of Art, accepterades han som elev hos Newton Abbot College vid den remarkabla åldern av femton.
                  När han var sjutton, hade han redan haft en utställning tillsammans med den brittiska skulptören Lynn Chadwick.

                  I slutet av 1950- och början av 60-talet, uppenbarades i England en rörelse
                  och explosion med ny design från de skandinaviska länderna.
                  I affärerna såg Carl vackra tyger, mönster, möbler och former från Skandinavien.
                  Carl läste i en tidning att företaget Arabia sökte designers.
                  Det räckte med att formge en produkt som kom i serieproduktion, för att få en stor lönecheck.
                  Great! - tänkte Carl. Han visste då inte att Arabia var ett finskt företag.
                  Skandinavien var känt i Storbrittanien som en samlad region med god design och inte som separata länder.

                  Efter år av studier, och dialoger med mästare som Hans Cooper, Lucie Rie och nestorn av Brittisk keramik, Bernard Leach -
                  erhöll Carl, vid 22 års ålder, "Distingushing Award", ett pris för utmärkande talang, från Central School of Fine Art i London,
                  och kom att representera England i den världsturnerande utställningen "British Ceramics".
                  Hans föremål presenterades på utställningar världen över.

                  Efter studietiden och utställningar i England blev Carl tillfrågad om vad han tänkte göra härnäst?
                  Svaret blev att åka till Skandinavien och prova marknaden där.

                  Carl kom till Danmark 1964, och efter endast tre dagar hade han fått arbete med bra lön.
                  Han arbetade då med Tue Poulsen http://www.tuekeramik.dk/
                  Formgivningen blomstrade och det var lätt att hitta arbete och lokaler i Danmark.
                  I perioder, under 60-70-talen reste, studerade och arbetade Carl i många länder i Fjärran östern.
                  Hans föremål presenterades på en lång rad utställningar runt om i världen, såsom Danmark, Tyskland, Japan, Irak och andra länder.

                  1966
                  Hyr studio och ugnar vid Kähler-fabriken i Naestved, Danmark, och anlitades av företaget för en rad uppdrag.
                  Utställningar i Laholm, Lund, etc.

                  Arkitektgården i Laholm

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 22b.jpg
Views:	1
Size:	23,6 KB
ID:	511579

                  Han tillverkade även unika föremål, vägg-skulpturer i relief, och ställde ut på olika Showrooms bl.a. i Köpenhamn.

                  Galleri Gammel Strand.

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 23.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	511582

                  1967/68
                  Flera föremål köptes av Phyllis och Eberhard Kronhausen,
                  och fanns att beskåda på Kulturen i Lund, Liljevalchs konsthall i Stockholm, Konstmuseum Århus i Danmark.

                  1969
                  Carl kontaktades med en förfrågan av Karin Kähler. CCC-stämpeln togs fram.
                  Detta skedde med hjälp av Dranella, som sponsrade hans studio "Lille Sofiehøj" på Fyn, Danmark.
                  Många av föremålen som producerades under detta år märktes med CCC-stämpeln, förutom unika pjäser som signerades för hand, med datum.
                  Vissa signaturer målades med järnoxid eller ristades direkt på baksidan av varje enskilt föremål.
                  Ungefär 60 olika glasyrrecept användes under denna period.

                  Lille Sofiehøj, Strib/Fyn

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 18a.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	511576


                  OCTAGONAL - Tenmokuglasyr

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 27a.jpg
Views:	2
Size:	25,8 KB
ID:	511580


                  1971
                  Carl C.-C. började designa föremål för Kähler Keramik.

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 31.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	511583


                  Ur en lokal tidning för Næstved, 14 april 1971.

                  Engelsk konstnär hos Kähler

                  "I tre veckor har den engelske keramikern Carl Cunningham-Cole nu varit hos de keramiska
                  verkstäderna hos Herman A. Kähler A/S, där han har utfört ett mycket flitigt arbete.
                  Resultaten är ganska intressanta. Cunningham-Cole´s teknik och glasyrer är mycket särpräglade och
                  helt nya i den kählerska produktionen.
                  Han arbetar med glasyrer från det violetta till det djupblå, med många nyanser däremellan.
                  Hans formgivning är också särpräglad, och inte minst hans jättevaser och skålar är imponerande.
                  Den utställning av mindre alster, som vår bild här visar --- (svårläst mening)
                  Cunningham-Cole har tidigare varit i Danmark och gästade Kählerverksamheten i mitten av 60-talet.
                  Sedan reste han till Östern, där han har uppehållit sig, tills han nu kommit tillbaka till Kähler - starkt präglad av Österns färger och formgivning.
                  Han arbetar på verkstaden med olika former för "ljusgivare", och en av hans jättevaser ska bära en sådan - roterande.
                  I övrigt drejar Cunningham-Cole, som andra ljusstakar, krukor, vaser, skålar, sparbössor etc.
                  Han har också på gång med en relief att sätta upp på en vägg, samt kakelbord.
                  Den unge engelsmannen är en intressant bekantskap, och det är möjligt att hans närvaro i Naestved blir av längre varighet.
                  Detta avgör resultatet av hans utställning i Köpenhamn."


                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 28.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	511581

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 29.jpg
Views:	1
Size:	25,1 KB
ID:	511577

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 32a.jpg
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	511575

                  65 olika modeller producerades under en 3 månadersperiod, och ställdes ut i många av Danmarks städer,
                  inklusive separata utställningar som hos Illums Bolighus och Magasin du Nord i Köpenhamn.
                  Försäljningen av föremålen inkluderade även länder som Japan, U.S.A samt Skandinaven etc.
                  Alla föremål under denna period var antingen CCC-stämplade, eller ristades med CCC, av de professionella drejarna som var anställda hos Kählers.

                  Glaseringsprocessen utfördes till största delen av honom själv eller med hans tekniske assistent Carsten Hagen.
                  Glasyrrecepten höll han hemliga, och var för honom själv.
                  Vidare märktes de designade föremålen, förutom med hans egen märkning, även med HAK,
                  men på unika, exklusiva föremål, skapade av hans hand, lades ett U till HAK, vilket utlästes som HAKU.
                  Hela kollektionen sålde slut inom 6 månader från start.
                  Flera av glasyrerna som användes var pastellfärgade, även om glasyrerna på de unika pjäserna
                  inkluderade traditionella orientaliska glasyrer såsom celadon, tenmoku etc.

                  1972
                  Efter några år bestämde sig Carl för att han var färdig med Danmark.
                  Han hade en bokad biljett till Australien och hade ett löfte om att delta i en australiensisk Tv-show utanför Sidney
                  och att framställa en kollektion.

                  Men först skulle Carl guida några vänner från Danmark, som ville köpa ett hus med potential, i södra Sverige.

                  Carl hade svenska kontakter via sina utställningar och de två danska familjerna, som sökte hus, ville ha
                  honom med sig som rådgivare och förmedlare.
                  I tre veckors tid bilade de runt och tittade på många ställen, och Carl upptäckte hur vackert det var i Sverige.
                  Varför skulle han åka till Australien när detta vackra land fanns så nära?
                  Efter mycket hussökande bestämde Carl sig för att åka och hälsa på sin vän, konstnären Erik Höglund,
                  som han lärt känna något år tidigare på färjeresorna mellan Malmö och Danmark.

                  Vid besöket hos Erik Höglund fick Carl kördirektiv om hur han skulle ta sig till Tingsryd, för att fortsätta sitt husletande.
                  När han kört några mil på slingrande vägar, började bilen plötsligt hosta och motorstoppet blev ett faktum.
                  Hur skulle han nu ta sig vidare mitt ute i Smålands skogar?
                  En man kom gående ut ur skogen och berättade att några kilometer bort, efter en liten väg,
                  fanns en taxistation där Carl kunde få tag på bensin.
                  Han började att vandra och nära taxistationen uppenbarade sig ett stort, fantastiskt, övergivet hus.
                  Carl kände sig genast hemma. Omgivningen påminde mycket om Torquay i England, där han växt upp.
                  "It was like a universal indication!" berättar han.
                  Carl rekommenderade huset till sina danska vänner, men de tyckte att det var för stort
                  och ett alldeles för arbetskrävande projekt att få i ordning.

                  Han bestämde sig då för att huset skulle bli hans eget projekt, och köpte det.
                  Carl tänkte sig att kunna bo där i 5 år, ställa i ordning huset och sedan sälja det.
                  Men när huset, galleriet och hans fantastiska trädgård var klara kunde han omöjligt sälja.
                  Carl bor och lever därför i Algutsboda, alltsedsedan 1972, och trivs med livet och närheten till naturen i trakten..

                  CCC-stämpeln följde med till Algutsboda, och användes på föremål i serier med begränsad upplaga.
                  Unika föremål, vägg-skulpturer i relief, stora väggplattor, handmålningar etc. fullsignerades "Carl Cunningham-Cole".

                  CCC-stämpeln

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 21.jpg
Views:	1
Size:	16,8 KB
ID:	511578

                  Carl Cunningham-Cole sittandes på marken omgiven av sina stora pjäser i Algutsboda.

                  Click image for larger version

Name:	Carl Cunningham-Cole 41.jpg
Views:	1
Size:	65,8 KB
ID:	511584
                  Last edited by Gideon; 2011-03-19, 02:27.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Såg utställningen 2009 i Grödinge, enastående.
                    detsamma för mig
                    överraskades av den enorma storleken på en del keramikobjekt, hur får man plats i ugnen

                    Comment


                    • #11
                      Efter att ha sett dokumentären "Masterpiece-The Art of Carl Cunningham-Cole",
                      var jag både rörd och tagen.
                      Vilken konstnär, vilka pjäser och vilket hantverk.
                      Carl Cunningham-Cole´s livsfilosofi och närhet till naturen berörde starkt.
                      Vilken intressant man!

                      Innan jag ringde Carl Cunningham-Cole, för förfrågan om dokumentationstråden på PES,
                      bestämde jag mig för att göra lite efterforskningar.
                      Vid sin första stora utställning visades hans föremål tillsammans med arbeten av Miró, Chagall och Picasso

                      Carl har även kallats "En av de sista sanna mästarna av keramisk konst."

                      "Blushing Moonlight"
                      Click image for larger version

Name:	CCC, Blushing Moonlight.jpg
Views:	1
Size:	75,5 KB
ID:	511751

                      Jag kan lugnt säga att hjärtat slog lite extra fort när han svarade i telefonen, och lite
                      darrig var jag när jag skulle presentera mig och förklara mitt ärende.
                      Carl pratar svenska med inslag av danska och engelska ord i en härlig blandning.
                      Självklart hade jag tusen frågor och jag började med att berätta om "PES" och önskan
                      om starta en dokumentationstråd för att människor ska få ta del av hans arbete och historia, och se prov på hans vackra föremål.

                      Carl är lätt att få kontakt med och det är oerhört spännande att höra honom berätta.
                      Han har rest runt om i världen och sett både fantastiska saker, såväl som mänskligt lidande.
                      "Det kan vara hjärtskärande men öppnar ögonen för vad som är viktigt i livet och ger en insikt och rikedom som inte kan köpas för pengar",
                      berättar han.

                      Han har rest längs Silkesvägen, som under antiken var den viktigaste handelsvägen
                      mellan Europa och Kina via Centralasien, och besökt bl.a. Korea, Kina och Japan vilka
                      gav starka intryck. Korea är ett exempel på en av de viktigaste regionerna inom
                      keramikens historia, celadon-glasyrerna är utsökta, har Carl berättat. I Korea hade Carl
                      djupgående dialoger med den legendariske store mästaren Dong O Anh.
                      I Japan träffade han den japanske mästaren Kyoto Hamada Shoji och vid sin
                      efterforskningsperiod i Kyoto, vid Kawai Kanjiro Studios, fick Carl djupa kunskaper om de
                      uråldriga konstformerna av olika glasyrer. Tenmoku är ett exempel på en typisk japansk
                      glasyr som använts i Asien i århundraden innan den kom till västvärldens kännedom.
                      I Kina kom Carl i kontakt med den kinesiske mästaren Liu Shengdao vilken han
                      presenterades tillsammans med i ett nationellt kinesiskt Tv-program.
                      Vidare har Carl fantastiska historier från sina många resmål såsom Turkiet, Syrien,
                      Grekland, Irak, Kuwait, Afganistan, Pakistan, Indien, Nepal.

                      "Marbles in Space"
                      Click image for larger version

Name:	CCC, Marbles in Space.jpg
Views:	1
Size:	79,8 KB
ID:	511752

                      Skapandet

                      Tillverkningen av Carls pjäser är en process som kräver enormt kunnande, precision och lång tid.
                      Han älskar att göra stora fantastiska konstverk.

                      Först krävs en tillblandning av olika sorters lera och porslin i rätt mängd, för att få fram en exakt mix
                      som har de egenskaper han vill ha.

                      När mixen blandats ska den behandlas, knådas och bearbetas.
                      Det är ett oerhört viktigt och fysiskt krävande moment. Minsta luftbubbla som finns
                      innesluten i leran, kommer att explodera vid en viss bränningstemperatur och blir slutet
                      på pjäsen som tagit månader att framställa.

                      Efter bearbetningen är det dags för drejning. Det är rejäla klumpar som ska formas,
                      särskilt vid tillverkningen av de stora, gigantiska föremålen som kan vara över 2 meter höga.
                      Där drejas föremålet ofta i olika delar, där varje del kan väga närmare 80-90kg.
                      Precisionen är extremt viktig, varje del ska passa exakt ihop med de övriga.
                      De stora pjäserna har en torkningstid på ca 1 år.
                      Det är en kritisk tid. Torkningen kräver jämn temperatur.
                      Växlingar i temperaturen kan leda till ojämna föremål och att delar som ska sammanfogas inte passar ihop.
                      Sveriges kalla klimat gör torkningsprocessen extra lång och föremålen kan inte flyttas
                      från verkstaden till bränningsugnen under vinterhalvåret.

                      När våren och sommaren kommer kan Carl äntligen flytta sina pjäser och de fantastiska,
                      hemliga glasyrblandingarna läggs på föremålen i olika lager. Sedan ska föremålen brännas vid rätt
                      temperatur, och efter ytterligare någon vecka har ugnen svalnat och är redo att öppnas.
                      "Man kan styra åt vilket håll man vill att effekterna ska bli, men när man öppnar ugnen
                      kan man ibland bli oerhört överraskad när något blir alldeles extra bra över förväntan",

                      berättar Carl.

                      "Hot Nights II"
                      Click image for larger version

Name:	DSCN6852nr1.jpg
Views:	1
Size:	94,3 KB
ID:	511749

                      "Sung Summer"
                      Click image for larger version

Name:	DSCN6851nr2.jpg
Views:	1
Size:	89,8 KB
ID:	511748

                      "Warm Winds"
                      Click image for larger version

Name:	DSCN6849nr3.jpg
Views:	1
Size:	110,7 KB
ID:	511750

                      "Sunset"
                      Click image for larger version

Name:	DSCN6848.jpg
Views:	1
Size:	89,8 KB
ID:	511747


                      Carl lever för keramiken och naturen. Han beskriver Keramiken som ett språk och
                      uttrycksform, inte enbart som konst.
                      "Människor har i flera tusen år kommunicerat med keramik; Venus från Willendorf,
                      Terrakottarmén, underbara amforor och keramikföremål i gravar, alla har de varit ett sätt
                      att förmedla ett budskap",
                      säger han.

                      Jag berättade att jag får en speciell känsla när jag håller i något jag tycker bra.
                      Då skrattade Carl och sa att vissa av hans saker är ganska svåra att hålla.
                      Han berättade att han samma dag flyttat ett av sina alster, som vägde 90 kilo!

                      Va! sa jag, Hur gick det till?
                      -"I didn´t think that I would make it, but I still got it!" svarade Carl med glimten i ögat.


                      Fotnot: Bilderna är avfotograferade från vykort och tryck.
                      Originalfoto: Johan Robach.
                      Last edited by simco; 2011-06-09, 11:22.

                      Comment


                      • #12
                        tråden blir mer o mer intressant... tackar

                        Comment


                        • #13
                          Fascinerande beskrivning av en dito man. Ska kolla på filmen. Tack Simco och Gideon!!!

                          Comment


                          • #14
                            Mycket trevlig läsning
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • #15
                              Idag fyndade jag min första CCC. Runt 2m hög är den. Tydligt signerad vid fotringen. Fick den för 20:-

                              .
                              .
                              .
                              .
                              .
                              .
                              .
                              .

                              Ok, ovan var en dröm . Tänkte dock att jag passar på att fota denna härliga pjäs. Det ska finnas en till i samma byggnad. Får återkomma om den. På andra bilden ser man tydligt det silver (var det silver?) som använts för att sammanfoga delarna.
                              Bifogade filer
                              Pes är mitt google.

                              Comment

                              Working...
                              X