Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bemålad gips

Bemålad gips

God kväll!
    Det är ett riktigt impulsköp... Jag vet inte riktigt om det är gips. Känns mycket tyngre och inte poröst som gips.
    Fint bemålad, intressant idé...Vet någon vad det kan vara för ålder eller ursprung?

Med vänliga hälsningar Bonnie
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Jag vet ingenting men nog ser det ut som Elvis? Men det har du ji inte frågat om

Haha

Min man sa :" Vad är det för gubbe du har köpt". Jag tyckte att det såg ut som en kvinna men vad f.n, det är kanske Elvis!

Seniormedlem viols avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Jag har för mig att det var stuckatörerna som gjorde dessa på sina raster och sålde för att dryga ut kassan. Stuckatörer var/är de som gjorde/gör bla fina lister, pelare och takrosetter i olika gipsblandningar.

Jag hade en liknande figur men hon fick faktiskt flytta, för jag tror att den som gjorde henne hade en extremt dålig dag den dagen, gräslig var hon!
    Senast redigerat av viol den 2011-03-09 klockan 21:30.
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Om man tittar noga så ser man att halva ansiktet har rosa och fräsch hy, andra ansiktshalva är gul. Örhänge endast på ena örat. Det gjorde man nog med flit. Skönheten var inte målet med denna skapelse. Tror jag i alla fall
    Gipstanter är annars ingenting som tilltalar mig i vanliga fall

Resultat av stuckatörers arbete tror jag är rätt spår - fast inte rastarbete. Det här typen av prydnader stod för en betydande del av stuckatörernas inkomster och kunde spridas i stora antal över riket dels från deras fasta verkstäder, dels av kringvandrande representanter för yrket, som i stort sett alltid var italienare. Som ett komplement till stora beställningar från byggnadsindustrin tillverkades mindre prydnadspryttlar som damen på bilden som kringvandrande italienare gick omkring och sålde. Min föräldrageneration upplevde dessa gipsförsäljare på 20- och 30-talen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •