Sidan 2 av 31 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 303

Ämne: Små glas 1800-tal?

Lägger ut två glas. Det första påminner om ditt första Kolm... men ditt ser mer avrundat ut i kupan ner mot benet och tycks inte ha så disktinkt avgränsade refflor mot den släta överdelen. Mitt glas har måtten 10. cm, diam. upptill 4.5 cm liksom dito på foten. De är snarlika. Skulle gärna se en ännu tydligare bild av det glaset.
    Glas nr 2 har nästan exakt samma mått som mitt första men är smalare neråt kupan och inte lika stark avgränsning från det refflade uppåt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Det var väl mest Kolmårdstrollets lilatonade glas mitt liknar, jag kan skicka en bild på resterna.
    Äjth:s ena glas är väl pressglas? - Jag undrar annars om de med skarpare formavtryck inte är lite yngre?

Ak ja, jeg har masser stående - i 2 stykker - prøver altid at lime, men det går aldrig godt

Samtliga mina glas är pressglas. Det är väl just pressglas som avhandlas här?! eller står ALLA koppar fel i mitt skåp!!?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag tyckte väl att de med så tydliga skarvar måste vara pressglas!
    Mitt glas, och i alla fall det lilatonade kålmårdstrollets är formblåsta- man roterar massan på punteln i formen - därav det "utflutna" intrycket av formen, det brukar ju annars också på slirorna i glasmassan att den är driven. Nästan alltid har ju sakerna puntelmärke också. (jag skall ju inte krånga till det - det finns ju pressglas som efterarbetats på puntel och därför har puntelmärke - och glas som formats på en speciell tång och därför saknar puntelmärke - det har pratats om det på AP förrut - jag kanske skall visa ett sån´t i morgon eller någon annan dag om jag får tid)

Egentligen skulle väl någon av glasexperterna här få lägga ut texten - de kan säker förklara det hela bättre än jag

Glastermer

Orenheter i glasmassan kallas lite olika här på PES! "Detta gäller i (glasmassan!)En (slira) blir en grov ögla i glaset! (Rampigt) längre ränder som går med i glaset, ej så grov som in slira! (Lusit) då är det mycke små blåsor i hela glasmassan, man kunde få vänta någon halvtimma på morgon innan glaset var blankt (var språket). Sten i glaset, något som inte smält ut i glasmassan! Andra föroreningar kunde komma från pipor mm, ex att tappa färgat glas i någon annans degel där dom jobbade på acord, då låg man illa till! Pressglas med puntelmärke, var ju för att värma in pjäsen på nytt i lunsen (ugn) det blev skägg i skarvarna på slitna formar då försvann det! Puntelmärke på äldre glas typ snaps-vinglas, då med puntelspiken sittande i botten värmdes överflödigt glas in i (lunsen) och sedan klipptes överflödigt glas bort med en sax, värmdes ytterligare och formades! När kom gasen? när puntelmärket försvann då sprängdes överflödigt glas bort i sliperiet och sedan värmdes kanten på en värmemaskin med gaslågor, ni får fråga om jag uttryckt mig otydligt! Ingemar N

Trevligt och informativt Hirvi. Tack för att du delar med dig. Vet du när man slutade med ett mönster över puntelmärket på pressglas?

Om det var pressglas med mönster i botten på formen (foten) och puntelmärke, då blev ju alltid p märket kvar på mönstret, på en slät fot om den inte var för sårig av punteln, kunde man slipa en stjärna mm eller rundslipa en försänkning under foten, när detta mode försvann vet jag inte,kanske någon gång början av 1900 talet, punteln kommer aldrig att försvinna, studiohytter mf använder den dagligen! man får inte bli lurad och tro att allt är gammalt med puntelmärke, jag har sett folk på loppisar riva åt sig och sagt att det är gammalt. (Puntelvarning)! Ingemar N

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Tack för fin information. Här kommer botten på glasen. Visserligen är ett sårigt puntelmärke knappas garanti för att glas är gammalt, men de här tror jag på.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tack hirvi för hjälpen med förklaringen. Jag hade fel namn på "ränderna" glasmassan, rampor skall det vara, inte sliror.
    Jag tror också att dina glas är gamla kolmårdstrollet. Det är 1850-60-talsmodell på de flesta - möjligen har pressglaset med låtsasfacetter lite yngre form. Fast glasen kan ju ha tillverkats lite senare för det - många finns ju kvar länge vid sidan om mer moderna.
    Andra glaset från höger har en fot tycker jag t. o. m. liknar lite tidigare glas 1830-40-talet.
    Fast glasexperterna här får väl korrigera mig om jag har fel.

Jag tänkte alla fall visa exempel på vad jag menade med äldre glas utan puntelmärke: glaset på bilden saknar helt puntelmärke - men kanten är ändå driven.
    Hirvi kanske kan förklara närmare varför glaset saknar puntelmärke?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •