Sidan 4 av 25 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 14 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 243

Ämne: Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Bra kaffepris och fin vas.....vilken dag!!!!

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det är den tidigaste AJ-stämpeln med raka ben på Aet, tror det var mellan 1910-20 som den stämpeln användes. Helt klart köpvärt för en guldpeng!

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Fortsätter väl denna tråd med det andra Grödingeköpet. Liknande glasyr som Polssons och samma tid. Rätt häftig mynning. Vad står den målade märkningen för "B67", kan det vara en glasyr tro?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    En härlig berättelse, bengan45.
    Den ger kannorna liv och det är roande att att tänka sig dem inbäddade i träull och skumpa runt på en skrinda!

Fyller på med ytterligare en kanna, som mäter 9,5 cm på höjden.

Reg.datum
    aug 2005
    Det händer inte mycket i den här tråden, trots att A&J:s produktion var stor genom åren - även om finsmakarna vill hålla sig till de första årtiondena av framställningen.

Kom nyligen över två, mycket tidiga AJ, och börjar med den här vridna vasen i mattlysterglasyr.
    Andersson & Johansson var lika oblyga, som andra verkstäder, i att kopiera andras alster, och till exempel Baltiska utställningen i Malmö 1914 gav många intryck till att dreja och skulptera hemmavid.
    Jag vet inte om det finns en förebild till denna vas, eller om den är fritt tolkad efter någon jugendvas på utställningen.

Reg.datum
    feb 2007
    Eftersom Gideon inte tycker det hander mycket i denna trad sa fyller jag pa med en liten skal gjord av John Anderssons hand.....jag tycker monstringen i skalen ar sa fin.....

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Eftersom Gideon inte tycker det hander mycket i denna trad sa fyller jag pa med en liten skal gjord av John Anderssons hand.....jag tycker monstringen i skalen ar sa fin.....
    Det är den.
    Han har gjort många fina miniatyrer, och jag matchar Din med en lille en i läcker form.

Reg.datum
    feb 2007
    Du Gideon, jag funderar pa att kopa en riktig kamera, det far vara slut pa mina halvtaskiga foton med min mobiltelefon, tycker inte du det ocksa???
    Ps. Fatet ar 13 cm i diameter..
    Senast redigerat av Andres den 2009-09-20 klockan 11:02.

Lite smått från Höganäs. Den största är 5,5 cm. Den bruna till vänster åkte med av bara farten. Rak stämpel Höganäs.
    Har i princip slutat att jobba för året. Hoppas det blir lite mer tid över för mig så att jag kan vara lite aktivare här på PES.

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Vet inte om jag har något mer att visa, ska titta efter.

Gideons vas har det där lilla extra, hur ser den andra inköpta ut? Och har inget ramlat ner från balkongräcket?

Hur stor är den?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •