Hej, dessa två koppar med fat undrar jag över. De tre strecken sitter på kopparnas öron och det är två korsade pilar i botten på både kopp och fat. Är det kunglig Dansk och kan man på nåt sätt se när de är tillverkade?
Tack på förhand
![]()
Hej, dessa två koppar med fat undrar jag över. De tre strecken sitter på kopparnas öron och det är två korsade pilar i botten på både kopp och fat. Är det kunglig Dansk och kan man på nåt sätt se när de är tillverkade?
Tack på förhand
![]()
Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Det ser ut att vara en av alla otaliga kopior, är inte den där stämpeln från en tysk fabrik... Rätta mig gärna, den som har koll!
Porzellanfabrik Kalk G.m.b.H. (1900-1973) i Eisenberg, Thüringen, Tyskland (jfr bild 2-04)
http://www.porcelainmarksandmore.com...nberg_2/00.php
Lökmönstret och här Strohblume (ditt mönster) var mycket populära i början av förra seklet och antalet anställda steg från 75 år 1900 till 200 år 1907, mycket på grund av dessa.
"At this point (1900) the Eisenberg factory employed a mere 75 people but up until 1907 the number had already gone up to 200, mainly because of the success of items painted either in the 'Zwiebelmuster' (Blue Onion) or 'Strohblume' (Strawflower) decorations."
Den största skillnaden mellan Kunglig Dansk och Kalk är att dessa är schablontryckta och på hänkeln har man målat för hand. På Kunglig Dansk är allt handmålat.
I tråden nedan ser du en japansk variant och en helblonde musselmaled.
http://www.precisensan.com/antikforu...ht=musselmaled
Senast redigerat av Kaptenen den 2011-02-15 klockan 16:41.
Vad jag lärt mig är: Det är inte mönstret Strohblume som är Musselmalet utan strukturen på porslinet. Porslinet ser ut som musselskal och har gett KD:s porslin namnet Musselmalet. Man behöll sedan Strohblume som mönster.
Du har helt rätt det är själva modellen mussel-/snäckskal som namnet kommer ifrån och sedan målade (malet) man. Men även Kalks har en refflad struktur.
Helblonde /halvblonde kanske också ska förklaras. Det har inget med svenskans blond att göra och har ingenting med hur starkt blå koboltfärgen är
utan om spetsbården (blonde) är genombruten eller ej.
Det finns tre servismodeller som dekoren är målad på riflet (den ursprungliga från 1775), hel-och halvblonde.
Tack alla!!! Ahaaaa, Nu har jag fått svar på flera av mina frågor, jag har verkligen undrat om detta mönster/Musselmalet och jag kunde inte begripa varför jag har en massa olika delar med konstiga stämplar, tyckte att det var lite väl många härmapor i farten. Så nu förstår jag varför, Musselmalet är en sak och mönstret ett annat. Jag gillar mönstret!!!![]()
Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)