Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små glas 1800-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Hirvi, mjukare kanter gillar vi !!

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Hallå Hirvi, mjukare kanter gillar vi !!
      Japp mjukt skall det va men inte drivet
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • Det finns ju otaliga små variationer, tog några som alla kanske inte riktigt hör hit, det längst till höger är ju "helslipat" - fast fusk då för de tre till höger är ju pressglas. Det lilla glaset är exempel på de jag tror är senare, tror att ölglaset också är senare jämfört med det spetsigare glaset med tjock fot mellan dem. Det med tunnformad cuppa hör väl inte heller egentligen hit, eller det längst till vänster som jag förstått i priskuranterna kallas "engelskt". Kunde ju haft med några formblåsta "refflade" som ju ofta bygger på ungerfär samma modell.Click image for larger version

Name:	20171117_211955.jpg
Views:	1
Size:	70,2 KB
ID:	566756

        Försvann de två yttersta glasen för er också?

        Comment


        • Diverse

          Kan väl lika bra visa vad jag köpte i stället för kaffekvarn. Verkar ha kommit in en hel gammalt sista tiden. Några är väl ganska vanliga 1800-talsglas men det längst till höger är jag ju mest nöjd med. De båda till vänster, det målade och de med eklöv fanns det två av.Click image for larger version

Name:	20230614_183027.jpg
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	577480


          Ser tyvärr att på mobilen syns inte glaset till vänster, men på datorn går det att se hela bilden.
          Last edited by FBQ; 2023-06-14, 19:37.

          Comment


          • FBQ,
            Jag tog mig friheten att flytta ditt inlägg till den här tråden.

            Skulle du vilja berätta något om glasen, kanske särskilt din favorit? Och gärna även om det tredje från vänster, som jag av någon anledning fastade för.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
              FBQ,
              Jag tog mig friheten att flytta ditt inlägg till den här tråden.

              Skulle du vilja berätta något om glasen, kanske särskilt din favorit? Och gärna även om det tredje från vänster, som jag av någon anledning fastnade för.
              Absolut. Mitt inlägg blir ju lite meningslöst för den som inte är insatt i 1800-talsglas, jag tänkte ju se om någon visade intresse, men det kanske dyker upp någon om flera år och vill läsa om dem, och då är det ju lika bra att det finns här.

              Jag kan ta dem i turordning från vänster:

              1. Graverat glas med bred kuppa och knapp på benet. Graverade vinrankor. oslipat puntelmärke. Gravyren var kanske inte den snyggaste jag sett - jag har sett en del nya med liknande gravyr, men i det här fallet är helt klart glasen gamla, så jag tror att den är samtida med glasen. Modellen av glas och gravyren är högsta mode runt 1830-1850, jag tror nog att de tillverkats en god bit efter, men de är det är alla fall deras huvudperiod.

              2. Snarlikt glas, men med målad dekor i stället för graverad. De bör höra till i stort sett samma åldersklass, men med enkel dekor är de ju som de föregående lite tidlösa.

              3. Ditt favoritglas - jag reagerade nog också på att det kändes ganska udda, särskilt det slipade benet. Den slipade dekoren är har vi talat om tidigare och jag har några glas av den typen tidigare. Det är ju egentligen vad som är en gustaviansk/empiredekor, men den har ju återkommit på modet i perioder. Facetterna nedtill på kuppan är ju däremot snarare typiska för mitten av 1800-talet. Att även benet är facettslipat är ju en ganska udda detalj som jag inte sett från den här tiden tidigare. Klockformig kupp är väl egentligen mest populär under empiren. Foten känns också ganska typisk runt 1850. De har trots slipningen skarpt puntelmärke. Foten är ganska tjock, och formad med fotsax som skapat en liten avsats längs fotens ovansida. Jag är mest inne på att det är från runt 1850. Empiremodeller återkommer väl på 1870-talet, men som så mycket annat i glaset pekar på runt 1850 tror jag att empiredragen snarare är kvardröjande drag från en föregående period än att de är av senare tillverkning.

              4. Kanske egentligen kunde ha utgått. Jag plockade glaset sedan jag först bara hittat det längst till höger, kanske mest för att inte bara köpa ett glas. Egentligen inget fel på det, facettslipat spetsglas, av den typ som blir modern runt 1850 och sedan håller i sig ganska länge. Med den ganska tunna platta foten och smala skaftet säger jag att det nog är ganska sent, bör nog vara sent 1800-tal. Men sådant har jag en del förrut, men tyckte det gott kunde få vara med ändå.

              5. Tistelformigt glas. De här har i litteraturen brukat sägas höra hemma 1825-1850. Knappar på benen blir ju egentligen inte moderna förrän på 1830-talet så det bör ju vara lite senare, och jag kan nog tänka mig att det tillverkas en hel del även efter 1850. De är ju dock inte lika vanliga som många av de andra 1800-talsmodellerna.

              6. Slutligen då ett empireglas, som man ju inte ser så ofta - åtminstone inte jag. Långa facetter och gravyr överst. Tyckte dekoren var ganska snygg, med ett graverat band, i vilket man slipat in små oliver, varannan på längden och varannan på tvären, och en rad med små spridda stjärnor under i olika höjd.
              Last edited by Anna-Carin; 2023-06-16, 19:16. Anledning: rättat åäö

              Comment


              • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Absolut. Mitt inlägg blir ju lite meningslöst för den som inte är insatt i1800-talsglas, jag tänkte ju se om någon visade intresse, men det kanske dyker upp någon om flera år och vill läsa om dem, och då är det ju lika bra att det finns här.

                Jag kan ta dem i turordning från vänster:

                1. Graverat glas med bred kuppa och knapp på benet. Graverade vinrankor. oslipat puntelmärke. Gravyren var kanske inte den snyggaste jag sett - jag har sett en del nya med liknande gravyr, men i det här fallet är helt klart glasen gamla, så jag tror att den är samtida med glasen. Modellen av glas och gravyren är högsta mode runt 1830-1850, jag tror nog att de tillverkats en god bit efter, men de är det är alla fall deras huvudperiod.

                2. Snarlikt glas, men med målad dekor i stället för graverad. De bör höra till i stort sett samma åldersklass, men med enkel dekor är de ju som de föregående lite tidlösa.

                3. Ditt favoritglas - jag reagerade nog också på att det kändes ganska udda, särskilt det slipade benet. Den slipade dekoren är har vi talat om tidigare och jag har några glas av den typen tidigare. Det är ju egentligen vad som är en gustaviansk/empiredekor, men den har ju återkommit på modet i perioder. Facetterna nedtill på kuppan är ju däremot snarare typiska för mitten av 1800-talet. Att även benet är facettslipat är ju en ganska udda detalj som jag inte sett från den här tiden tidigare. Klockformig kupp är väl egentligen mest populär under empiren. Foten känns också ganska typisk runt 1850. De har trots slipningen skarpt puntelmärke. Foten är ganska tjock, och formad med fotsax som skapat en liten avsats längs fotens ovansida. Jag är mest inne på att det är från runt 1850. Empiremodeller återkommer väl på 1870-talet, men som så mycket annat i glaset pekar på runt 1850 tror jag att empiredragen snarare är kvardröjande drag från en föregående period än att de är av senare tillverkning.

                4. Kanske egentligen kunde ha utgått. Jag plockade glaset sedan jag först bara hittat det längst till höger, kanske mest för att inte bara köpa ett glas. Egentligen inget fel på det, facettslipat spetsglas, av den typ som blir modern runt 1850 och sedan håller i sig ganska länge. Med den ganska tunna platta foten och smala skaftet säger jag att det nog är ganska sent, bör nog vara sent 1800-tal. Men sådant har jag en del förrut, men tyckte det gott kunde få vara med ändå.

                5. Tistelformigt glas. De här har i litteraturen brukat sägas höra hemma 1825-1850. Knappar på benen blir ju egentligen inte moderna förrän på 1830-talet så det bör ju vara lite senare, och jag kan nog tänka mig att det tillverkas en hel del även efter 1850. De är ju dock inte lika vanliga som många av de andra 1800-talsmodellerna.

                6. Slutligen då ett empireglas, som man ju inte ser så ofta - åtminstone inte jag. Långa facetter och gravyr överst. Tyckte dekoren var ganska snygg, med ett graverat band, i vilket man slipat in små oliver, varannan på längden och varannan på tvären, och en rad med små spridda stjärnor under i olika höjd.
                Ja, det är ju bökigt med de här nya redigeringsreglerna, även om jag förstår att de behövs. Jag blev utloggad medan jag skrev och då blev ju alla å, ä, ö ändrade till de här konstiga symbolerna. När jag försökte rätta tog redigeringen för lång tid så den gick inte att posta. Det kanske finns ett enklare sätt att få inlägget läsbarare igen...

                Comment


                • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Ja, det är ju bökigt med de här nya redigeringsreglerna, även om jag förstår att de behövs. Jag blev utloggad medan jag skrev och då blev ju alla å, ä, ö ändrade till de här konstiga symbolerna. När jag försökte rätta tog redigeringen för lång tid så den gick inte att posta. Det kanske finns ett enklare sätt att få inlägget läsbarare igen...
                  Tack för beskrivningarna av glasen! Det var intressant att läsa, och utifrån det du skriver så slår jag upp en del i Glasboken så jag kan se fler exempel.

                  Det är beklagligt att åäö blir konstiga när man blivit utloggad och loggar in igen för att skriva färdigt; det är något med denna versionen av forumprogramvaran som gör det, och det borde försvinna vid nästa uppgradering. Jag rättade texten genom att kopiera ut den till Notepad och göra Sök & ersätt (normalt gör jag inte det, men här ville jag ju kunna läsa inlägget ordentligt ).

                  Det finns olika sätt att komma runt det problemet:
                  • Man kan skriva hela inlägget i Notepad eller motsvarande, och inte logga in förrän man är redo att posta det.
                  • Eller så kan man trycka på Förhandsgranska såpass ofta att man inte hinner bli utloggad.
                  • Om man håller på att skriva ett inlägg, och misstänker att man kan ha hunnit bli utloggad, så finns det ett sätt att slippa konstiga tecken: Kopiera hela texten man skrivit, ladda om sidan och logga in igen den vanliga vägen (upptill i fönstret), tryck Svara igen, och klistra in texten.
                  • Behöver man rätta upp inlägget i efterhand kan man kopiera ut texten till Notepad och göra Sök & ersätt, och sen göra ett nytt inlägg med den texten i. Då kan jag ev ta bort den felaktiga dubbletten.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                    Tack för beskrivningarna av glasen! Det var intressant att läsa, och utifrån det du skriver så slår jag upp en del i Glasboken så jag kan se fler exempel.

                    Det är beklagligt att åäö blir konstiga när man blivit utloggad och loggar in igen för att skriva färdigt; det är något med denna versionen av forumprogramvaran som gör det, och det borde försvinna vid nästa uppgradering. Jag rättade texten genom att kopiera ut den till Notepad och göra Sök & ersätt (normalt gör jag inte det, men här ville jag ju kunna läsa inlägget ordentligt ).

                    Det finns olika sätt att komma runt det problemet:
                    • Man kan skriva hela inlägget i Notepad eller motsvarande, och inte logga in förrän man är redo att posta det.
                    • Eller så kan man trycka på Förhandsgranska såpass ofta att man inte hinner bli utloggad.
                    • Om man håller på att skriva ett inlägg, och misstänker att man kan ha hunnit bli utloggad, så finns det ett sätt att slippa konstiga tecken: Kopiera hela texten man skrivit, ladda om sidan och logga in igen den vanliga vägen (upptill i fönstret), tryck Svara igen, och klistra in texten.
                    • Behöver man rätta upp inlägget i efterhand kan man kopiera ut texten till Notepad och göra Sök & ersätt, och sen göra ett nytt inlägg med den texten i. Då kan jag ev ta bort den felaktiga dubbletten.
                    Tack för tipset! När det hänt kom jag ju på att det hade hänt sist, och att jag kunde ha sparat texten i notepad för att hindra att den blev förvrängd, men då var det ju redan försent...

                    Comment


                    • Jag har funderat lite mer på glaset du särskilt var intresserad av. Om jag tittar på facetterna har de ju egentligen inte de typiska facetterna från 1850- och 1860-talet (som ju även finns kvar lite senare) utan jämna facetter av en typ som även förekom tidigare. Den lätt klockformade är ju också egentligen en empireform, även om man inte brukar se den på svenska glas. Det saknar knapp på benet, vilket senare glas (så vida de inte är från 1860- 1870-talet när stråben åter blir på modet) inte brukar ha. Fottypen har jag ju upplevt är vanligast runt 1850, men det bygger ju mest på erfarenhet, jag vet inte om de kan ha förekommit tidigare. Det är är egentligen benet som känns som det verkligt udda. Jag har väl ända från början tyckt att det inte känns svenskt även om jag inte velat utesluta det. Det är helt klart inte av någon i Sverige vanlig modell alla fall.

                      Det skulle ju i så fall kunna vara äldre än jag tänker. I så fall inte runt 1850 utan kanske redan 1830 eller något sådant. Men det bör då ha varit ett tämligen påkostat glas.

                      Comment

                      Working...
                      X