Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vase, hvem er designer?

    Hej, har fundet denne flotte vase på loppes! er der nogen der kender til designet, hvem har gjort den?
    mvh Bodil
    Bifogade filer

    Comment


    • Sannolikt John Andersson...

      Comment


      • Ursprungligen postat av Pani Visa inlägg
        Men det är svårt att veta vilken fransk keramik som A&J inspirerades av.
        Det dyker kanske upp mer och bättre info så småningom?
        Passar på att besvara min egen fråga, mest för dokumentationens skull.
        Från boken "Höganäs från stenålder till millenieskifte":

        "Djärvt nog inledde man redan på 1910-talet med att försöka ta fram ett modernt högbränt stengods efter fransk förebild. Glasyrmästaren Sigfrid Johansson (1879-1949) hade studerat utländsk fack-litteratur och höll kontakt med Patrick Nordström som experimenterade i Köpenhamn. Idémässigt var detta snarast avantgardistiskt. I en ensam "sten-luda" längst nere vid Jompes gjordes försök med det radikala starkeldsgodset. Formmässigt är de vaser man producerade i flesta fall grova och enkla, men glasyrerna är livliga och flammande. Några av dem visades på Baltiska utställningen i Malmö 1914. Mängden i dag kända föremål är inte stor. Experimenten med stengodset lades snart åt sidan; inte förrän 1943 skulle det återupptas kontinuerligt och då med helt annan kraft. Affärs-framgångarna kom istället med lergodset."

        Comment


        • Fyller på tråden med ett större fat (cirka 30 cm), från 1920-tal.

          Click image for larger version

Name:	138C5613-4AF4-4021-8F57-C71D3A30C467.jpg
Views:	1
Size:	74,3 KB
ID:	573205

          Click image for larger version

Name:	EA792DD5-BEA5-47F9-B987-EE986E261A83.jpg
Views:	1
Size:	121,8 KB
ID:	573206

          Comment


          • Bjussa gärna på stämpeln för oss AJ-nördar.

            Comment


            • Absolut, Prylsnubben! Den kommer här!

              Jag trodde inte att den skulle tillföra så mycket nytt till diskussionen, så därför lade jag inte med den, men man vet aldrig. Jag tycker att både dekoren och glasyren är något alldeles fantastiskt på det här fatet. Otroligt häftigt att Sigfrid Johansson lyckades få till den här mattlystern med, vad jag har förstått, ganska experimentella metoder. När jag läser i böcker så förstår jag att alla de här skånska ”pionjärerna” (Johansson, Böckman, Hamberg, Nordström etc) kände varandra, och samarbetade i omgångar. Det skulle ha varit så kul att få ta del av de diskussionerna!


              Click image for larger version

Name:	94A40F16-8B90-45F7-9885-DC97A2CC1E7F.jpg
Views:	1
Size:	96,1 KB
ID:	573207

              Comment


              • Numret under (516) kan tyda på att den varit men på
                någon utställning, förslagsvis Göteborgsutställningen 1923.

                Comment


                • Det är en bra teori, Prylsnubben. Jag har några mindre föremål i samma stil, och de har numren 452 och 511, förutom två lodräta streck. Marie Rehnberg skriver om siffrorna ”I enstaka fall målades även i botten ett flersiffrigt nummer som bör vara en glasyrbeteckning”, men jag undrar om jag inte också är inne lite på ditt spår, att det är någon form av katalognummer eller liknande. Bifogar även en bild från Rehnbergs bok, med numrerade föremål, dock ett annat numreringssätt.

                  Click image for larger version

Name:	B9143E26-2947-4A27-A084-31F14BB4E571.jpg
Views:	1
Size:	78,9 KB
ID:	573208

                  Click image for larger version

Name:	1AB77351-4427-4FD4-9853-08F5489AB2C7.jpg
Views:	1
Size:	95,0 KB
ID:	573209

                  Click image for larger version

Name:	B8C02666-9C2A-4DAF-9FDB-C0F6568EDB00.jpg
Views:	1
Size:	102,1 KB
ID:	573210

                  Comment


                  • Marie Rehnberg beskriver i sin bok om Höganäs Keramik bl a föremål från 1930-talet. Wiener Werkstätte Stil (eller Vienna Workshops Style) finns med. Den här vasen är typisk och igår hittade jag den för en struntsumma (= 15 SEK). Glasyren är enligt samma källa "Ausscheidungsglasyr" från Tyskland - en skärningsglasyr. Vasen är 12 cm hög och 10,5 cm Ø i öppningen.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2020-07-04, 11:34.

                    Comment


                    • Hittade en till gammal vas från Höganäs, lite Kähler stil nästan. Tror denna är lite nyare, men svårt att se om det står något nummer under.

                      Click image for larger version

Name:	H1.jpg
Views:	1
Size:	54,2 KB
ID:	574746

                      Click image for larger version

Name:	H2.jpg
Views:	1
Size:	142,0 KB
ID:	574747

                      Comment


                      • Det var inte bra det här, väcket ett svagt minne av att jag har eller har haft en extrem någonting som Herrman K hade gjort själv förmodligen?
                        Får man försöka glömma igen!

                        Comment


                        • Så här står det i "Höganäs Keramik" (2003) av Marie Rehnberg, om den här sortens dekorerade vaser:
                          "Sjöholm hade tidigare varit verksam i Danmark och tillägnat sig ett rustikt danskt manér som utgick från dekorering med färgade leror målade eller spritsade på det engoberade, vitbrännande föremålet. Framställningen exempelvis vid Herman Kähler i Næstved i Danmark, vilken för övrigt dominerades helt av hornmålningen, inspirerade eller ibland rent av kopierades."

                          Click image for larger version

Name:	Sex vaser AJ Höganäs 2.jpg
Views:	1
Size:	106,6 KB
ID:	574750

                          Ville Sjöholm (1896–1961) var alltså den som introducerade det danska sättet att hornmåla hos AJ. Ingen av de pjäser jag sett, vid dennes korta anställningstid 1922–24 hos AJ, har något artikelnummer., eller ens signatur. Det är möjligt att produktionen fortsatte sedan, men det är inget som är belagt.

                          Click image for larger version

Name:	A&J Trattvas 1.jpg
Views:	1
Size:	80,1 KB
ID:	574751
                          Ett exempel på oblyg kopiering av Kählers produktion.

                          Click image for larger version

Name:	A&J Trattvas 2.jpg
Views:	1
Size:	88,3 KB
ID:	574752

                          Comment

                          Working...
                          X