Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Capo Di monte-kopia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Capo Di monte-kopia?

    Click image for larger version

Name:	029.JPG
Views:	1
Size:	69,5 KB
ID:	633863Click image for larger version

Name:	030.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	633862Click image for larger version

Name:	018.JPG
Views:	1
Size:	64,0 KB
ID:	633861Click image for larger version

Name:	043.JPG
Views:	1
Size:	17,7 KB
ID:	633860
    Har kollat runt lite. Kan detta vara en italiensk( Doccias) kopia på Capo di monte-porslin. Biskvi, ca 25 cm hög. Marcolin i text på foten. Kan Marcolin betyda Topsvippa?? Tar tacksamt emot all info om detta objekt.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Eftersom Capodimonte inte är skyddat som varumärke, så finns det många tillverkare som använder namnet och det krönta N:et. Här är tillverkaren Porcellane Pausolino som ägs av Roberto Marcolin i Pianezze i regionen Vicenza.

    Figurinen har förmodligen varit märkt med etikett Porcellane Pausolino. Det jag har sett på nätet har varit i biskviporslin målat eller omålat.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Capi de monte är det vad som står i märkningen? jag har vaerkligen försökt utläsa men det funkar inte, jag ser verkligen inte vad det står, förutom N.et under kronan. Ditt svar Kaptenen, gjorde mig inte mer upplyst! kan du eller ngn annan förtydliga vem som producerat denna fågel och hur historien ser ut bakåt.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Under kronan och det krönta N:et står det Capodimonte Porcellana vilket syns bättre på bilden nedan.

        Walter del Pellegrino, författare av fyra böcker om italiensk keramik på engelska, skriver så här om antalet tillverkare som renommésnyltar...

        "There are currently several dozen companies in Italy alone using these marks, including the famous Richard-Ginori firm. Over the years there have been hundreds using the mark, even companies from Germany and Japan. Today the number of Chinese and Asian fakes that flood the marketplace is amazing."

        Mer att läsa om bakgrundshistorien finns i samma artikel som i sin helhet finns här.

        When I inform someone of the disheartening news that their family heirloom is not a true original example from the King’s Manufactory at Capodimonte


        Marcolin står det på foten till din figurin och det är kanske formgivaren. Roberto Marcolin äger Porcellane Pausolino som tillverkat eller låtit tillverka din figurin. Företaget finns i den lilla staden Pianezze i provinsen Vicenza.

        Produkter från detta företag är märkta /djupstämplade Krönt N + Capodimonte + Marcolin och av en etikett framgår det vem som tillverkat dvs Porcellane Pausolino.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tack Kaptenen, nu förstår jag bättre. Ska ta mig tid och kolla länken sedan oxå.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            [ATTACH]86364[/ATTACH][ATTACH]86363[/ATTACH][ATTACH]86362[/ATTACH][ATTACH]86361[/ATTACH]
            Har kollat runt lite. Kan detta vara en italiensk( Doccias) kopia på Capo di monte-porslin. Biskvi, ca 25 cm hög. Marcolin i text på foten. Kan Marcolin betyda Topsvippa?? Tar tacksamt emot all info om detta objekt.
            Topsvippa! Dagens bästa fågel... Eller är det ett verktyg i badrummet (topz-vippa) eller kanske en vårblomma (tovsippa)?

            Comment


            • #7
              förstod att jag var ute o for! Sidenssvans? Tofs...det finns väl ngn tofs..??
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Fågeln liknar Tofslärka
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Tofslärka - är det säkert att det är en fågel. Tofsvipa då? Ah, får googla lite istället.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment

                  Working...
                  X