Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Töreboda vas "ovanlig" stämpel?

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010

Töreboda vas "ovanlig" stämpel?

Den här 23cm höga Töreboda vasen fick följa med hem idag då jag inte sett till denna stämpel innan.

Jag har både gått igenom Tradera, Pes, signaturer.se och lite på google utan att hitta någon liknande tyvärr. Är det någon som vet när denna användes? och ev formgivare?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Det verkar vara den tidigaste stämpeln som man använde när man började med keramik 1933. Jättefin....

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Håller med prylsnubben - jättefin.
    Den är mycket art decó, och Sven Östling kan ha drejat den.

Jag har sett en del saker med denna signering och dom påminner om varandra, men är inte alls lik den övriga produktionen från Töreboda keramik.
    För några år sedan hade jag några telefonsamtal med drejaren John Birgersson på Töreboda keramik, och frågade då också om denna stämpel. Nu är det inte säkert att jag kunde beskriva den förståligt vid telefonsamtalet, men i varje fall kände han inte igen den.
    Därför gjorde jag en mailförfrågan med bild till Töreboda blomkrukor (som också tillverkade prydnadsgods). Där svarade dom att den inte var tillverkad hos dom, utan i stället hos Töreboda keramik under Christer Heijls tid.
    Vad som är rätt vet jag inte, men den vanligaste keramiken under Heijls tid märktes enligt Birgersson med det inristade "CK".

Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Det verkar vara den tidigaste stämpeln som man använde när man började med keramik 1933. Jättefin....
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Håller med prylsnubben - jättefin.
    Den är mycket art decó, och Sven Östling kan ha drejat den.
    Det var ju riktigt trevligt, jättetack för er input.
    Får hoppas att denna tråden kanske uppdateras med mer info om Sven Östling.
    http://www.precisensan.com/antikforu...t=10818&page=2

Spännande och häftig art deco. Inte minst är det intressant med formnummer och en för mig ny stämpel.

Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Jag har sett en del saker med denna signering och dom påminner om varandra, men är inte alls lik den övriga produktionen från Töreboda keramik.
    För några år sedan hade jag några telefonsamtal med drejaren John Birgersson på Töreboda keramik, och frågade då också om denna stämpel. Nu är det inte säkert att jag kunde beskriva den förståligt vid telefonsamtalet, men i varje fall kände han inte igen den.
    Därför gjorde jag en mailförfrågan med bild till Töreboda blomkrukor (som också tillverkade prydnadsgods). Där svarade dom att den inte var tillverkad hos dom, utan i stället hos Töreboda keramik under Christer Heijls tid.
    Vad som är rätt vet jag inte, men den vanligaste keramiken under Heijls tid märktes enligt Birgersson med det inristade "CK".
    Ok, jag läste lite med anledning ovan att Birger och Christer startade Töreboda Keramik 1941 efter delningen. Då kanske denna bör vara från 40-50 talet isåfall?

Ps, återkopplade Tant K till dig i denna tråden?
    http://www.precisensan.com/antikforu...t=10818&page=2
    Senast redigerat av wasistdas den 2011-03-03 klockan 00:05.

1930-tal annars var den hopplöst omodern!

Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Spännande och häftig art deco. Inte minst är det intressant med formnummer och en för mig ny stämpel.
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    1930-tal annars var den hopplöst omodern!
    Det kanske var någon som inte ville att Art Deco skulle ta slut
    Håller helt med dig ang formnr och stämpel. Jag tyckte som sagt att den var lite "ovanlig" för att vara Töreboda.

Här kommer ytterligare en vas från Töreboda som är i samma ålder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •