Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av svedq Visa inlägg
    Prislappen är skriven med blyerts
    Prislappen ser ut vara från 1950/60-talen och jag minns sådana etiketter på bruks- och prydnadsvaror i till exempel handelsboden i skärgården. Det kan ju tänkas att skålen legat mycket länge som osåld i affären och fått "uppgraderade" prislappar genom åren - trots att den är från tiden runt 1933 ungefär.

    Vi låter ett stycke ur häftet "Samtal med krukmakare i Höganäs" (1960) komma till tals, även om den redan är återgiven i någon annan tråd:
    "-Vi körde kanske lite för länge med det, säjer John Andersson. Då jag började resa 1932 minns jag att det var rätt mycket mattlyster med i kollektionen. När jag kom till Göteborg och visade våra prover hos ett stort varuhus, så ville inköpschefen inte ha något med mattlyster.
    -Varför gör ni sånt där, sa han, kan ni inte få fram någonting sånt här istället. Och han plockade fram vaser med enfärgade glasyrer, gröna med röda öron, och sådana som hade en grön, flammig glasyr. Jag talade ju om detta, när jag kom hem.
    Så försökte vi oss på den stilen. Vi gjorde faktiskt en grön glasyr och en beigefärgad och vi satte också andra kulörer på öronen.
    -Det kommer jag mycket väl ihåg, infaller Sigfridsson. Året därpå var jag med dej, John, och reste. Då hade vi icke någon mattlyster med oss, men mycket av den nya sorten. Det var Wiener Werkstätte-perioden och förebilderna var sådana saker som Goldscheider och andra tillverkade i Wien och Tyskland. I kollektionen hade vi bl.a. askfat med hundar på i en tomatröd glasyr. Glasyren köpte vi förresten från tyska firmor som också var leverantörer till andra in- och utländska fabrikanter. Allt kom så att säga från samma källa så det blev icke stor skillnad på vad vi och de gjorde.
    En fördel hade vi ju i den röda Kvidingeleran. Glasyrerna föll bättre ut än på den vita tyska leran, blev effektfullare och mustigare."

    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
    Mitt lilla bidrag till tråden! Ett litet fat? eller vad är det egentligen?? 14 cm i diameter och raka kanter invändigt.
    För mig är det ett behändigt och stadigt askfat.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      För mig är det ett behändigt och stadigt askfat.
      Ja som rökare så är du väl kapabel att aska i det mesta

      Comment


      • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
        Ja som rökare så är du väl kapabel att aska i det mesta
        Ja, den duger gott att fimpa i, och bland annat på 1940-talet rökte många askfatslösa svenskar som borstbindare och de kunde fimpa hursomhelst och överallt.
        Idag är rökningen mer förfinad och diskret, och askning görs med fördel i bättre askfat med klass.
        Som Ditt.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Ja, den duger gott att fimpa i, och bland annat på 1940-talet rökte många askfatslösa svenskar som borstbindare och de kunde fimpa hursomhelst och överallt.
          Idag är rökningen mer förfinad och diskret, och askning görs med fördel i bättre askfat med klass.
          Som Ditt.
          Det känns inte som ett askfat, mer som om det suttit en del invändigt, eller att det är nån typ av coaster??

          Comment


          • B 59

            Här en 10 cm hög vas märkt B 59 och A&J. Höganäs finns inte med men rester av något syns vid övre delen av femman.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Här en 10 cm hög vas märkt B 59 och A&J. Höganäs finns inte med men rester av något syns vid övre delen av femman.
              Grattis till en tidig A&J ( före 1920), utan Höganästämpeln Lars M.

              Comment


              • Här en liten skål eller fat från Höganäs. 16 cm i diam.
                Bifogade filer

                Comment


                • Det här 14 cm höga, grönglaserade kruset väckte bryderier hos mig, just för att form och dekorsätt är något som jag förknippar med F.B. Stenbäck, Elfstrands i Sjöbo och andra skånska krukmakare på 1910- och 20talen.

                  Månne var någon av medarbetarna därifrån av dem hos A&J, eller så provade verkstaden sig fram i sin strävan att få avsättning i produktionen.
                  Kuriös är kruset i allafall, och den har nu intagit en plats på ett hörnbord, jämsides med gröna fat av Edvin Larsson och Harald Östergren.

                  Click image for larger version

Name:	AJ-krus sgrafitto 1.JPG
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	539375

                  Click image for larger version

Name:	AJ-krus sgrafitto 2.JPG
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	539376

                  Click image for larger version

Name:	AJ-krus sgrafitto 3.JPG
Views:	1
Size:	38,1 KB
ID:	539377

                  Click image for larger version

Name:	AJ-krus sgrafitto 4.JPG
Views:	1
Size:	36,2 KB
ID:	539378

                  Click image for larger version

Name:	AJ-krus sgrafitto 5.JPG
Views:	1
Size:	42,5 KB
ID:	539379

                  Comment


                  • Jag reagerar som du. Hade man inte vänt på den hade jag gissat på Elfstrands.

                    Comment


                    • Den här 18 cm höga vasen i lystrande rött, var omöjlig att motstå härförleden.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-rödlystervas 1.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	542642

                      Click image for larger version

Name:	AJ-rödlystervas 2.jpg
Views:	1
Size:	25,0 KB
ID:	542643

                      Att den sedan är ristad med AJ:s tidiga märkning, gjorde inte heller saken sämre.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-rödlystervas 3.jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	542644

                      Comment


                      • Ingen miniatyr

                        En cylinder med tät matt mörkgrön glasyr och gjord i stengods fick följa med hem trots påbud om återhållsamhet. 17,5 cm hög och 7 cm Ø och tydlig sign JA.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • En tidig A&J utan "Höganäs" och med lite annorlunda glasyr.

                          Mvh
                          Emil
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • ...och en John Andersson.

                            Mvh
                            Emil
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Den tidiga A&J är riktigt fin!
                              Lekfull och trevlig som bara den. Hur är det med höjden?

                              Inget fel på Din JA, men för mig är gamlingen strået vassare.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Den tidiga A&J är riktigt fin!
                                Lekfull och trevlig som bara den. Hur är det med höjden?

                                Inget fel på Din JA, men för mig är gamlingen strået vassare.
                                Jag är böjd att hålla med! "Gamlingen" är 13,5 cm hög.

                                Mvh
                                Emil

                                Comment

                                Working...
                                X