Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signalpistol?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Signalpistol?

    Väldigt lite märkning jag får bla fram crown ower crown U vilket tydöigen har något med täthet att göra.
    Dessutom står det på pipan 80 samt på avtryckaren BP

    Kan det vara en signalpistol eller är det tårgas tro?Click image for larger version

Name:	gun.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	634072Click image for larger version

Name:	gunstamp.jpg
Views:	1
Size:	116,9 KB
ID:	634073

  • #2
    Jag gissar att det är en österrikisk-ungersk (observera utformningen på kronorna) signalpistol och modellår bör vara före 1919.

    Comment


    • #3
      Den är tillverkad i Tyskland.
      Men är det verkligen en signalpistol?
      Börja med att mäta kalibern.

      Tillägg:
      Du behöver inte mäta kalibern. Låt mig föreslå 12 mm.
      I så fall har du en tysk "scheintot"-pistol (skendöpistol), ett undervapen som var på modet under 1910-20-talen och eventuellt senare. Patronen ser ut som en liten hagelpatron och innehåller en mix av ämnen som slår knock-out på den beskjutne varvid ett tillstånd av "skendöd" inträder. Hur detta funkar i praktiken och hur man återuppväcker den skendöde vet jag inte. Om man bildgoglar på *scheintot pistol* kommer det upp flera liknande din, men de fanns i olika varianter för ett eller flera skott, revolvrar, flerpipiga etc.
      Last edited by HgF; 2011-03-11, 03:26.

      Comment


      • #4
        Precis som du säger 12 mm.
        Verkar vara en tidig form på non lethal weapon alltså.

        Comment


        • #5
          Har fått tag i mer information. Tydligen är det en Bernhard Paatz scheintod pistole.
          Hittade en del info på nätet. Riktigt dåliga bilder, men jag stal dem ändå.
          Click image for larger version

Name:	scheintot2.jpg
Views:	1
Size:	124,7 KB
ID:	511371Click image for larger version

Name:	scheintot.jpg
Views:	1
Size:	122,3 KB
ID:	511372

          Comment

          Working...
          X