Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wien-porslin, men hur gammalt? [ID: Porzellanmanufaktur Augarten, Wien, Österrike]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Wien-porslin, men hur gammalt? [ID: Porzellanmanufaktur Augarten, Wien, Österrike]

    lockask med dubbelörn
    får inte riktigt ihop, för enligt märkning skulle den vara tillverkad i Wien men dubbelörnen liknar inte Österrike-Ungerns riksvapen och heller inte något annats lands
    eller är det helt enkelt någon turistpryl?
    nåväl, jag har gett 20 kr för den ...
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 16:21.

  • #2
    Augarten, Wien

    Erleben Sie feinstes Kunsthandwerk mitten in Wien, seit 300 Jahren jedes Stück aufwändigst von Hand gefertigt. Besuchen Sie unseren Webshop oder unsere Filialen in Wien und Salzburg.



    Augarten grundades 1923 och då är republiken Österrike ett faktum och kronan borde inte vara på dubbelörnen.



    Detta är ett mysterium, men måleriet och vapnet håller hög klass, så någon turistgrej tror jag knappast på.
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-08, 22:35.

    Comment


    • #3
      tack Kaptenen

      det är bara att örnen inte liknar något därför jag tänkte på turistgrej
      fast man förfalskar inte en stämpel på det viset, tror inte iaf
      annars det finns inget annat på locket, det är bara en guldkant runtom

      Comment


      • #4
        tänkte på en sak

        kan inte dosan ha varit tillverkad för någon av dem många små tyska fürstendömen ?
        enligt wikipedia:
        "Från det bysantinska riket övertogs dubbelörnen av Ryssland och flera Balkanländer, och den blev även symbol för Österrike-Ungern och flera tyska adelsfamiljer. I Ryssland, Österrike-Ungern, Serbien och Montenegro symboliserade den de kejserliga och kungliga familjerna (Romanov, Habsburg, Karađorđević, Obrenović respektive Petrović-Njegoš)."

        Comment


        • #5
          Du har nog rätt i princip att det kan vara så. Titta på örnen i den första länken till höger har du den röda skölden med vitt kors. Frågan är vilket landområde den representerar?




          http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesw...C3%96sterreich)

          Comment


          • #6
            Tack Kaptene! Du Är Fantastisk!

            helt "enkelt" Wien




            jag har nu inget giltigt skäl att åka till Wien i sommar

            Comment


            • #7
              Jag kopplade aldrig vapnet till Wien, eftersom jag trodde att de hade något som påminde om bikupan eller Bindenschild i Augartens stämpel.

              Bra jobbat!

              Lockdosan bör vara tillverkad 1923-25 eller 1934-45, eftersom det var Wiens vapen under perioderna 1465–1925 och 1934–1945. Augarten grundades 1922/23.

              Comment


              • #8
                Jag tror den är senare. Jag hittar inga bevis på nätet, men tror mig veta att stämpeln användes åtminstone fram till 60-talet. Sedan är jag inte heller helt säker på att det är handmålat, bilden är för liten för att avgöra det. Men i teorin kan det bruna vara stämplat på guldet eftersom det har en generell dragning åt vänster.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Jag tror den är senare. Jag hittar inga bevis på nätet, men tror mig veta att stämpeln användes åtminstone fram till 60-talet. Sedan är jag inte heller helt säker på att det är handmålat, bilden är för liten för att avgöra det. Men i teorin kan det bruna vara stämplat på guldet eftersom det har en generell dragning åt vänster.
                  Jag tror att det blir svårt att datera utifrån stämpeln. Jag finner inte någon kronologi över de använda stämplarna, men kan utifrån stämplarna på figurinen nedan konstatera att man använt den sedan 1920-30-talet. Min källa daterar endast 1923-.



                  Det bästa beviset för att det skulle vara från 1934-45 är det faktum att det är ett officiellt vapen och att Österrikes mest prestigefyllda porslinstillverkare skulle bryta mot reglerna har jag svårt att tro.


                  För att kunna konstatera att vapnet är handmålat behövs bättre bilder.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    bättre (?) bilder

                    iaf 2 bilder, vet inte om dessa är bättre, men så bra som jag kunde åstadkomma

                    det är väldigt svårt för mig att avgöra om vapnet är handmålat eller ej, det "känns" när jag drar fingret över den
                    stämpeln är definitivt samma som Kaptenen har lagt in: sista bilden i första kolumnen
                    bilden är ca 2x2,5 cm alltså ganska liten
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ps

                      vet inte om man gör så att lägger på själva bilden (i gul/guld) och sen målar för hand?

                      Comment


                      • #12
                        Tack så mycket!

                        Vapnet ser handmålat ut och det ser ut som om man först har målat guldet och därefter fjäderdräkt och andra detaljer.
                        Last edited by Kaptenen; 2011-03-11, 18:48.

                        Comment


                        • #13
                          det är jag som

                          ska tacka
                          o önska alla trevlig helg med sol!

                          Comment

                          Working...
                          X