Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är nästa heta namn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket är nästa heta namn?

    Stig Lindberg lär väl behålla sin status länge än, men vem blir nästa stora namn.
    Själv har jag märk ett ökat sug efter Signe Persson-Melin. Är hon för begränsda för att bli intressant i längden?
    Andra förslag?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Funderar på om HON inte har två saker som talar emot att HON skall bli nästa stora namn.
    1 att hon är en HON, KVINNA, DAM, TANT, GUMMA, KLIMAKTERIEKÄRRING osv, men vill egentligen inte tro att det fortfarande kan vara på det viset.
    2 som du, Ballonggreven säger att hon är begränsad. Och då tänker jag framför allt på att hennes formspråk så tydligt känns igen i hela produktionen.
    Sedan är hon inte min personliga favorit, men det beror uteslutande på nr 2. Ser gärna en kvinna som nästa heta namn.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Linda
      Funderar på om HON inte har två saker som talar emot att HON skall bli nästa stora namn.
      1 att hon är en HON, KVINNA, DAM, TANT, GUMMA, KLIMAKTERIEKÄRRING osv, men vill egentligen inte tro att det fortfarande kan vara på det viset.
      2 som du, Ballonggreven säger att hon är begränsad. Och då tänker jag framför allt på att hennes formspråk så tydligt känns igen i hela produktionen.
      Sedan är hon inte min personliga favorit, men det beror uteslutande på nr 2. Ser gärna en kvinna som nästa heta namn.
      Det är väl inte så att det faktum att formspråket är igenkänningsbart som innebär begränsningen. Stig L har väl i högsta grad ett formspråk man känner igen. Snarare är det väl så att hon är begränsad till bruksföremål.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Nja, håller med och inte. Stig L ägnade den största delen av sin skaparkraft till bruksföremål han också. Men var mer varierad. Han skapade i keramik, glas, plast, textil, designade TV apparater etc. Även om vi ser till has färger använder han dem med större glädje, eller rättare sagt, de gläder mig mer. Sedan skapade han "onyttiga" saker också. Med det vill jag säga, icke bruksföremål, men med stor nytta för våra sinnen. I mina ögon är han mer varierad.
        Men det kan också vara så att jag mer uppskattar hans fyndighet, till skillnad från Signes nyttighet. Han får mig att skratta, hon ger mig en känsla av en allvarlig urmoder. Detta har säkert inget att göra med hur de är som personer utan endast en personlig reflektion över mina känslor som betaktare och handhavare.

        Comment


        • #5
          Det är en stor artikel om Signe i senaste numret av Antik&Auktion. Hon börjar kanske bli het?

          Comment


          • #6
            Signe ligger nog bra till. Har inte hon sommarpratat nyss? (Svar: Nej - hon har pratat med Ingrid Sommar i radio!).

            Hon har gjort så ofantligt mycket, från kryddburkarna på H55 till Barca-båtarna med Kenneth Williamsson. Bestick, glas och t.o.m. betongplattor till trädgården. Fina produktioner för Rörstrand och Boda Nova.

            Jag gillar henne!

            Comment


            • #7
              Vad har Signe gjort för Rörstrand?

              Comment


              • #8
                Hon kom till Rörstrand 1980 och gjorde bland annat "Primeur" 1981.

                svenskt-porslin.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, svenskt-porslin.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                [I]It's nice to be green[/I]

                Comment


                • #9
                  Ja, både modell och dekor är hennes, men jag tycker nog att den blå eller guld är snyggare, med små parallella streck över hela ytan.

                  Comment


                  • #10
                    Intill förvandling lika är hennes modeller tycker jag. Denna är lik det vita porslin hon gjorde för Boda.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ja, hon har ju ett klart igenkännbart formspråk, kan man ju säga om man vill vara snäll. Särskilt tekannans lilla trekantiga snip är ju ett bra igennkänningstecken. Kerstin Wickman har skrivit en tjock och bra bok om henne om man är intresserad av att se det andra.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har verkligen börjat att uppskatta Signe på senare tid. Jag tycker att det är härligt med någon som är så konsekvent i sitt skapande. Det måste vara svårt att hålla sig till samma grundformer och proportioner och ändå skapa något nytt. Sen gillar jag det rena och funktionella. Har samlat på mig massor av hennes små skålar på fot i svart och vitt.
                        Önskar att jag hade råd med Rubenglasen också.

                        Comment

                        Working...
                        X