Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Utställningsnummer har jag haft i tankarna hela tiden, men samtidigt har jag funderat på hur opraktiskt det blir, eftersom andelen som kasserades förmodligen var hög. Det är möjligt att man ska fundera i formnummer som journalfördes löpande ā la Hilma Persson-Hjelm.

    Men det bör ju gå att kontrollera med Röhsska, antingen genom att kika i en utställningskatalog alternativt en förteckning över de utställda föremålen eller genom att man förhör sig om den omfattande kollektion som Röhsska har enligt Nyström.
    Last edited by Kaptenen; 2010-08-05, 23:43.

    Comment


    • #62
      Av vilken anledning skulle den kasseras? Märkningen har tillkommit efter avsyningen, och vasen då har blivit utvald till kommande utställning.
      Dessutom var det säkert statushöjande för föremålet att ha deltagit i en konsthanverksutställning eller annat arrangemang.

      Om det är formnummer, så får vi titta på tänkbara konstnärer som samarbetat med A&J och som utfört liknande glasyrer.
      Helt säkra kan vi inte vara, men ändå i att numerringen är betydelsefull i sammanhanget.

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Av vilken anledning skulle den kasseras? Märkningen har tillkommit efter avsyningen, och vasen då har blivit utvald till kommande utställning.
        Dessutom var det säkert statushöjande för föremålet att ha deltagit i en konsthanverksutställning eller annat arrangemang.

        Om det är formnummer, så får vi titta på tänkbara konstnärer som samarbetat med A&J och som utfört liknande glasyrer.
        Helt säkra kan vi inte vara, men ändå i att numerringen är betydelsefull i sammanhanget.
        Jag uppfattar märkningen med järnoxid? som tillkommen efter skröjbränningen vid glaseringen. Så vasen har godkänts för glasering och glasyrbränning. Och under denna i viss mån pionjärtid för stengods, måste mycket ha kunnat hända vid den sista bränningen. Kaos eller succé när ugnen öppnas! Slutlig avsyning.

        Visst var det säkert så att det var statushöjande att föremålet deltagit på utställning- och det är det ju fortfarande.

        Comment


        • #64
          Jisses vad ni kläcker ur er medans en annan nannar kudden Jag slutar aldrig att imponeras av era kunskaper, ni är otroliga "Pöööösss på er killar"

          Comment


          • #65
            Det finns fler Höganäsbeundrare här på forumet, och det skulle vara intressant att höra vad t.ex. bengan45 och prylsnubben tror, anser eller vet.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Det finns fler Höganäsbeundrare här på forumet, och det skulle vara intressant att höra vad t.ex. bengan45 och prylsnubben tror, anser eller vet.
              AJ, AJ, AJ. det bultar och det bankar..... aj,aj,aj, får aldrig lämna mig.
              Aj, Aj, Aj, bara Du i mina tankar..........

              Inte så men nästan......

              Gamla A&J, alltså före 1920, signerade inte med Höganäs.....
              Inte heller med nummer, varför jag tror att Luchurs kanske varit med
              på Röhska 1925, precis som jag tror att min numrerade kanske var med
              på Baltiskan 1914.
              .
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Baltiskan (1914-utställningen) blev ILLA behandlad......
                Så här ser jag ut.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Var det allt Du hade att komma med?

                  Det är avundsvärd samling, och en rad ur häftet "Samtal med krukmakare i Höganäs", 1961 kan ge en fingervisning om glasyrmästaren:
                  "...Men jag som hade känt hans fader, Sigfrid Johansson, och mindes honom i glasyrverkstaden bland tusentals numrerade små stengodsbitar med glasyrprover i alla färger och förtoningar, frågade..."

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Baltiskan (1914-utställningen) blev ILLA behandlad......
                    Så här ser jag ut.
                    Jepp, nu blev det genast trevligare!
                    Det ser ut som att det kan bli ännu ett projekt, med mål att vaska fram alla tidigt numrerade AJ-vaser i landet och se vilka som verkligen kan ha deltagit på mässor.

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Jepp, nu blev det genast trevligare!
                      Det ser ut som att det kan bli ännu ett projekt, med mål att vaska fram alla tidigt numrerade AJ-vaser i landet och se vilka som verkligen kan ha deltagit på mässor.
                      Fantastiskt trevlig samling!

                      Comment


                      • #71
                        Oj så många fina Höganäsare vi hade här i lilla Saltjsö-Boo

                        Comment


                        • #72
                          You inspire me.......
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Tjusigt!!!

                            Comment


                            • #74
                              Från loppisrundan i onsdags, kommer denna lilla (7,8 cm hög) vas.
                              Märkt F 43, så det artar sig med att få ihop ett litet bildregister med tidiga nummer från A&J.
                              Kanske skulle någon kunna höra efter med Höganäs museum av vad de själva har av den här sortens möjliga utställningsföremål?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Från loppisrundan i onsdags, kommer denna lilla (7,8 cm hög) vas.
                                Märkt F 43, så det artar sig med att få ihop ett litet bildregister med tidiga nummer från A&J.
                                Kanske skulle någon kunna höra efter med Höganäs museum av vad de själva har av den här sortens möjliga utställningsföremål?
                                Apropå ditt inlägg på tråden "loppisstilleben".
                                Jag kände det på lukten...... Sa ju att den suttit som gjuten....

                                Comment

                                Working...
                                X