Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Wilhelm Kjær - CVK - Köpenhamn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Carl Wilhelm Kjær - CVK - Köpenhamn

    Med anledning av att allt fler föremål, märkta C V Kjær, kommit med i tråden "Michael Andersen & Søn - MA&S", tyckte jag att det var hög tid att bryta loss dem och låta dem stå för sig själva i egen dokumentationstråd, tillsammans med vad jag kunnat finna på nätet. Det har funnits betydligt fler, men har med tiden tyvärr blivit borttagna av de flesta auktionshus.

    Grosserer C V Kjær (1856-1938) var uppmärksammad i sin tid, och har en renässans idag, i och med att formgivning och kvalitet är av hög klass, och att alt fler upptäckt det.
    I och med den här tråden, hoppas jag få se hans spännvidd i formgivning och idéer. Hur många keramikföremål har han gett upphov till? Det är en bra fråga.

    Inledningen i den andra tråden, som handlar om honom http://precisensan.com/antikforum/sh...p-Søn-MA-amp-S behöver inte upprepas här, men läs den som en bra introduktion!

    Om grosserer C V Kjær är inte mycket känt, och jag har den sista tiden, sänt förfrågningar till några danska arkiv, och hoppas att åtminstone få hans fullständiga namn, levnadsår och öde till livs. De uppgifterna finns helt enkelt inte att få tag på, varken i de böcker jag har hemma eller på nätet. De danska motsvarigheterna till Folkräkningarna, Dansk Demografisk databas etc, har jag inte kunnat knäcka.
    Så fort det kommer något nytt, ska det bli uppdateringar i detta första inlägg.

    Nytt - sju timmar efter publicering 11/3
    Det här var en oförlåtlig miss, och jag förstår att andres än idag undrar vad jag gör med ett tangentbord med tillhörande mus.
    Redan i juni förra året var han närmare C. V. Kjaer än jag insåg. Varför klickade jag inte på anvisad länk?


    Den innehåller utmärkta fakta och det kommer att bli lättare att gräva efter fler spår framöver.

    Jørgen Klint, C. V. Kjærs Eftf., grossererforretning i glas, porcelæn og fajance. Grundlagt d. 14. november 1882 af C. V. Kjær (f. 1857, d. i februar 1938).
    I 1913 optoges Georg C. P. Hansen (f. 27. november 1870, d. 1946) og i 1932 tillige den mangeårige medarbejder i forretningen Jørgen Klint (f. 7. juni 1904) som medindehavere.
    I 1933 udtrådte C. V. Kjær af firmaet, og i 1934 Georg Hansen.
    Firmaet fortsættes derefter med ovennævnte grosserer Jørgen Klint som eneindehaver.
    Som påskønnelse for sit arbejde i Skandinavien og Amerika for krystalvarer fra svenske fabrikker tildeltes grosserer C. V. Kjær ridderkorset af 1. klasse af den svenske Vasa Orden.
    Adresse: Vester Voldgade 96, Kbhvn. V.


    Uppdaterat 28/3
    Hos den danska motsvarigheten till Anbytarforum (för släktforskare) http://aforum.genealogi.se/discus/ använde jag de befintliga fakta som fanns om C.V. Kjær och responsen blev bättre än jag hade förväntat mig.
    Vi vet äntligen hans fullständiga namn och lite till!
    Utan forumdeltagarnas kunniga hälp, hade jag aldrig lyckats ta mig igenom de snåriga vägar som går från rubrik till rubrik och slutligen kyrkoböcker, samt de danska folkräkningarna.

    I den danska folkräkningen av 1885 återfanns:
    København (Staden), Fiolstræde (Ulige numre), Kjøbenhavn Klædebo Kvarter, Fiolstræde 5,matr.204,205 Forhus 1.Sal tv, 3, FT-1885, D4200
    Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
    Carl Kjær, 28, Ugift, Husfader, Grosserer i Porcellainsv. Kjøbenhavn

    Ur Kirkeböger 1892 för Svendborg-Tåsinge och Gentofte:
    Carl Wilhelm Kjaer
    Född: 15/5 1856
    Död: 2/2 1938, 81 år gammal. Änkeman efter Kamma, född Pedersen
    Föräldrar: Mjölhandlare Lars Sörensen Kjaer och Birthe Wilhelmine Kirstine, född Schön, Köpenhamn
    Tidigare Grosserer...och (svårläst...två yrken till?)

    Hans mellannamn börjar med W i kyrkoboken, men jag tror att han hade velat ha sitt V, som i sina CVK-stämplar. Då gör det inte så mycket om vi också fortsätter med det?

    En vidaresökning i djupet av Google gav äntliigen en porträttbild. Den hade laddats upp av Københavns Museum http://www.vaeggen.copenhagen.dk/media/8545 och gav mig anledning till att ta kontakt med någon där.
    Förhoppningsvis finns mer upplysningar om och fler foton av CVK i deras arkiv. Föremål kanske är för mycket att hoppas på, men någonstans borde hans personarkiv finnas, så betydande som han var i sin tid - kan man tycka så här idag. Fler danska museer ska dock få påhälsning i utvidgad CVK-sökning.
    Med tillstånd av den samlingsansvarige på museet, är en utsnittsbild av K publicerad längre ner på tråden, och han inväntar bara en medarbetares tillfrisknande, så att de kan gå vidare med de önskemål som finns.

    Visst påminner den gladlynte grosseren i hög hatt och frack om någondera av herrar Polsson och prylsnuibben?

    Bilderna får tala, tillsammans med kommentarer och angivande av källa, i den utsträckning det går. De är av skiftande fotokvalitet, men fullt acceptabla.
    simco får mycket gärna fylla på tråden med sina kära Kjaerförvärv!

    Liten radannons i en dansk tidning från slutet av 1800-talet.
    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 8a.jpg
Views:	1
Size:	8,5 KB
ID:	634122

    Grön vas med gul, genombruten dekor runt halsen. Märkningen slulle kunna hänföras till N. Th. Sommer, men det är osäkert än så länge. Från en cachad, dansk antikportal.

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 5a.jpg
Views:	1
Size:	15,8 KB
ID:	634123

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 6a.jpg
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	634119

    Dubbelhänklad vas i blank rinnglasyr med två färger. Denna har visats tidigare på Antikprat, av anonym person, och förtjänar att vara med här. Märkning som ovan. Kan vara tillverkad på Bornholm, men lika gärna på danska fastlandet.

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 42a.jpg
Views:	2
Size:	15,1 KB
ID:	634124

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 43a.jpg
Views:	2
Size:	13,6 KB
ID:	634121

    Lockburk med påskriften Bornholm. Visades utan bild på märkning, på dansk antikportal, och uppgavs vara en C V Kjær, samt i privat ägo.

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 7a.jpg
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	634120
    Last edited by Gideon; 2012-01-13, 03:53.

  • #2
    Utsnittsnitsfoto ur BM:s pdf-fil http://www.bornholmsmuseer.dk/hjorth...ing%202005.pdf som visar Kjaers alster från tiden hos N. Th. Sommer c:a 1898-1900.

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 48a.jpg
Views:	1
Size:	36,8 KB
ID:	511314

    Densamma från två montrar med hans lättigenkänneliga föremål med lerintarsia hos Jens Michael Andersen, från åren 1900 till första världskrigets utbrott. Först 1916 kom firman att heta firman MA&S.

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 49a.jpg
Views:	1
Size:	30,5 KB
ID:	511313

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 50a.jpg
Views:	1
Size:	28,9 KB
ID:	511317

    Svartvita bilder ur MA&S-häftet (1980)

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 52.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	511311

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 53.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	511312

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 54.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	511315

    Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 55.jpg
Views:	1
Size:	35,0 KB
ID:	511316

    Comment


    • #3
      Blomlåda med hund och tuppar på var sida. Nyligen såld på Tradera, till Holland, enligt uppgift.

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 24a.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	511324

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 23a.jpg
Views:	1
Size:	24,2 KB
ID:	511322

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 25a.jpg
Views:	1
Size:	17,9 KB
ID:	511318

      En, i några svenska och utländska bloggar, omtalad och mycket uppskattad vas med elefanthuvud i relief. Nyligen såld på Tradera, till Holland, enligt uppgift.

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 27a.jpg
Views:	1
Size:	27,6 KB
ID:	511321

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 28a.jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	511323

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 30a.jpg
Views:	1
Size:	17,2 KB
ID:	511319

      Samma vas som hos Borholms museum, men i annan färgställning. Från Lauritz.com, Herlev, Danmark.

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 44a.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	511320

      Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 47a.jpg
Views:	1
Size:	26,6 KB
ID:	511325

      Comment


      • #4
        Vas med utsvängd mynning och björnar runt livet. Från en läsarfråga hos danska hemsidan Antikbrevkassen.

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 51a.jpg
Views:	1
Size:	20,1 KB
ID:	511329

        Kattvas. Nyligen såld på Tradera, till Holland, enligt uppgift.

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 32.jpg
Views:	1
Size:	17,6 KB
ID:	511331

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 33a.jpg
Views:	1
Size:	22,7 KB
ID:	511327

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 36.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	511330

        Musvas. Privat ägo.

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 18.jpg
Views:	1
Size:	23,0 KB
ID:	511326

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 19.jpg
Views:	1
Size:	20,0 KB
ID:	511328

        Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 20.jpg
Views:	1
Size:	34,0 KB
ID:	511332

        Comment


        • #5
          Lägger till min av C.V. Kjaer, märkt med sigill. En likadan finns med på framsidan av boken "Bornholmsk keramik - Michael Andersen" av Ann Vibeke Knudsen.

          Min skål är mörkt olivgrön med röd-brun dekor i relief. Sigillen är lika vackra som dekoren på dessa pjäser, så ibland har man lust att ställa vasen upp och ned.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Grön vas med tre bruna, slingrande ormar. Privat ägo.

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 1a.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	511339

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 17a.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	511341

            Grön trollsländevas. Privat ägo.

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 13.jpg
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	511337

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 14.jpg
Views:	1
Size:	38,4 KB
ID:	511340

            Askfat med panter. Privat ägo.

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 10.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	511336

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 11.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	511342

            Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 12.jpg
Views:	1
Size:	23,7 KB
ID:	511338

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Med anledning av att allt fler föremål, märkta C V Kjær, kommit med i tråden "Michael Andersen & Søn - MA&S", tyckte jag att det var hög tid att bryta loss dem och låta dem stå för sig själva i egen dokumentationstråd, tillsammans med vad jag kunnat finna på nätet. Det har funnits betydligt fler, men har med tiden tyvärr blivit borttagna av de flesta auktionshus.
              Ett utomordentligt arbete i sann gideonitisk anda med, enligt min mening, fina bilder av intressant och ovanlig keramik. Signeringsstämpeln är helt oslagbar.
              p-son

              Comment


              • #8
                Bra initiativ Gideon!

                Vi har adressen från radannonsen
                Fiolstræde 5,

                samt en adress från 1939.

                "The following Royal Doulton principal agents abroad were representing the Royal Doulton pottery in 1939 according to a half page, black & white 'Coppice' advert at the bottom of page 54 of 'The Pottery Gazette and Glass Trade Review Directory and Diary, 1939'."

                Denmark:
                C. V. Kjaer, Vestervold 96, Copenhagen. (Borde vara Vester Voldgade 96)




                Click image for larger version

Name:	Clipboard01 d.jpg
Views:	1
Size:	89,2 KB
ID:	511360
                Slutet av 1800-talet

                Click image for larger version

Name:	Clipboard01.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	511354
                1939
                Last edited by Kaptenen; 2011-03-12, 01:19.

                Comment


                • #9
                  Från samma säljare som mina övriga C.V. Kjaer-vaser kommer denna lilla 10cm höga vas.
                  Denna är omärkt men säljaren sa sig veta att den var tillverkad vid MA&S fabriken.

                  Återknyter till Gideons första inlägg med den dubbelhänklade vasen märkt Kjaer;

                  "Dubbelhänklad vas i blank rinnglasyr med två färger.
                  Denna har visats tidigare på Antikprat, av anonym person, och förtjänar att vara med här.
                  Märkning som ovan. Kan vara tillverkad på Bornholm, men lika gärna på danska fastlandet".


                  Lägger in bilderna som jämförselseobjekt till min lilla vas. Både vad gäller botten och glasyr finns mycket stora likheter.
                  Nyansskillnad tror jag beror på fotoljus. Det runda mittpartiet i botten är knappt 1cm i diameter på min vas, vilket skulla kunna förklara avsaknad av märkning
                  Bifogade filer
                  Last edited by simco; 2011-03-12, 00:50.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Ett utomordentligt arbete i sann gideonitisk anda med, enligt min mening, fina bilder av intressant och ovanlig keramik. Signeringsstämpeln är helt oslagbar.
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Bra initiativ Gideon!

                    Vi har en adress från 1939.

                    "The following Royal Doulton principal agents abroad were representing the Royal Doulton pottery in 1939 according to a half page, black & white 'Coppice' advert at the bottom of page 54 of 'The Pottery Gazette and Glass Trade Review Directory and Diary, 1939'."

                    Denmark:
                    C. V. Kjaer, Vestervold 96, Copenhagen. (Borde vara Vester Voldgade 96)

                    http://www.artdecopotteries.co.uk/ro...tonagents.html
                    Håller med om att detta var ett ypperligt förslag!
                    Fantastiskt kul att få se så många olika modeller!

                    Tack Gideon!!!Click image for larger version

Name:	602.jpg
Views:	2
Size:	53,7 KB
ID:	511355

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Ett utomordentligt arbete i sann gideonitisk anda med, enligt min mening, fina bilder av intressant och ovanlig keramik. Signeringsstämpeln är helt oslagbar.
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Bra initiativ Gideon!
                      Vi har en adress från 1939.
                      "The following Royal Doulton principal agents abroad were representing the Royal Doulton pottery in 1939 according to a half page, black & white 'Coppice' advert at the bottom of page 54 of 'The Pottery Gazette and Glass Trade Review Directory and Diary, 1939'."
                      Denmark:
                      C. V. Kjaer, Vestervold 96, Copenhagen. (Borde vara Vester Voldgade 96)
                      http://www.artdecopotteries.co.uk/ro...tonagents.html
                      Tack, Polsson och Kaptenen.

                      C. V. Kjaer var grosserer, alltså återförsäljare, åt andra företag. Så det är inte förvånande med den engelska keramiken på hans lott.
                      Inte heller den kakelugn han visade på sin tidigare adress Fiolstraede 5, vilken jag verkligen är nyfiken på. "Sachisk Chamotte-Porcelain"??
                      Karln hade många strängar på sin lyra.
                      Last edited by Gideon; 2011-03-12, 01:09.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Från samma säljare som mina övriga C.V. Kjaer-vaser kommer denna lilla 10cm höga vas.
                        Denna är omärkt men säljaren sa sig veta att den var tillverkad vid MA&S fabriken.

                        Återknyter till Gideons första inlägg med den dubbelhänklade vasen märkt Kjaer;

                        "Dubbelhänklad vas i blank rinnglasyr med två färger.
                        Denna har visats tidigare på Antikprat, av anonym person, och förtjänar att vara med här.
                        Märkning som ovan. Kan vara tillverkad på Bornholm, men lika gärna på danska fastlandet".


                        Lägger in bilderna som jämförselseobjekt till min lilla vas. Både vad gäller botten och glasyr finns mycket stora likheter.
                        Nyansskillnad tror jag beror på fotoljus. Det runda mittpartiet i botten är knappt 1cm i diameter på min vas, vilket skulla kunna förklara avsaknad av märkning
                        Vad fin den är!
                        Ja, den svarta bottenringen känns som "han" - MA - men i övrigt, så blank rinnglasyr har jag inte sett hos honom, så tidigt. Daniel Andersen är inte på tal alls, han pluggade nog fortfarande algebra i skolan...
                        Men med den andra vasen i betraktelse och som ess i blusärmen, så kan Du vara gott säker på saken. Tidig MA, tills någon annan vågar påstå annat.
                        Förstår att Du köpte vasen.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          ...Inte heller den kakelugn han visade på sin tidigare adress Fiolstraede 5, vilken jag verkligen är nyfiken på. "Sachisk Chamotte-Porcelain"??
                          Karln hade många strängar på sin lyra.
                          Får lov att rätta mig själv.
                          Det finns också, för jag drog mig till minnes att ha sett "Huvud av abessinsk bergnyala, porslinschamotte av Gunnar Nylund, 1936" i en utställningskatalog från Nationalmuseum. Hur det nu egentligen är sammansatt?
                          Men det är ju off topic, puh...
                          Last edited by Gideon; 2011-03-12, 01:14.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Får lov att rätta mig själv.
                            Det finns också, för jag drog mig till minnes att ha sett "Huvud av abessinsk bergnyala, porslinschamotte av Gunnar Nylund, 1936" i en utställningskatalog från Nationalmuseum. Hur det nu egentligen är sammansatt?
                            Men det är ju off topic, puh...
                            Här slipper Du bli påhoppad min Kjaere Gideon, denna tråden "Er bare alltigenom go".

                            Comment


                            • #15
                              Vem är den här stilige karln? Kan det vara...?
                              Läs senaste nytt i trådens första inlägg.

                              Click image for larger version

Name:	C V Kjaer 56.jpg
Views:	1
Size:	13,3 KB
ID:	511919

                              Comment

                              Working...
                              X