Sidan 1 av 24 1 2 3 4 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 239

Ämne: Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Aj [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Finns det någonstans en förteckning över vilka olika formgivare det fanns på Andersson & Johansson? Eller var allt deras egen design? Hittar inget på Höganäs keramiksida att det finns fler men läste att tex Holm började arbeta för dem redan som 14åring, han var väl inte formgivare så tidigt men det måste väl finnas andra. Kan tex Cube ha arbetat där?

Jag är inget vidare på keramik trots att jag bor på orten men jag läste en artikel i Antik & Auktion nr 7/8 2003 igår. Den hette "Historien om Höganäs - brukskeramik med äkta hantverkskänsla". Artikeln byggde på Marie Rehnbergs bok "Höganäs Keramik AB" som då var nyligen utkommen. Den handlar om A & J från starten 1909 till ca 1970 då man övergick till enbart stengodsproduktion. John Andersson (anställd 1913-69, ej släkt med den ena delägaren Karl Andersson) var tongivande och sedan anställde man utifrån Mette Doller på 50-talet och Hertha Bengtson 1965.

Reg.datum
    aug 2005
    Det är ungefär de uppgifter jag har men jag söker efter namngivna formgivare/arbetare som fanns runt 20-30 talet. Har lånat ut en bok om höganäs men har för mig att det var knapphändiga uppgifter om AJ även där. Har köpt en sak som har en signatur som inte riktigt är läsbar förrutom att det börjar på C, det var därför jag funderade på Cube som var verksam på Nyman &Nyman under 30talet. Antagligen återigen en sak som kommer ligga i bakhuvudet tills man stöter på några uppgifter.

Lyckliga dig som bor i närheten, åkte för ett par år sedan till Höganäs enbart för att gå på museumet men de hade stängt tidigare den dagen av någon anledning så vi kom aldrig in. Ska göra ett försök i sommar igen!

Nu är jag nog ute på hal is, men jag tror inte att det fanns någon direkt formgivare på den tiden, förutom möjligen John Andersson. Och naturligtvis Andersson & Johansson själva.
    Mycket gjordes nog på inspiration utifrån.
    Sune G Svensson och Ville Sjöholm skall ju ha varit anställda på den tiden. Åtminstonde Sjöholm kan säkert ha bidragit till formgivningen eftersom han utbildat sig både i Göteborg och Köpenhamn samt även arbetat på bl.a. Ipsens enke innan han kom till A&J.
    Sune G Svensson, som fick sin utbildning efter tiden på verkstaden, kanske även bidrog med ideér.
    Ovar Nilsson, som senare startade "Krukmakaren i Höganäs" var verksam hos A&J från slutet av 1920-talet och fram till början av 1940-talet, mestadels som drejare.
    H-E Rosenkvist är ju en annan som senare startade egen verkstad och blev ett tämligen känt namn.

Jag har sett att Höganäs-experten "Bengan45" har varit inne på AP några gånger under de senaste dagarna. Förhoppningsvis hittar han denna tråd, och kan komma med utförligare upplysningar.

Reg.datum
    aug 2005
    Hade inte Rhenbergs bok! Var tvärsäker på att den stog någonstans i bokhyllan men den saknades så den är beställd nu. Ska lägga in ett kort under dagen på både sign och sak.I höganäsboken så står det att AJ gjorde saker som närmade sig det danska stengodset i dimmiga färger, kan vara en sån.

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Bengt H: Du har fast mark under fötterna med din korrekta beskrivning. Kan bara tillägga att man även hämtade inspiration från Kählerfabriken i Danmark.
    Jag lägger ut två bilder från 1920-talet med dåtidens medarbetare

Fr v Sune G Svensson, Ovar Nilsson och Hans-Erik Rosenkvist.
    Drejaren Valfrid Svensson, John Andersson som blev formgivare och
    dekoratören Ville Sjöholm
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Mycket trevligt att få se tidiga bilder på sina idoler. Tack för det Bengan.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Flera framstående keramiker har mellanlandat hos A&J under sina lärospån och karriärer, och jag skulle också vilja se en fullständig förteckning över dem alla!
    Det blir ett jobb för höganäsbon, som skulle kunna gå igenom lönelistor och styrelseprotokoll, om de nu någonstans finns bevarade?
    Lägger på nytt till Kählerinspirerade vaser från A&J.
    Skulle Du kunna visa fram den C-signerade "saken", Tingeling?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ovanligt vacker Kählerinspirerad AJ-vas:

http://www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=3640

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •