Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Töreboda vas "ovanlig" stämpel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Töreboda vas "ovanlig" stämpel?

    Den här 23cm höga Töreboda vasen fick följa med hem idag då jag inte sett till denna stämpel innan.

    Jag har både gått igenom Tradera, Pes, signaturer.se och lite på google utan att hitta någon liknande tyvärr. Är det någon som vet när denna användes? och ev formgivare?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

  • #2
    Det verkar vara den tidigaste stämpeln som man använde när man började med keramik 1933. Jättefin....

    Comment


    • #3
      Håller med prylsnubben - jättefin.
      Den är mycket art decó, och Sven Östling kan ha drejat den.

      Comment


      • #4
        Jag har sett en del saker med denna signering och dom påminner om varandra, men är inte alls lik den övriga produktionen från Töreboda keramik.
        För några år sedan hade jag några telefonsamtal med drejaren John Birgersson på Töreboda keramik, och frågade då också om denna stämpel. Nu är det inte säkert att jag kunde beskriva den förståligt vid telefonsamtalet, men i varje fall kände han inte igen den.
        Därför gjorde jag en mailförfrågan med bild till Töreboda blomkrukor (som också tillverkade prydnadsgods). Där svarade dom att den inte var tillverkad hos dom, utan i stället hos Töreboda keramik under Christer Heijls tid.
        Vad som är rätt vet jag inte, men den vanligaste keramiken under Heijls tid märktes enligt Birgersson med det inristade "CK".

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Det verkar vara den tidigaste stämpeln som man använde när man började med keramik 1933. Jättefin....
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Håller med prylsnubben - jättefin.
          Den är mycket art decó, och Sven Östling kan ha drejat den.
          Det var ju riktigt trevligt, jättetack för er input.
          Får hoppas att denna tråden kanske uppdateras med mer info om Sven Östling.
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6
            Spännande och häftig art deco. Inte minst är det intressant med formnummer och en för mig ny stämpel.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
              Jag har sett en del saker med denna signering och dom påminner om varandra, men är inte alls lik den övriga produktionen från Töreboda keramik.
              För några år sedan hade jag några telefonsamtal med drejaren John Birgersson på Töreboda keramik, och frågade då också om denna stämpel. Nu är det inte säkert att jag kunde beskriva den förståligt vid telefonsamtalet, men i varje fall kände han inte igen den.
              Därför gjorde jag en mailförfrågan med bild till Töreboda blomkrukor (som också tillverkade prydnadsgods). Där svarade dom att den inte var tillverkad hos dom, utan i stället hos Töreboda keramik under Christer Heijls tid.
              Vad som är rätt vet jag inte, men den vanligaste keramiken under Heijls tid märktes enligt Birgersson med det inristade "CK".
              Ok, jag läste lite med anledning ovan att Birger och Christer startade Töreboda Keramik 1941 efter delningen. Då kanske denna bör vara från 40-50 talet isåfall?

              Ps, återkopplade Tant K till dig i denna tråden?
              Last edited by wasistdas; 2011-03-03, 00:05.
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #8
                1930-tal annars var den hopplöst omodern!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Spännande och häftig art deco. Inte minst är det intressant med formnummer och en för mig ny stämpel.
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  1930-tal annars var den hopplöst omodern!
                  Det kanske var någon som inte ville att Art Deco skulle ta slut
                  Håller helt med dig ang formnr och stämpel. Jag tyckte som sagt att den var lite "ovanlig" för att vara Töreboda.
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer ytterligare en vas från Töreboda som är i samma ålder.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Det var kul att se Ocarinas.
                      Pes är mitt google.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 001.JPG
Views:	2
Size:	45,1 KB
ID:	511008Visar två exemplar av den Töreboda-märkta keramiken.

                        Comment


                        • #13
                          Jag provar att lägga in ytterligare en "Töreboda".
                          Bilder på undersidan avstår jag ifrån att göra ett försök med. Vasen ovanför är i alla fall märkt med 76 och denna med 87.Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 001.JPG
Views:	2
Size:	45,1 KB
ID:	511040

                          Comment


                          • #14
                            Tack Bengt H för ytterligare exempel på tidiga Töreboda-alster.

                            Denna vas med ristad och ifyllt formnummer 85 känns som om den skulle kunna vara från Töreboda, men den saknar stämpel (13 cm hög).
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Tack själv, Kaptenen.

                              Den vas, nr. 87, som jag misslyckades att lägga in bild på, har liknande dekor som din, men annan form. Märkt "Töreboda" i båge.

                              Comment

                              Working...
                              X