Vad är den korrekta benämningen på det här redskapet? 25 cm långt och garnet ( linan) ser ut att vara flätat hästtagel. Är jag helt fel ute här? Vilket enormt arbeta att framställa denna lina!
Vad är den korrekta benämningen på det här redskapet? 25 cm långt och garnet ( linan) ser ut att vara flätat hästtagel. Är jag helt fel ute här? Vilket enormt arbeta att framställa denna lina!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Hallå Äjth, jag skulle nog kalla din tråd "dragvinda", ett redskap man använde vid dragfiske (en gubbe rodde ekan och släpade ett drag efter båten, en annan håvade in laxöringen, harren eller gäddan. Önskar god fiskelycka och... so long...
PS. Se till att du mycket lina ute, minst äjth meter. Lägg gärna in ditt bidrag (råkade bli kul) på tråden Ljuster och gamla fiskedon.
Dragvinda. Tack för beskrivning av användningen. Vad tror du om taglet? verkar det troligt?
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Hallå igen,
Jo, man flätade gärna draglinorna för att få styrka och mjukhet. Liksom förtöjningstrossar till större fartyg. Tagel, det tror jag, men vet inte. Materialet användes både till fiske och rigg. Färgen och framför allt glansen talar för tagel. Som kottar på morfars tid hade vi ofta revar av tagel, alltid svarta. Du kan ju känna efter med fingrarna, tagel är ganska vasst och skär in i huden, så att säga.So long...
En av svagheterna med ryssjor är att dom flygande äkta japanerna relativt enkelt tar sig igenom dom.
Således ovidkommande. Skratta INTE.....
Hallå:'
Japaner... japanar....
So long
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)