Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Små glas 1800-tal?

    Hittade för en tid sedan några små starkvinsglas som jag tror är 1800-tal. Kostnaden var ringa, en femma st. Första glaset från vänster har en lilaaktig ton och det är det glas som har en bubbla. Alla fem har sårigt puntelmärke. Det skulle vara kul med lite tyckande eller vetande från Pesare.
    Bifogade filer

  • #2
    Hur höga är de Jag tycker att de tre till vänster liknar mina snapsglas. Jag tror att jag har ett med en lilaton på också
    mvh

    Comment


    • #3
      Jo det kan nog vara snapsglas. Det lilatonade glaset nr ett från vänster är 10,5 cm högt upptill 5,5 cm och foten 5 cm. Nr två, h. 10 cm upptill 5,5 cm och foten 4,5 cm. Nr tre, h. 10,5 cm upptill 4,4 cm och foten 4,5 cm. Nr fyra, h. 10,5 cm upptill 5 cm och foten knappt 6 cm. Nr fem, h. 9,5 cm upptill 4,5 cm och foten 5cm.

      Comment


      • #4
        Det stämmer bra med mina glas som är mellan 10-11 cm.
        Jag anser själv att det är snapsglas. Jag har inte mätt upp volymen, således inte använt dem ännu som snapsglas.

        Comment


        • #5
          om du kollar denna länken så kanske du känner igen ngt.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Sammanbrottet är nära, har skrivit två långa utläggningar men blivit utloggad båda gångerna . Försöker nu igen.
            I boken Gammalt glas av Gunnar Lersjö finns det uppgifter om vinglas. På sid 19 finns ett glas som ser ut som mitt "lilatonade" och har samma höjd. Citat ur texten under bilden: Vinglas, koniskt, räfflat, skarp knopp H105mm. Kallades pressade i i Kostas priskurant 1855, "Refflade" av Eda 1862.
            På sid 106 finns bilder på glas liknande mina, de kallas vinglas och på sid 107 i texten om Vinglas står det att i Edas priskurant från 1890 finns uppgifter om 65 olika serier av vinglas i strl 80-165mm. Längre ner står det att det finns 53 olika brännvinsglas i strl 4, 5, 6½ och 7½cl.
            Det verkar som om det vi kallar snapsglas tidigare kallades brännvinsglas.

            Comment


            • #7
              Ja och innan dess var det väl supglas de kallades. Har glas liknande dina som jag kallar snapsglas.
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Blev lite avundsjuk på dina formblåsta (dvs. de som kallas refflade i priskuranten), jag har försökt leta en ersättare till ett jag lyckades slå sönder på en fest i höstas.
                Jag får lära mig att bli lite försiktigare när har druckit alkohol

                Comment


                • #9
                  Ursäkta men menar du glasen på den översta bilden?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Vet inte om båda Äjth:s glas kallas refflade men det undere är det som kallas refflade i på sid 106 i boken.
                    Skickar ett par bättre bilder på mina glas.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Lägger ut två glas. Det första påminner om ditt första Kolm... men ditt ser mer avrundat ut i kupan ner mot benet och tycks inte ha så disktinkt avgränsade refflor mot den släta överdelen. Mitt glas har måtten 10. cm, diam. upptill 4.5 cm liksom dito på foten. De är snarlika. Skulle gärna se en ännu tydligare bild av det glaset.
                      Glas nr 2 har nästan exakt samma mått som mitt första men är smalare neråt kupan och inte lika stark avgränsning från det refflade uppåt.
                      Bifogade filer
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Det var väl mest Kolmårdstrollets lilatonade glas mitt liknar, jag kan skicka en bild på resterna.
                        Äjth:s ena glas är väl pressglas? - Jag undrar annars om de med skarpare formavtryck inte är lite yngre?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ak ja, jeg har masser stående - i 2 stykker - prøver altid at lime, men det går aldrig godt

                          Comment


                          • #14
                            Samtliga mina glas är pressglas. Det är väl just pressglas som avhandlas här?! eller står ALLA koppar fel i mitt skåp!!?
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Jag tyckte väl att de med så tydliga skarvar måste vara pressglas!
                              Mitt glas, och i alla fall det lilatonade kålmårdstrollets är formblåsta- man roterar massan på punteln i formen - därav det "utflutna" intrycket av formen, det brukar ju annars också på slirorna i glasmassan att den är driven. Nästan alltid har ju sakerna puntelmärke också. (jag skall ju inte krånga till det - det finns ju pressglas som efterarbetats på puntel och därför har puntelmärke - och glas som formats på en speciell tång och därför saknar puntelmärke - det har pratats om det på AP förrut - jag kanske skall visa ett sån´t i morgon eller någon annan dag om jag får tid)

                              Egentligen skulle väl någon av glasexperterna här få lägga ut texten - de kan säker förklara det hela bättre än jag

                              Comment

                              Working...
                              X