Sidan 1 av 31 1 2 3 4 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 303

Ämne: Små glas 1800-tal?

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Små glas 1800-tal?

Hittade för en tid sedan några små starkvinsglas som jag tror är 1800-tal. Kostnaden var ringa, en femma st. Första glaset från vänster har en lilaaktig ton och det är det glas som har en bubbla. Alla fem har sårigt puntelmärke. Det skulle vara kul med lite tyckande eller vetande från Pesare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Hur höga är de Jag tycker att de tre till vänster liknar mina snapsglas. Jag tror att jag har ett med en lilaton på också
    mvh

Reg.datum
    okt 2005
    Jo det kan nog vara snapsglas. Det lilatonade glaset nr ett från vänster är 10,5 cm högt upptill 5,5 cm och foten 5 cm. Nr två, h. 10 cm upptill 5,5 cm och foten 4,5 cm. Nr tre, h. 10,5 cm upptill 4,4 cm och foten 4,5 cm. Nr fyra, h. 10,5 cm upptill 5 cm och foten knappt 6 cm. Nr fem, h. 9,5 cm upptill 4,5 cm och foten 5cm.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Det stämmer bra med mina glas som är mellan 10-11 cm.
    Jag anser själv att det är snapsglas. Jag har inte mätt upp volymen, således inte använt dem ännu som snapsglas.

om du kollar denna länken så kanske du känner igen ngt.
    http://www.precisensan.com/antikforu...ight=snapsglas
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    okt 2005
    Sammanbrottet är nära, har skrivit två långa utläggningar men blivit utloggad båda gångerna . Försöker nu igen.
    I boken Gammalt glas av Gunnar Lersjö finns det uppgifter om vinglas. På sid 19 finns ett glas som ser ut som mitt "lilatonade" och har samma höjd. Citat ur texten under bilden: Vinglas, koniskt, räfflat, skarp knopp H105mm. Kallades pressade i i Kostas priskurant 1855, "Refflade" av Eda 1862.
    På sid 106 finns bilder på glas liknande mina, de kallas vinglas och på sid 107 i texten om Vinglas står det att i Edas priskurant från 1890 finns uppgifter om 65 olika serier av vinglas i strl 80-165mm. Längre ner står det att det finns 53 olika brännvinsglas i strl 4, 5, 6½ och 7½cl.
    Det verkar som om det vi kallar snapsglas tidigare kallades brännvinsglas.

Ja och innan dess var det väl supglas de kallades. Har glas liknande dina som jag kallar snapsglas.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Blev lite avundsjuk på dina formblåsta (dvs. de som kallas refflade i priskuranten), jag har försökt leta en ersättare till ett jag lyckades slå sönder på en fest i höstas.
    Jag får lära mig att bli lite försiktigare när har druckit alkohol

Ursäkta men menar du glasen på den översta bilden?

Reg.datum
    okt 2005
    Vet inte om båda Äjth:s glas kallas refflade men det undere är det som kallas refflade i på sid 106 i boken.
    Skickar ett par bättre bilder på mina glas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •