Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kuriosa-undran!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kuriosa-undran!

    Jag köper ju inte längre flaskor men idag kunde jag inte låta bli, fann denna + en annan lite udda flaska. Efter att ha sett etiketten var jag nästan tvärsäker på att flaskan kom från Wiiala men årtalet talar emot. Vad säger ni? Visst måste den vara fr. Wästervik, etiketten till trots.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Jag köper ju inte längre flaskor men idag kunde jag inte låta bli, fann denna + en annan lite udda flaska. Efter att ha sett etiketten var jag nästan tvärsäker på att flaskan kom från Wiiala men årtalet talar emot. Vad säger ni? Visst måste den vara fr. Wästervik, etiketten till trots.
    Här, i området, säger flasksamlarna att Västervik aldrig haft hela ordet LITER.
    Den får nog hänföras till Wiiala.
    Wiiala var i drift från 1890-1937?.
    Ingick i Finlands buteljagentur från 1920.
    Varför talar årtalet mot Wiiala?
    2 eller 3-delad form?
    Last edited by Sladden; 2011-03-03, 07:34.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      3 delad form och rökpunkter. I Sahlins bok står att nästan alltid saknar de finska flaskorna årtill undertill och om de ( W) är bruna och blåsta i tredelad form är de så gott som alltid svenska. Känner mig lite vilsen här när du säger att hela ordet Liter inte fanns på Wästerviks flaskorna. De hade ju gamla Wentzelholmformar så....?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ingen som har ngt ytterligare att tillägga här?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Ingen som har ngt ytterligare att tillägga här?
          Jo!
          Du tar så jäkla bra närbilder. Snyggt!

          Ha det!
          /Lars
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Tack!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Osannolikt att det efter 10 års drift skulle dyka upp en form från Wentzelholm i Västervik, samt att man skulle göra om formen så man får ett årtal i bottnen
              Jag har sett många, tidigare, Västerviksflaskor med årtal i bottnen och Lit på bröstet.
              Visst kan mycket lustigt hända, men jag tror på det sannolika.
              Nog borde väl också etiketten bidra till den Finska sannolikheten?
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Osannolikt att det efter 10 års drift skulle dyka upp en form från Wentzelholm i Västervik, samt att man skulle göra om formen så man får ett årtal i bottnen
                Jag har sett många, tidigare, Västerviksflaskor med årtal i bottnen och Lit på bröstet.
                Visst kan mycket lustigt hända, men jag tror på det sannolika.
                Nog borde väl också etiketten bidra till den Finska sannolikheten?
                För er som är intresserade och kanske vill fylla på statistiken.
                Här är en knoppis gjord tredelad form märkt med W och 3 stjärnor på bröstet där under ordet LITER. Årtal i botten 1913 tillsammans med en rökpunkt. Fler rökpunkter 3st, finns i övergången mellan botten och flaskcylindern.
                Något att fundera över: Västvikstillverkad med Wentzelholmsformar eller Wiiala.
                Sladdens slutsats att det är en Wiiala ligger väl nära tillhands men man vet ju aldrig.Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	511292Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	511293Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	511294
                __________________________________________________
                Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

                Comment


                • #9
                  Jag har för mig att jag har ett antal 2/3 Liter från några glasbruk.
                  Det verkar som hela ordet liter finns på många flaskor av volymen 2/3 Jag kommer inte åt mina flaskor just nu. Det är för mycket snö.
                  DG

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                    Jag har för mig att jag har ett antal 2/3 Liter från några glasbruk.
                    Det verkar som hela ordet liter finns på många flaskor av volymen 2/3 Jag kommer inte åt mina flaskor just nu. Det är för mycket snö.
                    DG
                    Du menar att du residerar i fel ände av landet, kanske?
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Du menar att du residerar i fel ände av landet, kanske?
                      Ja inte har Du väl blåsippor runt knuten nu
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Ja inte har Du väl blåsippor runt knuten nu
                        DG
                        Nej, men gräsmattan är till övervägande del framme och mullvadarna har haft kul i vinter. Det blir bra blomjord av dom högarna
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Westervik eller Wiiala 1908 med rökpunkter men bara 2/3 Lit.

                          Luriga är dom W flaskorna hade 2/3 Lit. från Westervik också rökpunkter?

                          Click image for larger version

Name:	W_bröst 001.JPG
Views:	1
Size:	90,1 KB
ID:	573285

                          Click image for larger version

Name:	W_botten_rökpunkter.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	573284

                          Comment


                          • #14
                            De flaskor av 2/3 som visas upp i denna tråd är utan tvekan samtliga från Wiiala i Finland. Finsk tillverkade flaskor har en att tendens se äldre ut i tillverkningen är de i själva verket är och då kan fantasin lätt skena iväg. Vad gäller Wiiala så har de dock ofta årtal i botten. Frågan är om NÅGON i detta forum sett en LITER märkt 1/3 från Wiiala ? Konstigt om ingen tillverkats då 2/3 LITER finns med många olika årtal i botten.

                            Comment

                            Working...
                            X