Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

under luxus tak, vad betyder zinka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: under luxus tak, vad betyder zinka

    Det står på sid 21 i boken" Jag fick rikta, hyvla, fräsa, zinka och putsa med maskin". Vad betyder zinka?

  • #2
    Man brukar väl sinka när man t ex sammanfogar lådor

    Comment


    • #3
      Eftersom Luxus tillverkade bland annat plåtlampor så la man ett lager zink över så att de ej rostade.

      Korrosionsbeständiga zinkbeläggningar på stål är ett viktigt användningsområde för metallen.



      Zinkspann

      Comment


      • #4
        Eftersom det nämns hyvling och putsning i texten är det antagligen träindustri det handlar om och då är det nog "sinkning" som gäller. Sammanfogning alltså!
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #5
          Hopzinkad låda.

          Om du ser på bilden så är tapparna lite vinklade/snedkapade vilket är den optimala varianten och kallas för "laxstjärt" har jag för mig, men man kan även ha raka tappar ibland men det anses inte lika fint och hållbart. Att zinka för hand med såg och stämmjärn ett riktigt hantverk så de flesta använder maskiner för bästa och snyggaste resultat.

          /Urban

          Bifogade filer
          Last edited by umeubbe; 2011-02-19, 10:27.

          Comment


          • #6
            Man kan se om en låda (till exempel) är sinkad med maskin eftersom de får en rundning åt ena hållet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sammanf...%28snickeri%29). Att sinka för hand är sjuuukt tidskrävande, blir det minsta glapp får man göra om hela stycket, men snyggast och ger den bästa kvalitén. Jag kommer ihåg med skräckblandad förtjusning när vi skulle sinka våra första lådor på Stenebyskolan och vilken prestige det var att göra snyggast haha.

            MvH
            Emil

            Comment


            • #7
              Tack för alla svar. Ja, det handlar om trä, bröderna jobbade i sin fars möbelfabrik på sommarlov och sådant.

              Comment

              Working...
              X