Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

    Finns det någonstans en förteckning över vilka olika formgivare det fanns på Andersson & Johansson? Eller var allt deras egen design? Hittar inget på Höganäs keramiksida att det finns fler men läste att tex Holm började arbeta för dem redan som 14åring, han var väl inte formgivare så tidigt men det måste väl finnas andra. Kan tex Cube ha arbetat där?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Jag är inget vidare på keramik trots att jag bor på orten men jag läste en artikel i Antik & Auktion nr 7/8 2003 igår. Den hette "Historien om Höganäs - brukskeramik med äkta hantverkskänsla". Artikeln byggde på Marie Rehnbergs bok "Höganäs Keramik AB" som då var nyligen utkommen. Den handlar om A & J från starten 1909 till ca 1970 då man övergick till enbart stengodsproduktion. John Andersson (anställd 1913-69, ej släkt med den ena delägaren Karl Andersson) var tongivande och sedan anställde man utifrån Mette Doller på 50-talet och Hertha Bengtson 1965.

    Comment


    • #3
      Det är ungefär de uppgifter jag har men jag söker efter namngivna formgivare/arbetare som fanns runt 20-30 talet. Har lånat ut en bok om höganäs men har för mig att det var knapphändiga uppgifter om AJ även där. Har köpt en sak som har en signatur som inte riktigt är läsbar förrutom att det börjar på C, det var därför jag funderade på Cube som var verksam på Nyman &Nyman under 30talet. Antagligen återigen en sak som kommer ligga i bakhuvudet tills man stöter på några uppgifter.

      Lyckliga dig som bor i närheten, åkte för ett par år sedan till Höganäs enbart för att gå på museumet men de hade stängt tidigare den dagen av någon anledning så vi kom aldrig in. Ska göra ett försök i sommar igen!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Nu är jag nog ute på hal is, men jag tror inte att det fanns någon direkt formgivare på den tiden, förutom möjligen John Andersson. Och naturligtvis Andersson & Johansson själva.
        Mycket gjordes nog på inspiration utifrån.
        Sune G Svensson och Ville Sjöholm skall ju ha varit anställda på den tiden. Åtminstonde Sjöholm kan säkert ha bidragit till formgivningen eftersom han utbildat sig både i Göteborg och Köpenhamn samt även arbetat på bl.a. Ipsens enke innan han kom till A&J.
        Sune G Svensson, som fick sin utbildning efter tiden på verkstaden, kanske även bidrog med ideér.
        Ovar Nilsson, som senare startade "Krukmakaren i Höganäs" var verksam hos A&J från slutet av 1920-talet och fram till början av 1940-talet, mestadels som drejare.
        H-E Rosenkvist är ju en annan som senare startade egen verkstad och blev ett tämligen känt namn.

        Jag har sett att Höganäs-experten "Bengan45" har varit inne på AP några gånger under de senaste dagarna. Förhoppningsvis hittar han denna tråd, och kan komma med utförligare upplysningar.

        Comment


        • #5
          Hade inte Rhenbergs bok! Var tvärsäker på att den stog någonstans i bokhyllan men den saknades så den är beställd nu. Ska lägga in ett kort under dagen på både sign och sak.I höganäsboken så står det att AJ gjorde saker som närmade sig det danska stengodset i dimmiga färger, kan vara en sån.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Bengt H: Du har fast mark under fötterna med din korrekta beskrivning. Kan bara tillägga att man även hämtade inspiration från Kählerfabriken i Danmark.
            Jag lägger ut två bilder från 1920-talet med dåtidens medarbetare

            Fr v Sune G Svensson, Ovar Nilsson och Hans-Erik Rosenkvist.
            Drejaren Valfrid Svensson, John Andersson som blev formgivare och
            dekoratören Ville Sjöholm
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Mycket trevligt att få se tidiga bilder på sina idoler. Tack för det Bengan.

              Comment


              • #8
                Flera framstående keramiker har mellanlandat hos A&J under sina lärospån och karriärer, och jag skulle också vilja se en fullständig förteckning över dem alla!
                Det blir ett jobb för höganäsbon, som skulle kunna gå igenom lönelistor och styrelseprotokoll, om de nu någonstans finns bevarade?
                Lägger på nytt till Kählerinspirerade vaser från A&J.
                Skulle Du kunna visa fram den C-signerade "saken", Tingeling?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ovanligt vacker Kählerinspirerad AJ-vas:

                  Hvis du gerne vil prøve noget nyt, og hvis du ikke har den store erfaring med at kigge på og nyde abstrakt kunst, bør du måske overveje at give det et skud til.

                  Comment


                  • #10
                    Jo, det håller jag med om.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, det var ju en överraskning, Gideon...

                      Gratulerar!!! Den hade passat i min bokhylla också...

                      Comment


                      • #12
                        Världen kan vara liten ibland.
                        Törs man fråga: Får vi se vad Din bokhylla rymmer av keramik, bengan45?

                        Comment


                        • #13
                          Min bokhylla är ganska tom nuförtiden, eftersom jag numera satsar mest på dokumentation av Höganäs keramikhistoria, men enstaka intressanta föremål finns det alltid plats för, t ex denna björnhona med unge som är en direkt avgjutning av en bronsskulptur av Carl Fagerberg.
                          T o m Fagerbergs signatur finns med. Mönsterskydd och copyright mm var tydligen helt okända begrepp vid 1900-talets början...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Passar på att visa bilder på några A&J-föremål som jag tror är från tiden, d.v.s. 1920-, 30-tal.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Läcker glasering på en mycker fin pjäs, bengan45!
                              Copyrighten var det inte mycket bevänt med på den tiden, men i detta fall tror jag inte att A&J skulle våga sig på en avgjutning utan ett avtal med konstnären?
                              Om Carl Fagerberg (1878-1948) kan man hitta rätt mycket på nätet, förutom vad som redan finns i böcker.
                              Det skulle vara intressant, inte minst för Din kartläggning, att ta reda på de faktiska omständigheterna. Ett annat exempel är en ljust brun porslinslo på sockel, från 1915, jag har hemma och den är signerad. Men vem tillverkaren är, är osäkert, eftersom den endast har tre uppsättningar bokstavsinstämplingar. Kan vara Rörstrand, men därtill måste fler, likadana exemplar, jämföras.
                              Det är lustigt, för i en annan tråd tipsade jag om Anbytarforum ang. Lundgrensläkten, och nu stötte jag direkt på Fagerberg vid en enkel sökning:
                              "...Son i familjen var skulptören Carl Fagerberg, "pappa" till bl a björnarna utanför Naturhistoriska Museet och "Kulstötaren" utanför Sthlms Stadion."

                              Comment

                              Working...
                              X