Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guldkroken i Hjo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Guldkroken i Hjo

    Var kan denna 22 cm höga vas härstamma från?
    Godset är tegelfärgat och mycket tunnt, glasyren är bronsaktigt metallisk. Stämplad signering enligt bild. "GK" ser man tydligt, nedanför något som ser ut som "H" och "L" sammanskrivet samt ett "O".
    Inget napp i Vingedahl.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2014-03-30, 01:53.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Guldkroken, från den lilla staden Hjo vid vätterns strand

    Comment


    • #3
      Svar på 5 minuter! Tack!
      Nu ser jag ju att det står "Hjo" under "GK". Liknar inte det jag förknippar med Guldkroken. När gjorde de sådana här saker?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Bor man så till att man nästan kan kasta sten
        in i Hjo kommun så har ett och annat alster
        från Guldkroken dykt upp. GK var den första
        signeringen som användes. Finns en del äldre
        saker från GK som håller ganska hög klass.
        50-60-tal. Numer är det väl si och så. Deras
        spargrisar i porslin brukar betalas bra jämfört
        med det övriga som tillverkats. Vid ett besök i
        Hjo är tillverkningen och deras butik Röda Boden
        ett måste för många. Fråga mig inte varför.
        Att idag se tillverkningen kombinerat med ett
        besök i Röda Boden kan förorsaka vissa logistiska
        problem då tillverkningen numer äger rum i Rörstrands
        gamla lokaler i Lidköping.

        Comment


        • #5
          Okänd porslinshäst, ID? [ID: Guldkroken, Hjo]

          Hittade denna oranga porslinshäst på antik och samlarmässa.

          Hästen är helt osignerad och tillverkad av ihåligt porslin.
          Cirka 15 cm hög.

          Är det någon som känner igen hästen och kan hjälpa mig med mer information.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Guldkroken

            http://www.tradera.com/Turkosbla_HAS...ktion-54920691
            Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

            Comment


            • #7
              Tackar!

              Comment


              • #8
                Hjo (?)

                Köpte mig en ny mugg häromdagen, tyckte jag var i behov av en ny sådan och den här var trevlig.
                Tänkte jag skulle passa på att ta reda på vad märkningen stod för också... G. K. Hjo (?) (inte 100 % säker på att det står Hjo) Någon som är duktig på keramik som kan tala om vad denna märkning syftar på för verkstad?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  "G. K. Hjo" bör väl stå för Guldkroken som ligger i Hjo?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Kanske...
                    Har tittat lite på vad Guldkroken tillverkat och inte hittat något liknande - inte heller någon liknande märkning - men kanske är det en märkning och tillverkningskategori jag missat...

                    Comment


                    • #11
                      Har heller inte sett denna typ av föremål eller märkning, men det verkar vara det enda rimliga. Det är väl från deras tidiga produktion.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Du har nog rätt G-K i Hjo, det är nog inte någon jättevanlig kombination på keramik.

                        Om det inte handlar om retrostil är det nog från deras tidiga produktion. Få se om någon vet med säkerhet.

                        Comment


                        • #13
                          Guldkroken gick över till plastetiketter (på 70-eller 80-talet tror jag), så den här är från den "tidigare eran", obs dock ej från stenåldern...

                          Comment


                          • #14
                            Jo, tydligen startar dom ju 1946 - så så länge har de ju inte varit verksamma.
                            Gjorde en googling och det mesta jag hittade var ju det moderna 70-80-talssakerna, men vet ju att Nittsjö gjort saker i traditionell modell där det kan vara svårt att exakt avgöra åldern utan att titta på stämpeln...

                            Comment


                            • #15
                              De kursiva GK och HJO i oval, står för Guldkroken Keramik i HJO.
                              Startades av Bengt och Martha Grunditz 1946, i början med hushållsgods som försåldes via Hemslöjden i Skaraborg. Senare blev det prydnadsgods.
                              Jag tycker att Din mugg passar in i tiden för allmogens retrotid på 1940-talet (betänk kurbitsmåleriet på kistor och hela möblemang i rätt enkelt snickeri), och då är den en tidig Guldkroken.

                              Comment

                              Working...
                              X