Sidan 2 av 24 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 238

Ämne: Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ja, det var ju en överraskning, Gideon...

Gratulerar!!! Den hade passat i min bokhylla också...

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Världen kan vara liten ibland.
    Törs man fråga: Får vi se vad Din bokhylla rymmer av keramik, bengan45?

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Min bokhylla är ganska tom nuförtiden, eftersom jag numera satsar mest på dokumentation av Höganäs keramikhistoria, men enstaka intressanta föremål finns det alltid plats för, t ex denna björnhona med unge som är en direkt avgjutning av en bronsskulptur av Carl Fagerberg.
    T o m Fagerbergs signatur finns med. Mönsterskydd och copyright mm var tydligen helt okända begrepp vid 1900-talets början...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Passar på att visa bilder på några A&J-föremål som jag tror är från tiden, d.v.s. 1920-, 30-tal.

Reg.datum
    aug 2005
    Läcker glasering på en mycker fin pjäs, bengan45!
    Copyrighten var det inte mycket bevänt med på den tiden, men i detta fall tror jag inte att A&J skulle våga sig på en avgjutning utan ett avtal med konstnären?
    Om Carl Fagerberg (1878-1948) kan man hitta rätt mycket på nätet, förutom vad som redan finns i böcker.
    Det skulle vara intressant, inte minst för Din kartläggning, att ta reda på de faktiska omständigheterna. Ett annat exempel är en ljust brun porslinslo på sockel, från 1915, jag har hemma och den är signerad. Men vem tillverkaren är, är osäkert, eftersom den endast har tre uppsättningar bokstavsinstämplingar. Kan vara Rörstrand, men därtill måste fler, likadana exemplar, jämföras.
    Det är lustigt, för i en annan tråd tipsade jag om Anbytarforum ang. Lundgrensläkten, och nu stötte jag direkt på Fagerberg vid en enkel sökning:
    "...Son i familjen var skulptören Carl Fagerberg, "pappa" till bl a björnarna utanför Naturhistoriska Museet och "Kulstötaren" utanför Sthlms Stadion."

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Googlade på Fagerberg och hittade originalet till din björn, de hade låtit bli en del av basen men annars var det en klockren kopia. Kan min också vara en avbildning tro? Tog inget kort av AJ-stämpeln men den har de raka tidiga benen på Aet.

Reg.datum
    aug 2005
    Ingen som vill gissa på keramiker/konstnär?

Reg.datum
    aug 2005
    Gissa, nej, det vill jag helst inte göra - däremot känna feelingen och den här pjäsen känns mycket Knud Kyhn.
    Vid invertering av stämpelbilden, tycker jag mig skymta ett KK på rad (inte det typiskt staplade) till höger om AJ-stämpeln.
    Om Du vinner UV-lampan, så kan Du ju inviga den med att lysa just där?

Flera framstående danskar, och så förstås Patrick Nordström, har gästspelat hos A&J, så varför inte KK också? Vagt tycker jag mig ha läst om det för länge sedan någonstans.
    bengan45 kanske kan förkasta eller nervöst stödja den tanken...

Det är museiklass på Din skulptur, Tingeling.

Reg.datum
    aug 2005
    Har nu några som jag ska kontakta tack vare Gideon tack så mycket! Tycker själv att den håller lite högre klass så det här köpet är jag väldigt nöjd med.

Har en UVlampa redan men det visar inget mer, tycker fortfarande att det står något med C och kanske 4 bokstäver till men det är svårt att se. KK är en möjlighet, har för mig att han föddes 1880 någongång så åldersmässigt är det möjligt.

KP; tycker jag mig se.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •