Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikers annonser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Keramikers annonser

    Vid en källarröjning före jul hittades utrensade böcker i låda, som på nytt skulle gallras. En av dem mindes jag svagt, och kommer knappt i håg varifrån den kommit och varför den hamnat där och inte i hyllan.
    Det var "Konsthantverk Sverige runt - Glas, Keramik, Smide, Trä, Textil", från 1983 och sammanställd av Helena Dahlbäck Lutteman, Märit Ehn, Åke Huldt, Beate Sydhoff och Elsebeth Welander.

    Många av keramikernamnen i boken, förvånade mig. Helt okända och till slut blev det 110 keramiker sammanställda i en lista - ingen av dem medtagna i Vingedals eller Nyströms keramikböcker. Årgången 1986 finns dock med som referens i den senares bok.
    Vad jag förstår, så utkom den här boken årligen, varje gång i reviderad form, där gamla och nya keramiker kommit och gått. Att få tag på alla årgångarna, blir en utmaning, ävenså att få med alla namn som fattas oss idag.
    Flera av UFO-frågorna på PES, kan säkert lösas den vägen.

    Ett exempel är en vas, som nyligen salubjöds på Tradera, av okände Braks.
    Det namnet hade jag inte hört talas om, om frågade även en samlarvän om denne. Inget napp, men denna bok gav verkligen nytt:
    Braks, Raymond Stefan
    Linderöds Stenkärl
    Skättilljungavägen 113
    Tollarp
    Saltglaserat stengods enligt gammal skånsk tradition. Även unik tillverkning.
    (Född 1951-09-03)

    Det var först efteråt, som jag kom på att titta i datorn istället för hyllan.

    Med den här tråden vill jag också att ni lägger in annonser från keramiker, som ni hittar i gamla tidningar och böcker.
    Redovisar 27 keramiker, såväl kända, som okända, men först ut är Kennet Williamsson, Mårsäters krukmakeri, som omslagspojke 1983.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-02-17, 00:59.

  • #2
    Ett till fem.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Sex till tio. Inte hela tiden...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Elva till femton. Ja, nåt måste man ju skriva, annars kommer inte bilderna med.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Sexton till tjugo. Ack, att få vara ung igen...
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Tjugoett till tjugosex. Blir det piruett? Ja, före sängdags!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              22.19-22.33=14min.

              Liiiiiiiiiiite låååååååång tid för att få in bilderna och texten. Annars ett lovvärt initiativ och en fin presentation, som sagt lite snabbare bara.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                22.19-22.33=14min.

                Liiiiiiiiiiite låååååååång tid för att få in bilderna och texten. Annars ett lovvärt initiativ och en fin presentation, som sagt lite snabbare bara.
                En sak i taget, en bild i svepet, annars blir det en jobs-katt i golvet.
                Några annonser kan Du väl skrapa ihop? Se Dig om i källare och lådor...

                Comment


                • #9
                  Kanske skulle skriva namnen så de kommer upp vid sökning? Ska också titta efter annonser.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Sex till tio. Inte hela tiden...
                    Maria Ericson har även har arbetat för JIE, Bassetthunden har jag i olika storlekar, den finns både i liggande och en stående variant.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      En sak i taget, en bild i svepet, annars blir det en jobs-katt i golvet.
                      Några annonser kan Du väl skrapa ihop? Se Dig om i källare och lådor...
                      Jag lovar att kolla Gideon, men jag är inte så snabb som Du så det kan ta lite tid.

                      Comment


                      • #12
                        Kul och intressant men troligtvis även lärorikt. Tack för det, Gideon.

                        Två annonser från "Svenska hem" 1961.
                        Elsi Bourelius och Alingsås keramik.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En annons från Form 1962 som visar keramik "designade" av Dagny Zachrisson.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Från Form 1958 resp. 1959 kommer dessa annonser för Syco och Olle Alberius.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ett mycket trevligt och intressant sätt att lära sig mer. Tack Gideon! Jag börjar med att bidra med en annons från jultidningen "Jul vid Sundet" 1958.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X