Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Bra kaffepris och fin vas.....vilken dag!!!!

    Comment


    • #32
      Det är den tidigaste AJ-stämpeln med raka ben på Aet, tror det var mellan 1910-20 som den stämpeln användes. Helt klart köpvärt för en guldpeng!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #33
        Fortsätter väl denna tråd med det andra Grödingeköpet. Liknande glasyr som Polssons och samma tid. Rätt häftig mynning. Vad står den målade märkningen för "B67", kan det vara en glasyr tro?
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          En härlig berättelse, bengan45.
          Den ger kannorna liv och det är roande att att tänka sig dem inbäddade i träull och skumpa runt på en skrinda!

          Fyller på med ytterligare en kanna, som mäter 9,5 cm på höjden.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Det händer inte mycket i den här tråden, trots att A&J:s produktion var stor genom åren - även om finsmakarna vill hålla sig till de första årtiondena av framställningen.

            Kom nyligen över två, mycket tidiga AJ, och börjar med den här vridna vasen i mattlysterglasyr.
            Andersson & Johansson var lika oblyga, som andra verkstäder, i att kopiera andras alster, och till exempel Baltiska utställningen i Malmö 1914 gav många intryck till att dreja och skulptera hemmavid.
            Jag vet inte om det finns en förebild till denna vas, eller om den är fritt tolkad efter någon jugendvas på utställningen.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Eftersom Gideon inte tycker det hander mycket i denna trad sa fyller jag pa med en liten skal gjord av John Anderssons hand.....jag tycker monstringen i skalen ar sa fin.....
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                Eftersom Gideon inte tycker det hander mycket i denna trad sa fyller jag pa med en liten skal gjord av John Anderssons hand.....jag tycker monstringen i skalen ar sa fin.....
                Det är den.
                Han har gjort många fina miniatyrer, och jag matchar Din med en lille en i läcker form.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Du Gideon, jag funderar pa att kopa en riktig kamera, det far vara slut pa mina halvtaskiga foton med min mobiltelefon, tycker inte du det ocksa???
                  Ps. Fatet ar 13 cm i diameter..
                  Last edited by Andres; 2009-09-20, 12:02.

                  Comment


                  • #39
                    Lite smått från Höganäs. Den största är 5,5 cm. Den bruna till vänster åkte med av bara farten. Rak stämpel Höganäs.
                    Har i princip slutat att jobba för året. Hoppas det blir lite mer tid över för mig så att jag kan vara lite aktivare här på PES.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Vet inte om jag har något mer att visa, ska titta efter.

                      Gideons vas har det där lilla extra, hur ser den andra inköpta ut? Och har inget ramlat ner från balkongräcket?

                      Hur stor är den?
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Du Gideon, jag funderar pa att kopa en riktig kamera, det far vara slut pa mina halvtaskiga foton med min mobiltelefon, tycker inte du det ocksa???
                        Ps. Fatet ar 13 cm i diameter..
                        Mjo, det tycker jag nog att Du ska göra. Dina fina föremål förtjänar bättre exponering, än skaparna av dem hade tänkt sig hittills...

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                          Lite smått från Höganäs. Den största är 5,5 cm. Den bruna till vänster åkte med av bara farten. Rak stämpel Höganäs.
                          Har i princip slutat att jobba för året. Hoppas det blir lite mer tid över för mig så att jag kan vara lite aktivare här på PES.
                          Fin samlling, Ulferic!
                          Du har varit saknad ett tag på keramiksidan - det kan aldig bli för många samlare där, lika lite som föremålen kan bli alltför få.
                          Om en vecka går en fin post på Tradera, med hela sju miniatyrer av JA. Beundra dem, även om köp inte skulle vara aktuellt - och nej, det är inte jag som säljer.
                          De är bara för läckra, de småttingarna också.

                          Tingeling, än har inget ramlat ner från balkongräcket - jag ligger ju i lä!
                          Den vridna vasen är 14 cm hög och helt intakt.

                          Den andra tidiga AJ, är en blå, 11,5 cm hög historia med inslag av vitt i skärningarna. Påminner till en del om Möller & Bögelys produktion, och har inte heller här en aning om vem som skapade skönheten.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Gideon; 2009-09-22, 00:20.

                          Comment


                          • #43
                            Intressant läsning om A&J:s tidiga verksamhetsår ur "Samtal med krukmakare i Höganäs" av Sven T. Kjellberg, med anledning av företagets 50-årsjubileum 1960, men också för att JA:s miniatyrer visats ovan:

                            "...På väggen bakom oss hänger ett inramat fotografi. Det föreställer fabriken. Arbetarna har ställt upp sig framför den. Jag räknar till fem man. Bilden är tagen 1914. I den äldsta kassaboken, som ligger farmför mig på bordet, finner jag att firman Andersson & Johansson var med på Baltiska utställningen det året.
                            - Vi satte upp en drejskiva på utställningen. Folk är alltid intresserade av att se på, när man drejar. Vi gjorde vaser, som dom fick skriva på, och sände vaserna hem till fabriken för att brännas. Först satt jag där ett tag, säjer Karl Andersson, men sedan övertog John Andersson drejningen. Han var bara fjorton år då, så det var modigt av honom att uppträda inför publiken. John är vår förste medarbetare. Han hade inte slutat skolan än så han arbetade först hos oss under lördagseftermiddagarna och ferierna. Men nästa år, 1913, var skolgången slut och då kom han för att stanna. Sedan dess har han varit vår drejare och formgivare och blivit förste man i allt arbetet."

                            Teckningen av John Andersson är ur samma häfte, med frågetecken för vem som fört ritstiftet. Möjligen är det författaren Sven Torsten Kjellberg, född 22 juni 1892 i Göteborg, död 1 december 1978 i Lund, och intendent för Kulturen i Lund 1934-1961.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Den andra tidiga AJ, är en blå, 11,5 cm hög historia med inslag av vitt i skärningarna. Påminner till en del om Möller & Bögelys produktion, och har inte heller här en aning om vem som skapade skönheten.
                              Jäklar, den gillade jag

                              Comment


                              • #45
                                Ja jäklar, jag håller med.
                                Gissar att Ville Sjöholm har ett finger med i spelet. Han jobbade ju på Möller & Bögely innan han kom till A&J. För helt klart är den M&B-inspirerad...

                                Comment

                                Working...
                                X