Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Googlade på Fagerberg och hittade originalet till din björn, de hade låtit bli en del av basen men annars var det en klockren kopia. Kan min också vara en avbildning tro? Tog inget kort av AJ-stämpeln men den har de raka tidiga benen på Aet.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #17
      Ingen som vill gissa på keramiker/konstnär?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #18
        Gissa, nej, det vill jag helst inte göra - däremot känna feelingen och den här pjäsen känns mycket Knud Kyhn.
        Vid invertering av stämpelbilden, tycker jag mig skymta ett KK på rad (inte det typiskt staplade) till höger om AJ-stämpeln.
        Om Du vinner UV-lampan, så kan Du ju inviga den med att lysa just där?

        Flera framstående danskar, och så förstås Patrick Nordström, har gästspelat hos A&J, så varför inte KK också? Vagt tycker jag mig ha läst om det för länge sedan någonstans.
        bengan45 kanske kan förkasta eller nervöst stödja den tanken...

        Det är museiklass på Din skulptur, Tingeling.

        Comment


        • #19
          Har nu några som jag ska kontakta tack vare Gideon tack så mycket! Tycker själv att den håller lite högre klass så det här köpet är jag väldigt nöjd med.

          Har en UVlampa redan men det visar inget mer, tycker fortfarande att det står något med C och kanske 4 bokstäver till men det är svårt att se. KK är en möjlighet, har för mig att han föddes 1880 någongång så åldersmässigt är det möjligt.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #20
            KP; tycker jag mig se.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #21
              Stödjer din tanke fullt ut, Gideon. Vacker pjäs i Knud Kyhns stil, kan det vara någon annan?

              Stort grattis till ett bra köp, Tingeling.

              Comment


              • #22
                Tackar för uppslagen, letar nu vidare med hjälp av det.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #23
                  Det är inte ofta man ser figuriner, statyetter och skulpturer från A&J. bengan45s som Tingelings exemplarer sticker verkligen ut i sina höga, konstnärliga kvaliteter.
                  Här är en betydligt enklare, men ändå charmig och rätt mager elefant från någon gång på 1930-talet möjligen. Har ingen aning om vem som är skulptören här. Vet någon?

                  Har Du fått svar från andra håll ännu, ang Dina björnar, Tingeling?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Nej Gideon, inget svar än.

                    Elefanten är inte så ovanlig men oftast har den skador så det är inte ofta man ser en hel, hur är din?
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #25
                      Den har ett glasyrsläpp ovanför ena ögat och ett ställe vid snabeln där det inte täckt helt. I övrigt välhållen.
                      På en trampdyna finns annat instämplat, som är knepigt att tyda, såvida det helt enkelt inte är avtryck av verktyg eller ugnsställning...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Läcker glasering på en mycker fin pjäs, bengan45!
                        Copyrighten var det inte mycket bevänt med på den tiden, men i detta fall tror jag inte att A&J skulle våga sig på en avgjutning utan ett avtal med konstnären?
                        Om Carl Fagerberg (1878-1948) kan man hitta rätt mycket på nätet, förutom vad som redan finns i böcker.
                        Det skulle vara intressant, inte minst för Din kartläggning, att ta reda på de faktiska omständigheterna. Ett annat exempel är en ljust brun porslinslo på sockel, från 1915, jag har hemma och den är signerad. Men vem tillverkaren är, är osäkert, eftersom den endast har tre uppsättningar bokstavsinstämplingar. Kan vara Rörstrand, men därtill måste fler, likadana exemplar, jämföras.
                        Det är lustigt, för i en annan tråd tipsade jag om Anbytarforum ang. Lundgrensläkten, och nu stötte jag direkt på Fagerberg vid en enkel sökning:
                        "...Son i familjen var skulptören Carl Fagerberg, "pappa" till bl a björnarna utanför Naturhistoriska Museet och "Kulstötaren" utanför Sthlms Stadion."
                        Hej!
                        Kan det vara en sån här lo du har i bokhyllan! Märkningen i botten är inte särskilt tydlig men har försökt fota av den för ev jämförelses skull.
                        Söffe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Det är exakt samma lo!
                          Men Din är snyggare i glasyren, medan lon härhemma har helltäckande glasyr, utan skiftningar. Var rädd om Ditt exemplar.

                          Comment


                          • #28
                            Lyfter tråden med fyra marmorerade kannor från A&J:s tidiga 1920tal.
                            Ingen är den andra lik. De är ofta söndriga på mässor och loppisar, och här har några av dem tappat lite i glasyr, men charm och allmogekaraktär saknas inte.
                            Den sista kannan, som visar båda sidorna, är en karamell för ögonen.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Gideon; 2009-03-21, 23:34.

                            Comment


                            • #29
                              När jag såg de här vackra marmorerade kannorna kom jag direkt att tänka på ett avsnitt ur Ovar Nilssons nedteckningar, där han på ett både målande och gripande sätt berättar om resandeparet Orlando, som handlade med keramik:

                              "När Höganäsbolaget avvecklade sin hushållstillverkning av keramik flyttade Orlando och hans hustru över sina inköp till Andersson-Johansson's keramikfabrik där jag var anställd.
                              Där inköpte de mjölkfat, spillkummar, flåfat, ttillbringare, gräddkannor, sockerskålar, omelettformar med flera olika modeller.
                              Jag minns särskilt hur glad Orlandos hustru var för de så kallade marmorerade sakerna, där flera olika färger flöt in i varandra.

                              Det var en festlig syn när de for iväg med sin last av kärl, eller "Kar" som de sade, väl emballerade i träull med en segelduk spänd över lasset. Orlando, stor som ett hus, satt på kuskbocken och signalerade avsked med en pisksnärt som ljöd som ett pistolskott.

                              Den lilla skintorra gumman sprang vid sidan om vagnen tills de kom upp för backen, där hon kvickt som en liten skogsmus trampade på hjulets navring och i full galopp hoppade upp och satte sig vid sidan av sin jättestore man. Jag såg dem en mörk kväll komma körande i hällande ösregn och motvind. Orlando satt lika käckt på kuskbocken med sin jättestora slokhatt långt nerdragen över ansiktet, de stora mustascherna hängde våta ner runt hakan. Tätt intill honom satt den lilla hustrun insvept i sin dyblöta gamla schal.

                              Det var beklämmande att se dessa gamla människor komma där ute på landsvägen. Man tyckte inte det var riktigt rätt att ett par så gamla människor skulle behöva ligga ute och fara så illa på vägarna för att få till lite mat för dagen, men vi som kände till deras livsföring visste att detta var deras liv, som de inte ville byta mot något annat..."

                              Detta var i mitten på 1920-talet.

                              Comment


                              • #30
                                Andersson & Johansson numrerade vaser

                                Byalaget i Hammarlövs socken (0,5 km utanför Trelleborg) hade tur med vädret idag när de anordnade den traditionella Hammarlövsdagen. Loppis, ponnyridning, lotteri, utställning av gamla traktorer, kaffeservering och korv med bröd i direkt anslutning till kyrkogården, samlade många människor. Och inte var det hutlösa priser! Bjöd min mor på kaffe med två kakor och betalade det facila priset 10 kronor. Samma summa inhandlades AJ-vasen för vid loppisen och om inte jag är helt ute och reser bör den vara ganska tidig i AJ:s
                                produktion. 8,5 cm hög och rinnglasyr har jag läst att det kallas.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X